Tento dvouhodinový film pozůstává ze dou jasně oddělených a zásadně se lišících polovin.
Zprvu sledujeme, jak mladý Desmond Doss (Andrew Garfield) dospívá, navazuje první milostný vztah, pokouší se řešit svůj vztah s rozčarovaným otcem, veteránem Světové války (té první) a narukuje dobrovolně do armády.
Tedy, Desmond narukuje, chce být vojenský zdravotník a z náboženských důvodů se odmítá dotknout zbraně, tzn. nechce ani prodělat základní střelecký výcvik s terči. A kromě toho nechce pracovat (tj. zachraňovat životy) v sobotu. Jeho nadřízení (i ostatní řadoví vojáci) pochopitelně mají problém s tím, že má jejich životy zachraňovat někdo, kdo odmítá zabíjet a odmítá se zúčastnit sobotních bojů.
Desmond si ale stojí tvrdošíjně na svém a je ochoten hnát svůj případ až k vojenskému soudu, kde překvapivě vyhraje a může vyrazit do zámoří zachraňovat. Pokud není sobota.
Tato první polovina je natočena s odzbrojující nepokrytou propagandistickou upřímností, jako nějaký kvalitní film z padesátých let, na který dnes koukám s úsměvem. Ano, hlavní hrdina je náboženský fanatik, armáda je mlýnek na maso, ale nezbývá nám, než většinu postav jistým způsobem chápat a chovat k nim sympatie, protože v jejich vesmíru to všechno dává perfektní smysl. O něco podobného se snažil BayůvPearl Harbor(2001), ale Gibsonovi se to povedlo lépe, protože výsledek není skoro vůbec nechtěně směšný.
Hodně tomu pomáhají herecké výkony Garfielda, Hugo Weavinga jako jeho otce a Vince Vaughna v roli (zcela nekomediálního) velitele.
Trailer:
Pak začne druhá, zásadně odlišná polovina filmu, ve které se Desmondův idealismus a náboženské přesvědčení dostávají do střetu s hrůzami války. Jde o téměř nepřetržitý gorefest, ve kterém prakticky neustále létají po plátně utržené končetiny, krev, vnitřnosti, granáty, bahno, sprostá slova a podobné věci. Je to zručně natočeno a asi to má diváka brutálně šokovat. Ale pro člověka, který hrál Doom (poslední) a Bloodborne to začne být po pár desítkách minut docela nudné a - ano - místy i trochu nechtěně vtipné.
Pořád je to slušná podívaná, jejímž účelem je ukázat nám, že válka není úplně zábavná a že se Desmond Doss stal hrdinou. Což je ovšem podáno značně sterilně, prvoplánovitě a bezkonfliktně. Nedojde k žádnému dilematu "Teď musím vzít do ruky zbraň, protože jen tak zabráním smrti", ani k ničemu podobnému.
Přes všechnu tu "šokující" brutalitu a střeva je tudíž druhá polovina méně vzrušující a nudnější, než ta první.
Ale celkově jde pořád o nadprůměrný film a Mel Gibson rozhodně není špatný režisér. Jen by mě zajímalo, jestli to všechno opravdu myslí úplně vážně.