Stephen King trnul hrůzou u hororu s českou stopou. Čeká nás děsivý pavoučí teror?

Stephen King trnul hrůzou u hororu s českou stopou. Čeká nás děsivý pavoučí teror?
Havěť | Continental Film
„Pavouci, někteří velcí jako štěňata, ovládnou francouzskou bytovou jednotku. Děsivé, nechutné a dobře zrealizované,“ uvedl King, jenž ve své bohaté tvorbě osminohým stvůrám moc prostoru nevyčlenil. Pavoučí formu měl maximálně klaun Pennywise v závěru hororové novely To. Horory atakující nejhorší obavy arachnofobiků ostatně nevznikají úplně často, minimálně na mainstreamové úrovni a ve formě, kdy dosáhnou na pozitivní kritický konsenzus. To se Havěti zatím obdivuhodně daří, publikum je i po kinopremiérách v řadě zemí světa spokojené a kritická obec jásá – na Rotten Tomatoes nechválili pouze dva z dvaapadesáti recenzentů a průměrné skóre činí 7,5 z 10.
Havěť
Havěť
59%
Dá se říct (a mnozí to už také vyřkli), že Vaničekův celovečerní debut je dokonce nejlepším pavoučím hororem kinematografie. Pravda, konkurence nikdy nebyla zvlášť četná, i když vzácné výjimky se najdou. Tarantule z 50. let dokáže i dnes pobavit díky praktickým efektům stejně jako Neuvěřitelný zmenšující se muž (1957), v němž maličký hrdina ve sklepě bojuje s reálně snímaným pavoukem. Později si získalo oblibu neowesternové Království pavouků (1977) s Willamem Shatnerem, komediálně laděná Arachnofobie (1990) je klasikou a šílený Pavoučí teror (2002) docení hlavně ti, kteří mají v lásce výše vypsané tituly a subžánr creature feature obecně.
Havěť spřádá svůj děsuplný apel do sterilních kulis pavouky zabarikádovaného paneláku, kam si osamělý protagonista přinese jedovatý exemplář s útěkářskými tendencemi. Mrtvých začne přibývat a obří cancoury pavučin napovídají, že dřívější mazlíček se rychle rozmnožil a jeho potomci trpí formou gigantismu. „Havěť vám připomene, proč jste se v dětství báli pavouků – a proč byste z nich měli mít strach i v dospělosti,“ uvádí Rob Hunter z Film School Rejects. Podle dalších ohlasů se jedná přesně o ten film, po jehož skončení si protřepete každý záhyb oblečení v obavách, že v něm číhá agresivní členovec.
Stejně jako noví osminozí nájemníci v průběhu narůstá i napětí a recenzenti se shodují, že druhá polovina je divokou adrenalinovou jízdou s monstrózním vyústěním. Vaniček, francouzský režisér s českými kořeny, přitom ale nezapomíná na své odpadlické postavy, kolem nichž prý vystavuje solidní charakterovou zápletku. C. H. Newell z webu Father Son Holy Gore Havěť oceňuje také pro „závažnější téma ohledně sociálních problémů Francie, jež vyvěrají z násilné koloniální minulosti.“
Havěť
Havěť
Havěť
Havěť
Havěť
Především však má jít o okamžitou žánrovou klasiku a Vaničekovy pavučiny mu zprostředkovávají jednosměrnou letenku do Hollywoodu. Sam Raimi tam neúnavně rozšiřuje svou kultovní sérii Lesní duch, kterou naposledy obohatil Lee Cronin chváleným příspěvkem Smrtelné zlo: Probuzení. Nový díl už připravuje také Francis Galluppi, jenž nadchl festivalové publikum údajně brilantním debutem The Last Stop in Yuma County. Vaničeka oslovili s výrobou samostatného restartu a dle jeho slov mu dopřejí naprostou tvůrčí svobodu. „Obdržel jsem email s dotazem, jak bych koncipoval svého Lesního ducha, kdybych mohl nějakého napsat,“ podělil se s The Hollywood News. Otázka mu imponovala, jelikož z Francie je zvyklý na vlastní kreativní proces. Jeho nápad se producentům zamlouval a těší se na spolupráci s Raimim, jenž chová k režisérům ochranářský postoj.
zdroje: X, Rotten Tomatoes, The Hollywood News
Podívejte se, zda nějaké pavoučí horory naleznete v žebříčku nejlépe hodnocených hororových filmů podle našich uživatelů a uživatelek.