Dny evropského filmu zahájí milostný trojúhelník Toma Tykwera
V nabídce čtyřiceti filmů z pětadvaceti zemí má šanci diváky výrazně zaujmout i rumunský snímek Policejní, adjektivum, který byl v roce 2009 oceněn na festivalu v Cannes. Popisuje dilema mladého policisty, zda poslat středoškoláka za kouření pár jointů do vězení, nebo neuposlouchnout rozkaz a přijít tak o práci. Snímek s nečekaným rozuzlením dokládá mimořádnou kvalitu současné rumunské kinematografie.
Bezpočtem festivalových vavřínů je ověnčena i Cizinka, německý film o mladé Turkyni, která prchá společně se synem před manželem z Istanbulu zpátky do rodného Berlína. Tam ovšem naráží na tradiční turecké hodnoty, před kterými původně utíkala. V hlavní roli září Sibel Kekilliová, divákům známá už z filmu Proti zdi.
K hvězdám přehlídky bude patřit i čtyřnásobný držitel Českého lva Jan Budař. Jednak ho můžete vidět jako polského dělníka ve španělském filmu Žena bez piána a jednak jako představitele hlavní role moderní gangsterky Czech Made Man, kterou v Čechách, Německu a Číně natáčel režisér Tomáš Řehořek (Proměny, Piko).
Slovenskou kinematografii bude reprezentovat drama BRATISLAVAfilm, jehož temným hlavním hrdinou je největší bratislavské sídliště Petržalka. Režisér Jakub Kroner Petržalku prezentuje jako novodobý Bronx, v němž jsou drogy a násilí doslova všudypřítomné. Jednou město nahlížíme očima mafiána, podruhé taxikáře, zmítaného manželskou krizí, potřetí okem mladého dealera drog a k tomu všemu zní slovenský hip hop.
Přinejmenším výjimečný vizuální zážitek slibuje francouzský snímek Lurdy o mladé dívce upoutané na vozíček, která se jako desítky a stovky dalších poutníků vydává do jihofrancouzského městečka za svojí poslední nadějí. Christine se svého zázraku (na rozdíl od ostatních) dočká, což je pro režisérku Jessicu Hausnerovou ideální záminkou Lurdy vylíčit jako křesťanský Disneyland plný pokrytectví a přetvářky.
Filmovým labužníkům lze určitě vřele doporučit i estonské Pokušení svatého Toníka, černobílou černou komedii o tom, jak může vypadat jedna taková krize středního věku po estonsku.
Z dokumentů programový ředitel přehlídky Zdeněk Blaha doporučuje především rakouský snímek Vinyl (příběhy z vídeňského podzemí), který se věnuje tématu současné rakouské experimentální a elektronické hudby. Kompletní program přehlídky, která se kromě Prahy a Brna dostane i do regionů, najdete na stránkách www.eurofilmfest.cz.