Čtyřlístek ve službách krále, film odsouzený k úspěchu
Krteček, Křemílek a Vochomůrka, Myšpulín a spol.
"Producent musí začít veleúspěšným filmem, na druhém filmu už tolik nesejde, ale první se prostě nesmí nepovést," vzpomíná šéf společnosti Bio Illusion Miloslav Šmídmajer na chvíle, kdy se rozhodoval, s jakou látkou vstoupí do hájemství světa filmu. "Moje první cesta vedla za panem Zdeňkem Millerem s myšlenkou natočit celovečerního Krtečka. Ačkoliv se mu myšlenka líbila, řekl mi, že jsem měl přijít nejméně o deset let dříve a ne ve chvíli, kdy je mu už osmdesát let. Druhá moje cesta vedla za panem Zdeňkem Smetanou, jestli by neměl chuť na celovečerního Křemílka a Vochomůrku. Vysvětlil mi, že mu je pětasedmdesát let a že existují dlouhé a krátké dny. Krátké jsou ty, kdy pracujete, a dlouhé, kdy nic neděláte a jen si užíváte. Řekl mi, že on už touží jen po těch dlouhých."
Třetí položka Šmídmajerova seznamu - Čtyřlístek - zůstala neodškrtnuta prostě proto, že mezitím se mu naskytla příležitost natočit páté Básníky. Jenže náhoda a šťastný osud tomu chtěly, že se k němu jeho vlastní nápad obloukem vrátil, to, když mu někdy před rokem zavolal Jan Jíra ze společnosti CinemArt, jestli by neměl zájem produkovat Čtyřlístek. "Sešel jsem se s panem Jaroslavem Němečkem, člověkem, jehož obrázky Čtyřlístku všichni milujeme, a dál nebylo nad čím přemýšlet," usmívá se Šmídmajer. Filmu, jehož rozpočet odhaduje na třicet milionů, věří natolik, že neoslovil ani žádnou z tuzemských televizí. "Pokusíme se film natočit vlastními silami, protože kreslený film pro ně není v této fázi až tak atraktivní. Věříme, že se nám s nimi bude mnohem lépe jednat ve chvíli, až uvidí, kolik diváků na Čtyřlístek do kina přišlo."
Jak pravila jedna z přítomných novinářek: "Tohle je prostě film odsouzený k úspěchu, vždyť kolik jen generací na tomhle komiksu vyrostlo..."
Když se plní sny, klukovské i ty životní
"Když mi Miloš Šmídmajer zavolal, jestli bych nechtěl režírovat celovečerní Čtyřlístek, vůbec jsem se nerozmýšlel a okamžitě řekl ano," vzpomíná talentovaný Michal Žabka, který prý Šmídmajera zaujal svými už svými studentskými snímky. "Čtyřlístek pro mě představuje splnění klukovského snu, vždyť první číslo mi maminka koupila v nějakých pěti letech, to jsem ještě ani neuměl číst a jen si prohlížel obrázky."
O splnění přímo životního snu pak mluví výtvarník komiksu Jaroslav Němeček. "Už ve chvíli, kdy jsem postavy Myšpulína, Pindi, Fifinky a Bobíka poprvé kreslil, myslel jsem na to, aby se daly dobře animovat, od začátku jsem je viděl v příběhu, který se hýbe," vysvětluje Němeček a dává k dobru historku, kterak coby desetiletý klučina strávil celé prázdniny animováním vlastního filmečku. Spousta dřiny a práce, desítky a stovky obrázků, které mu tatínek kamerou pěkně jednu po druhé trpělivě nasnímal, takže na konci léta se mohla konat velká rodinná premiéra. "Ten film měl jenom patnáct vteřin, stál mě celé prázdniny, ale ani na chvíli jsem toho nelitoval," neskrývá své nadšení a slabost pro animovaný film Němeček.
Pokusů dát Čtyřlístku filmovou nebo aspoň večerníčkovskou podobu bylo podle něj bezpočet: "Ale buď byly smlouvy příliš složité nebo kapsy příliš prázdné."
Jak Pinďa ztratil hlas
A do třetice všeho dobrého - herec Ondřej Brzobohatý a "splnění snu, který ani nesnil". "Jsem velký milovník animovaného filmu a vlastním velkou sbírku DVD s filmy od Pixaru, DreamWorks či Walta Disneyho," říká mladý herec a skladatel, "nejvíc mě zajímají bonusové materiály, takže mě nepřekvapilo, že nejdřív herci film namluví a teprve potom animátoři jejich hlasovou akci zhmotní."
Michal Žabka přiznává, že Ondřeje, který nepatří mezi zrovna vyhledávané dabéry, si vybral kvůli jedinečnému výkonu, který podal jako střelený jelen Elliot ve filmu Lovecká sezóna. "Přesně takový pubertálně hysterický hlas jsem si pro Pinďu potřeboval," směje se Žabka. Jenže Ondřej svoje hlasivky po třech hodinách hysterického mutování natolik unavil a zničil, že na další natáčecí frekvenci musel přijít až za týden.
"Ale aspoň jsem si mohl důkladně pročíst scénař manželů Lamkových a musím říct, že je nádherný, opravdu výjimečně napsaný," vzdává hold Ondřej Brzobohatý autorům, kteří už dvacet let píší příběhy Čtyřlístku.
"Za základ filmového příběhu nám posloužila epizoda, která kdysi vyšla pod názvem Kámen mudrců," vypráví Hana Lamková, "nějaké dva tři roky po té, co vyšla, jsem ji vyprávěla svým vnoučatům a najednou se mi zdálo, že je v tom příběhu mnohem víc, než jsme využili." Po loňské smrti manžela ovšem musela příběh dokončovat sama.
A pro koho Čtyřlístek ve službách krále bude? Víc pro děti nebo víc pro jejich rodiče? "Primárně je film určen dětem," říká režisér Michal Žabka, "ale ve filmu je celá řada vtipů, které spíš ocení dospělí, musím se přiznat, že já sám jsem se při čtení smál opravdu často a hodně nahlas."
Podrobnosti o tvůrcích a hereckém, skutečně hvězdném obsazení, na kartě filmu.