Komiksovky si sáhly na dno. Víc horších filmových adaptací než letos ještě nevzniklo
Marvel pod křídly Disneyho i stáj DC Comics náležící Warner Bros. prochází strategickou konsolidací. Desetileté budování základů DC, převážně pod palcem Zacka Snydera, se utnulo po sloučení společností Warner Bros. a Discovery. Tamní komiksová divize vyhlíží restart v podobě nového Supermana, jehož trailer v minulých dnech zbořil internet a režisér, respektive novopečený šéf DC adaptací James Gunn jej do kin pošle příští červenec.
Specifickou reprezentaci DC tudíž obstaral Todd Phillips se svým rázovitým, muzikálově laděným pokračováním Jokera s podtitulem Folie à Deux, které bylo pro většinu fanoušků originálu ránou do obličeje. Kritický server Rotten Tomatoes, jenž slučuje zahraniční filmové recenze, u dvousetmilionového „soudního, vězeňského, hudebního“ mišmaše udává skóre 31 %. Sotva třetina z 358 recenzí snímek pochválila, což je ostatně letošní smutný konsenzus komiksových projektů.
Rotten Tomatoes scores for all the theatrical comic book movies released in 2024 🍅 pic.twitter.com/OC8XyyuJ7T
Deadpool & Wolverine, marvelovská vlajková loď bez flotily pro rok 2024, jsou čestnou výjimkou. Spojení ukecaného a zamindrákovaného hrdiny s populárními tvářemi Ryana Reynoldse a Hugha Jackmana uspokojilo 78 % kritické obce a publikum odevzdalo skoro 1,4 miliardy dolarů. Tomu Joker po šokujícím miliardovém úspěchu jedničky nesahá ani po kotníky. Mizerně hodnocený a předražený sequel, nacházející vzácné zastání u Quentina Tarantina, odešel s výpraskem a tržby 206 milionů dolarů ho promptně poslaly na stream.
Jako tradičně na trapný malér si zadělali u Sony, kde vlastní práva na některé vedlejší marvelovské hrdiny. Jarní Madam Web dala navzdory účasti zbožňované Sydney Sweeney vzpomenout na tragického Morbia. Ženský superhrdinský dýchánek s Dakotou Johnson, která se od ostudy posléze distancovala, vyhověl choutkám pouhých 11 % recenzentů. O málo lépe si vede prosincová premiéra Lovec Kraven. Zrod antihrdiny naplněný krvavou akcí a mafiánským rodinným patosem si vysloužil nuzných 15 % a na placené VOD služby míří sotva tři týdny po uvedení.
To třetí Venom, další Sony atribut s Tomem Hardym v roli schizofrenní nemesis Spider-Mana, si od roku 2017 nějaký fandom získal. Završení trilogie s podtitulem Poslední tanec dokřepčilo skoro k půlmiliardovým tržbám a váží si jej 41 % kritiků, takže alespoň z obchodního hlediska lze mluvit v pozitivním duchu. Poslední nevalně přijatou komiksovkou byl v létě remake kultovní Vrány, kterým veřejně pohrdal režisér originálu Alex Proyas a jeho drsná slova se promítla do čísel, jež tenhle 22% kritický propadák s vyloženě tragickými tržbami 24 milionů dolarů předurčují k rychlému zapomnění.
V takové společnosti si nakonec musíme vážit Jokera, v němž Phillips alespoň zkusil vytvořit něco nového a autorského, vizuálně bezesporu působivého. Nadcházející tituly včetně zmíněného Supermana a velkých marvelovek Thunderbolts a Capitán America: Nový svět nicméně nastartují staronovou éru, v níž možná na podobné výstřelky nebo „podřadné“ figury komiksů nezbyde místo. Budou vůbec někomu chybět?