Je Vetřelec vykradačkou kultovního hororu? Ridley Scott to popírá, věří se mu ale těžko

Je Vetřelec vykradačkou kultovního hororu? Ridley Scott to popírá, věří se mu ale těžko
Vetřelec (1979) | 20th Century Fox
Zní to dost povědomě, ostatně vizuální estetika Planety upírů (v originále Terrore Nello Spazio, tedy Hrůza ve vesmíru) spoléhá především na děsivé kulisy a znepokojivé prostory věčně zamlžené planety, kde může hrůza číhat doslova za každou skálou. Barevná paleta sestává ze střídání černé, zelené a rudé, a to i ve scénách, které se odehrávají na vesmírné lodi, takže i plavidlo, v němž by měli být hrdinové v bezpečí, působí hrůzně. Ne náhodou existuje podezření, že italskou hororovou peckou se inspiroval Ridley Scott, když natáčel svého klasického Vetřelce.
Planeta upírů
Planeta upírů
58%
Sám režisér nicméně vliv Planety upírů popírá a tvrdí, že film nikdy neviděl. Podobné stanovisko zastával i Dan O’Bannon, scenárista Vetřelce i jednoho z jeho předobrazů, nízkorozpočtové sci-fi komedie Johna Carpentera Temná hvězda: „Věděl jsem, že Planeta upírů existuje, ale nemyslím, že jsem ji celou viděl. Viděl jsem z toho nějaké klipy a přišlo mi to evokativní. Mělo to tu zvláštní směs, jakou tyhle italské filmy nabízejí, směs velkolepě dobrého produkčního designu a agresivní nízkorozpočtové mentality.“ Nutno podotknout, že produkční design obou filmů je nápadně podobný.
Vetřelec: Romulus: finální trailer | 20th Century Fox

Inspirace vyšla draze

Zda můžeme vzít oba tvůrce za slovo, je věčná otázka. Navíc se mnohem větší dějový motiv Planety upírů objevil v nechvalně proslulém prequelu Prometheus. Ostatně nebyli by jedinými, jejichž první velký film byl v podstatě plagiát. Koneckonců, byla to doba, kdy evropské i jiné zahraniční filmy z velké části zůstávaly ve své domovině a neprodávaly se na domácích nosičích, takže nebyla moc velká šance, že je široké americké publikum uvidí. Mezi další slavné případy patří například debut Quentina Tarantina Gauneři, jehož zápletka, a především závěrečná přestřelka, se nápadně podobá hongkongskému kriminálnímu thrilleru Ringo Lama City on Fire. Tarantino údajně snímek nikdy neviděl, čemuž se u letitého fanouška starých evropských kriminálek a asijských pecek těžko věří.
Dalším, mnohem jasnějším příkladem je legendární italský western Pro hrst dolarů, který v podstatě napsal pravidla spaghetti-westernu. Režisér Sergio Leone měl ale menší štěstí, jeho film uviděl Akira Kurosawa, jehož snímkem Tělesná stráž se Leone inspiroval, a tvůrce úspěšně zažaloval za plagiátorství. Díky soudnímu vyrovnání mu tak remake jeho filmu vydělal víc peněz než jeho vlastní původní snímek.  
Podívejte se také na nejlepší remake filmy nebo nejlepší horory.
Zdroje: Movieweb, Slash Film