Asterix a Obelix se znovu chystají do kin. Napraví filmovým adaptacím reputaci?
Evropský mediální konglomerát Studio Canal s původem ve Francii si spojujeme hlavně s provozem televizních stanic a produkcí pro jejich potřeby. Jedná se ale také o prominentního producenta a koproducenta kinofilmů, ve skutečnosti jednoho z největších v Evropě. Jeho představitelé nyní oznámili plán vzniku šestého hraného filmu o populárním galském skrčkovi, který po požití kouzelného lektvaru ohrožuje celou římskou republiku a je osobním trnem v oku slovutného Caesara.
Hraní Asterixové jsou velmi různorodá směsice filmů. V českých končinách se většího ohlasu dočkaly hlavně první dva díly. Následně vznikly další tři filmy, které rozhodně nebyly propadáky, byť už se příliš nezažraly do kolektivní mysli. Poslední pokus s podtitulem Říše středu se své premiéry dočkal vloni a v Česku na něj přišlo ne špatných, ne výjimečných 120 tisíc diváků. Potenciál komiksu, který prodal ve 130 jazycích 400 milionů výtisků je ale ještě někde jinde.
Z hlediska moderního přístupu ke značkám je hraný Asterix dost odfláklý a neuspořádaný. Prakticky největší jeho konstantou je Gérard Depardieu, jenž ztvárnil hrdinova druha Obelixe ve čtyřech dílech. Jinak se mění herecké obsazení a štáby, projektu chybí jakákoliv kontinuita a řád.
Na jednu stranu to budí v publiku kus nedůvěry, na druhou to sérii umožňuje neustále se měnit, posouvat a hledat nové přístupy k látce. I když víc hypoteticky než prakticky. Zůstává otázka, nakolik hrané filmy vůbec mohou úspěšně zpracovat animovanou expresivitu a specifický humor originálu. Žádný z pětice titulů není zvlášť silným filmem. Může se to povést pošesté?
Producenti by rozhodně rádi tuhle značku pořádně zužitkovali. Nový animovaný seriál se na Netflix chystá už příští rok, což by mohlo malého blonďáka s okřídlenou helmou protlačit Američanům, kteří jsou vůči němu přeci jen více na slovo skoupí než my. Musíme si počkat na oznámení jmen ve štábu a doufat, že tuhle zakázku dostane schopný tým.