Nečekaným hitem na Netflixu je děsivý konspirační thriller s kdysi milovanými tvářemi
Mladý obchodník Clayton Beresford (Hayden Christensen) bydlí v přepychovém sídle se svou matkou Lilith (Lena Olin) a snaží se dostát podnikatelskému odkazu svého tragicky zesnulého otce, jenž vybudoval úspěšnou firmu. Lilith nedovoluje chytrému, ale poněkud ušlápnutému mladíkovi, aby vylétl z rodného hnízda. Pečuje o něj s až toxickým ochranitelstvím.
Snad proto se Clay dosud neodhodlal jí říct, že už rok chodí s její asistentkou Sam (Jessica Alba). Ba co víc, jsou zasnoubení, plánují svatbu a Clay u ní leckdy přespává. I když jen tak, aby si toho majetnická matka nevšimla. Aby těch problémů mladého miliardáře nebylo málo, Clay má nemocné srdce a čeká na transplantaci, již by měl provést jeho lékař a také nejlepší kamarád Jack (Terrence Howard).
Zvrat vedle zvratu
Tohle všechno se dozvíme během první půlhodiny, kterou však uvozuje Jackův jímavý monolog nad tím, že právě dnes v noci Clay zemře během operace srdce. Všechny běžné věty jako „řeknu ti to jindy“ tak rázem dostávají jiný, truchlivější ráz. Úvodní titulek nás navíc informuje o tom, že každoročně desítky tisíc lidí nedovedou v celkové anestezii usnout a ocitnou se v tzv. intraoperačním uvědomění, jež zahrnuje kompletní paralýzu těla, leč bdělost mysli. Extrémně znepokojivý fenomén se skutečně odehraje zhruba u jednoho až dvou promile všech operací a my tedy očekáváme klaustrofobický horor po vzoru Pohřben zaživa (2010), při němž budeme sledovat tiché utrpení zakončené nevyhnutelnou smrtí.
Jenže film nakonec vypadá úplně jinak a stává se spíš překombinovaným konspiračním thrillerem. Vše, co o zmíněných postavách zpočátku víme, je totiž postupně přehodnoceno a načrtnuté vztahy rozhodně nejsou tím, čím se zdají být. Po půlhodině rodinného dramatu z vyšších vrstev dostaneme několik indicií ohledně toho, co se ve skutečnosti děje, a od té chvíle nestačíme vydechnout.
Složitá, téměř detektivní zápletka mísí spoustu detailů, jež jsou postupně zužitkované, navrch přihazuje i několik značně mysteriózních momentů. Na vcelku divokém příběhu je vidět, že načrtnutí všech drobností muselo dát obrovskou práci, o to víc však zamrzí, že v klíčových zvratech hraje důležitou roli náhoda či bizarní nadpřirozeno.
Divák či divačka je navíc většinu času oproti postavám napřed. Dávkování informací je poměrně okaté, a tak není těžké uhodnout, co šokujícího se dozvíme v příštích minutách, ačkoli tipnout si všechny pointy je na začátku zcela nemožné. Pro leckoho se navíc může jednat i o úsměvné připomenutí toho, že Christensen ani Alba skutečně nebyli (nejsou) příliš dobří herci. Nebýt Albina sex-appealu a Christensenova dodnes těžko pochopitelného obsazení jako Anakina Skywalkera ve druhé a třetí epizodě prequelové trilogie Hvězdných válek, jejich jména bychom nejspíš vůbec neznali. Kdo ví, jak by si s těmito rolemi poradili Jared Leto a Kate Bosworth, s nimiž se počítalo původně.
Film mezi kritickou obcí pohořel, na serveru Rotten Tomatoes lze najít jen 23 procent pozitivních recenzí. Filmoví profesionální „ocenili“ chemii mezi Jessicou Albou a Haydenem Christensenem nominací na Zlatou malinu a podle očekávání snímek neuvítaly ani různé anesteziologické asociace. Publikum však bylo o něco shovívavější a zřejmě díky tehdy populárním tvářím Alby a Christensena film v kinech utržil přes 32 milionů dolarů; což lze při skromném, pouze osmimilionovém rozpočtu považovat za úspěch.
Přepálené vrstvení zvratů a nepolevující tempo v kombinaci s velmi krátkou, pouze 84minutovou stopáží možná diváky a divačky v kinech zaujalo; stejnými kvalitami se snímek pyšní i nyní. Dějově i tematicky zhuštěný, žánrově zábavný a hlavně svižný thriller je něčím, co v roztahané a často nikam nevedoucí produkci Netflixu tak výrazně vystupuje. Proto stojí za pozornost i dnes, kdy už nejsme okouzlení nevinným pohledem Jessicy Alby či rebelským charismatem Haydena Christensena jako před dekádou a půl.