Chystá se Futurologický kongres, novinka od autora ceněného Valčíku s Bašírem
Hrané pasáže (Robin Wright, Harvey Keitel, Paul Giamatti a další) režisér doplnil 55 minutami vizuálně velmi bohaté animace, která se vyráběla v 8 různých zemích celkem dva a půl roku. „Jedině fascinující kombinace animace – s její úžasnou svobodou, kterou propůjčuje filmové řeči – a kvazi dokumentárních hraných sekvencí dokáže ilustrovat přechody lidské mysli mezi účinkem psychochemických látek a zrádnou realitou,“ vysvětluje režisér Folman.
Témata Lemovy předlohy - vizi celosvětové chemické diktatury, závislost na průmyslově vyráběných iluzích, posedlost kultem mládí – doplňuje Folman o meditaci nad budoucností filmového průmyslu v digitálním věku. „Futurologický kongres je především futuristickou fantazií, zároveň je však voláním o pomoc a silným nostalgickým nářkem po klasickém filmu, jak jej známe a milujeme odpradávna.“
Film měl premiéru na letošním festivalu v Cannes a byl uveden také v Karlových Varech. Do distribuce vstupuje 8. srpna. Do titulní role obsadil Ari Folman Robin Wright, která hraje sebe samu – herečku, která dosáhla vrcholu kariéry ani ne ve třiceti letech v multioscarovém Forrestu Gumpovi (1994). Od té doby jí ubývá rolí. Ve Futurologickém kongresu Robin Wright přijme údajně poslední velkou nabídku, aby byla naskenována i se všemi svými psychickými i fyzickými vlastnostmi, a podepíše smlouvu o prodeji své identity studiu.
Trailer k filmu Futurologický kongres:
Děj filmu se posouvá o dvacet let v čase do animovaného světa, kde Robin prožívá svá soužení z toho, že prodala svou image. „V tomto světě každý může být, kým chce, a tak není nouze o bizarní postavy a situace: Ježíše a Yoko Ono, skákající rajče s obličejem Adolfa Hitlera či Michaela Jacksona servírujícího hostům restaurace humra. Dostane se i na animovaného Toma Cruise, který zde dokonce má podle některých názorů jednu ze svých nejlepších rolí. Vizuálně velmi naléhavá animace připomíná halucinogenní trip a má jistě svůj podíl na tom, že, soudě podle festivalových ohlasů, film na diváky působí hlubokým, až fyzickým dojmem,“ uvádí Jan Noháč z distribuční společnosti Aerofilms.
Stanisław Lem (filmovým fanouškům známý například jako autor předlohy kultovního filmu Solaris, 2002) ve Futurologickém kongresu předestřel vizi světa, v němž producenti léků ovládají škálu našich emocí, od lásky a tužeb až po žárlivost a strach ze smrti. Podle Folmana se tato předpověď po takřka půlstoletí ukazuje jako překvapivě přesná.
„Do psychochemického víru,
prorokovaného Lemem, vnáší filmová adaptace jeho románu současné filmové technologie 3D a motion capture, jež představují hrozbu pro budoucnost kinematografie, na které jsme vyrůstali. V “post-avatarské” éře musí každý filmař zvažovat, zda může herce z masa a kostí, kteří od dětství podněcují naši představivost, nahradit počítačově generovanými trojrozměrnými obrazy.“