Blair Witch dělá tlustou čáru za minulostí. Producenti ignorují tvůrce původního fenoménu
Je vlastně bizarní, že se brand Blair Witch rozpadl dřív, než se z něj skutečný brand vůbec stal. Vzhledem k tomu, jak laciné je točit found footage horory, by se řeklo, že nějaký výdělek je u jakkoliv špatného pokračování prakticky zaručený. První sequel s novým štábem však byl tak velkým fiaskem, že regulérní trojka nedostala ani šanci.
Filmaři našli odvahu se k sérii vrátit až o skoro dvě dekády později, když v roce 2016 uvedli trochu pokračování a trochu restart Blair Witch: 20 let poté, opět však s nedostatečným kritickým i komerčním výsledkem. Série skončila opět u ledu. Ale pokud americká kinematografie v něčem projevuje neoblomnost, tak v neochotě opustit značky, které někdy vydělaly peníze. Před pár dny jsme se tedy dozvěděli, že vznikne nová Záhada Blair Witch, která by měla udělat tlustou čáru za minulostí a začít odznova.
Snímek má přesto na svědomí producent Roy Lee, který se podepsal i pod verzi z roku 2016. Je to vlastně poprvé, co nějaký tvůrce pracuje na víc než jednom dílu, protože ani dvojka či restart nezahrnuly nikoho z předešlých štábů. Jenže tím to končí. Magazínu The Hollywood Reporter se podařilo zkontaktovat Bena Rocka, jenž pracoval na production designu původního filmu. Ten potvrdil, že stejně jako v případě předchozích návratů, ani tentokrát se studio neobrátilo na nikoho z jeho kolegů.
„Je to hořkosladké. Myslím, že se už dvakrát stalo, že přehlédli původní tvůrce a přivedli nové. A všichni nováčci byli vlastním způsobem skvělí. Nicméně žádné z pokračování zjevně nenavázalo vztah s publikem, možná by tedy stálo za zvážení promluvit si s lidmi, kteří to dokázali,“ neskrývá zklamání Rock. Jeho rétoriku o kus agresivněji opakoval i koproducent jedničky Mike Monello na Twitteru, když oslovil přímo studio Lionsgate: „Mám pro vás radikální nápad. Co takhle dát ten projekt do rukou původnímu týmu? Tomu, o kterém víte, že má připravený plán, jak celou franšízu redefinovat a oživit!“
Můžeme s nimi souhlasit? Původní tým měl příležitost natočit dvojku, odmítl to ale udělat v určeném šibeničním časovém harmonogramu. Chtěl vyčkat, až opadne mediální smršť kolem jedničky a právě to bylo opakem záměru vrchních producentů. Ze strany původního štábu se jistě jedná o sympatický přístup, nevysvětluje však, proč režisérsko-scenáristické duo Daniel Myrick a Eduardo Sánchez skončilo od té doby přes veškerou snahu v zapomnění. Dostali své příležitosti, uvedli své filmy, ale jejich následné projekty zdaleka nezopakovaly úspěch Blair Witch. Samozřejmě nevidíme do ničích hlav, ale smysluplný důvod, proč v Lionsgate nechtějí oslovit původní tým, bude jen těžko neochota včas natočit dvojku, ale mnohem spíš pochybnosti nad tím, zda jsou tito tvůrci schopní odvést žádanou práci na dostatečné úrovni.
Těžko ale říct, jestli není jakákoliv snaha dopředu odsouzená k neúspěchu. Problém je, že Blair Witch Project nebyl nikdy zajímavý svým příběhem, ale svou mediální kampaní a obecně svým životem ve veřejném prostoru. To není nutně míněno jako výtka, ale jako konstatování faktu. Pokusit se znovuobjevit kouzlo tohoto snímku nemůže spočívat v analýze příběhu a snaze o jeho odvyprávění novým způsobem. Tvůrci potřebují studovat způsob, jímž snímek vyvolal takové haló dávno před tím, než byl uveden.
Premiéra Blair Witch byla v mnoha ohledech koncem celého fenoménu – jakmile se ukázalo, že to vše je vážně jen film, kouzlo začalo vyprchávat. Když chtějí tvůrci vytvořit Blair Witch pro rok 2025, musí tohle dobře chápat a buď to okomentovat formou tradičnějšího filmu, nebo potřebují nalézt úplně nový způsob, jak zamotat hlavy veřejnosti. To bude ale dnes o mnoho řádů složitější než tenkrát. Těžko říct, jestli jsou k tomu způsobilejší staří tvůrci než ti noví. A těžko říct, jestli je studio Lionsgate ochotné k zvlášť odvážnému experimentu.