Newyorský filmový festival bude otvírat film o založení Facebooku
David Fincher má na kontě spoustu filmových lahůdek. Za všechny jmenujme thriller Sedm, Zodiac, kultovní Klub Rváčů či z poslední doby Podivuhodný případ Benjamina Buttona. Fincher je dobrým vypravěčem, uvidíme, jak si poradí s vyprávěním historie fenoménu, který se pro mnohé stal nedílnou součástí reality všedního dne. Postavu výkonného ředitele Marka Zuckerberga ztvární Jesse Eisenberg (Vesnice, Zombieland). Dále se ve filmu objeví například Justin Timberlake. Facebook je aktuální téma, které lidi zajímá a není pochyb, že účast na zfilmování jeho historie je lákadlem.
To, že film z popularity Facebooku těží, nelze popřít. Lehce zarážející je fakt, že Facebook se na propagaci filmu podílet nehodlá. Z určitého pohledu je to ale věc pochopitelná. Film popisuje vznik této sociální sítě naprosto reálně a bez příkras, s klady i zápory, tudíž nesplňuje všechny atributy reklamy. Dalším faktem je, že dostatečnou reklamu serveru udělá už plakát k filmu, který přiznaně (zne)užil grafiku serveru. Ale když se to vezme kolem a kolem, otázkou vůbec je, zda Facebook nějakou reklamu potřebuje. Lidé se o Facebooku dozvídají především od svých přátel a neoficiálním reklamním sloganem se stala věta virálně se šířící mezi lidmi: Jaký máš facebook?
Producent filmu Scott Rudin přirovnává Social Network k dramatu z 50. let Vše o Evě. To popisuje vzestup vycházející herecké hvězdy. Ano, Facebook je také vycházející hvězdou - na internetovém nebi.
Konflikty kolem udělování autorských práv při vzniku Facebooku jsou jedním z hlavních témat. Podtitulek filmu You donť get to 500 million friends without making a few enemies (Nezískáš 500 milionů přátel aniž by sis nevytvořil nepřátele) na to zlehka naráží. V čí hlavě (komerčně) mistrná idea sociální sítě vznikla, je otázkou. Existují hlasy, které tvrdí, že Facebook byl jejich nápadem. I je ve filmu zaslechneme. Podle Rudina jsou si diváci po zhlédnutí filmu schopni, díky mnoha úhlům pohledu, které film nabízí, utvořit obrázek o tom, jak to všechno bylo, sami.
New York Film Festival uvede premiéru Social Network 24. září. U nás budeme mít možnost film zhlédnout počátkem listopadu.