Recenze: Lajka - 15 let práce! Vesmírná prázdnota pro undergroundové padesátníky?

Recenze: Lajka - 15 let práce! Vesmírná prázdnota pro undergroundové padesátníky?
| Studio Zvon
Na tomto filmu pracoval animátor, výtvarník, střihač a režisér Aurel Klimt asi 15 let, a i z toho důvodu je hrozně smuté, co strašlivého vzniklo.
Film je animovaný klasickou "trnkovskou" metodou, přičemž loutky byly v reálu docela velké (desítky centimetrů) a jistě bylo náročné je vyrobit a ručně, okénko po okénku, animovat (přitom je ve filmu spousta digitálních triků, například oheň, kouř a dokreslovaná pozadí).
Lajka
| Studio Zvon
Ovšem ta pracně vytvořená animace je převážně strašná. Humanoidní postavičky mají většinou pouze dvě verze hlavy - jednu s otevřenou pusou, jednu se zavřenou - a jejich skokovým prohazováním je animována veškerá řeč (některé vedlejší postavičky mají hlavu zcela nehybnou, i když mluví). Takže pokud má postavička na hlavě čepici, ta čepice se mění současně s otvíráním a zavíráním pusy, protože se nepodařilo ušít ji pro obě hlavy stejně.

Jakákoliv akční scéna (honička, pád, rvačka) působí strašlivě mrtvě a nemá naprosto žádné tempo. Figurky mají hrozný problém provádět nejzákladnější pohyby a působí prkenně. Ostatně, podívejte se na trailer:
Lajka
Ten obsahuje většinu nejlepších (nejlépe animovaných) scén filmu. A odmyslete si tu akční podkresovou hudbu, protože žádná ani vzdáleně podobná ve filmu samotném nezazní.

Lajka je totiž muzikál a autorem jeho písniček je Miroslav Wanek. To, co pro film složil a nahrál, se opravdu velice podobá této ukázce (autor je ten v zeleném tričku), je to hrané většinou na 2-3 nástroje a má to texty, které jsou buď strašlivé, nebo jde o nějakou záměrnou geniální parodii na špatně se rýmující texty. Vzhledem k tomu, že já jsem si připadal na tyto songy příliš mladý (něco podobného poslouchali v 80. letech na gymnáziu starší nezávislejší spolužáci), zajímalo by mě, co jim budou říkat dnešní žáci druhého stupně ZŠ, pro které je podle tvůrců tento film určen...
Lajka
| Studio Zvon
Opravdu upřímně by mě zajímalo, co bude na tento film říkat mládež, která je odkojená videohrami, Disneyovkami, ta trochu starší i animáky Tima Burtona.

Výše zmiňovaná totální absence tempa a nezajímavá / laciná animace, to jsou hlavní problémy filmu, které jsou vidět v každé jeho sekundě. Nejsou to ale zdaleka jediné problémy Lajky. K dalším patří:
- Dlouhé scény, které jsou naprosto zbytečné, nikam neposunují příběh a neobsahují nic vtipného. Například: Vědci dají Lajku do centrifugy, zapnou centrifugu, centrifuga se točí, Lajka se na ní vozí a nic nedělá, vědci ji pozorují, mačkají knoflíky, centrifuga se zrychluje, Lajka se pořád vozí a nic nedělá, a pak vědci centrifugu vypnou. Konec scény. Bez jediného vtipu nebo nějaké jiné emoce.
- Velmi špatný dabing. Některé role jsou od počátku špatně obsazeny (titulní hrdinka) a většina zní jako špatný, laciný televizní dabing, kdy dialogy vůbec nemají energii a návaznost na obraz.
- Překvapivě "dospělácký" humor, kdy nechybí "posrání se z posranýho záchoda", vyměšování ve vesmíru (viz trailer), nebo mimozemšťan s mnoha penisy na těle, zpívající písničku o rozmnožování a kradoucí kosmonautovi trenýrky otevřením skafandrového zipu na jeho zadku.
- Několik absolutně mega WTF momentů, ale bohužel zdaleka ne dost na to, aby kvůli nim stálo za to na film chodit. Ale určitě by se z něj dalo sestříhat pětiminutové "best of" a doufám, že to po vydaní na digitálních nosičích někdo udělá.
- Strašidelně / hnusně vypadající lidské postavičky neřadím mezi "problémy", neboť jde zjevně o výtvarný záměr, ta znetvořená těla mi přišla zajímavá, a dokážu si představit film (nikoliv pro děti), ve kterém by měla své místo.
Aurel Klimt
Aurel Klimt během natáčení Lajky | Studio Zvon
Teoreticky bych chápal, že se Lajka může líbit lidem, kterým je dnes kolem 50 let a někdy před 30 lety opravdu hodně hulili (například fanouškům Ralpha Bakshiho). Ale myslím, že jakkoliv vyhulený mozek mají, tenhle film pro ně pořád bude příliš prázdný.
P.S: Aurel Klimt asi 10 let působil jako vedoucí katedry animované tvorby na FAMU, což tak nějak sedí k mému pohledu na současnou českou kinematografii. Stejně jako skutečnost, že film stál 58 milionů Kč a byl podpořen Státním fondem pro kinematografii.
P.P.S: Viděl jsem 3D verzi a mohu o ní říct jen to, že "3D moc nevadilo".
Hodnocení: 30%
Průměr hodnocení ze všech recenzí najdete ZDE