Tržby v českých kinech: Završení Hobita proběhlo ve velkolepém stylu. Odolají mu Tři bratři?
Snímek Hobit: Bitva pěti armád vidělo za premiérový víkend 239.856 diváků! (statistiky vydává Unie filmových distributorů, nezahrnují ovšem data ze všech kin, ta má k dispozici distributor) V pokladnách nechali přes 36 milionů korun. Pro porovnání, dosavadní nejúspěšnější snímek v rámci letošního žebříčku, hudební pohádku Tři bratři, navštívilo o premiérovém víkendu "jen" 123.605 diváků. Tržby činily přes 15 milionů korun. Závěrečný díl Hobita se tak posunul na druhé místo nejúspěšnějších premiérových víkendů. Před ním už je pouze Harry Potter a relikvie smrti - část 1 (248.025 diváků, tržby přes 30 milionů korun - snímek se uváděl v roce 2010).
Komerční úspěch závěrečného Hobita je vlastně logický. Kdo šel na předchozí díly, závěrečný si ujít nenechal. Fanouškovská základna je věrná, kina vzali útokem i kostýmovaní návštěvníci. Reklama se na podobný druh snímku prostě dělá skoro sama a je radost na to pohledět. Filmoví recenzenti přiřkli jednotlivým částem trilogie téměř stejné, poměrně vysoké, známky (75% pro první, 76% pro druhý a 75% pro třetí díl). Ačkoliv trojka nebyla tak vydařená, jak by se na závěr ságy čekalo. To ale nikoho (možná až na pár recenzentů) netrápí.
Přestože šel Hobit: Bitva pěti armád do českých kin necelé 4 týdny před koncem roku 2014, zdá se, že letošní žebříček ovládne. A předstihne dosavadní držitele vítězné pochodně, pohádkové Tři bratry. Ti mají za 18 víkendů na kontě 549.352 diváků a tržby v objemu téměř 67 milionů korun. Jen pro ilustraci, Hobit utržil za první víkend milionů 36. Na to, aby Tři bratry překonal, má necelé dva týdny. Pokud všechna kina nelehnou popelem, promítací technika bude fungovat a diváci ještě před příchodem do kina neznehybní, stane se závěrečný díl Hobita komerčně nejúspěšnějším snímkem roku 2014 v českých kinech.
Vše ostatní se schovává v pořádně velkém stínu. Druzí Tučňáci z Madagaskaru (2014) utržily 2.55 milionu korun, přišlo na ně 18.754 diváků. Návratu blbýho a blbějšího (2014) patří místo třetí (tržby 884 tisíc korun a návštěvnost 6.476 diváků). Za úspěch se dá počítat 11. příčka pro tuzemský neo-noir Raluca (2014). 1.453 diváků a tržby 161 tisíc korun. Na to, že se o filmu moc nemluvilo (i když měl televizní reklamu), nehrají v něm hvězdy a natočil ho debutant, dá se hovořit o dobrém výsledku.
Aktuální žebříček tržeb a návštěvnosti tuzemských kin najdete ZDE.