Bradley Cooper si k židovské roli dopomáhá obřím umělým nosem. Kontroverze je na světě
Asi není třeba připomínat, že velký nos je jedním ze základních fyzických prvků, který byl Židům vždy připisován. Zakládala se na něm i většina karikatur šířených nacistickým Německem, ale i dalšími subjekty, jež se zhlédly v antisemitismu. Nasadit si tedy v roce 2023 umělý nos a hrát Žida je… No řekněme, že to je volba.
Nikdo doopravdy nepodezřívá Coopera z vědomého antisemitismu, spíše z nerozmyslu a možná z podvědomé stereotypizace. Vážně ho nenapadlo, jak mediálně nevděčně to bude vypadat? Má vážně pocit, že tu roli nemůže zahrát se svou tváří? Je přece běžné, že když se točí film o postavě, jejíž vzhled není součástí veřejného povědomí, filmaři mají mnohem volnější ruku.
„Pořádnej frňák“ rozhodně není první věc, co se lidem vybaví při zaslechnutí jména jednoho z nejdůležitějších skladatelů a dirigentů dvacátého století. Hudební nadšenci mají Bernsteinův vzhled v povědomí, jistě by se však s Cooperovou vlastní anatomií smířili. Jak se navíc podivovali uživatelé a uživatelky Twitteru, sám Cooper rozhodně nemá malý nos a jeho prostetika Bernsteina dokonce překonává. Tím je to ještě divnější. „Působí to tím temněji, že normální nos Bradleyho Coopera má prakticky stejnou velikost a tvar, pokud není dokonce větší, v porovnání se skutečným Bernsteinem,“ podivuje se Sarah McGonagall a s ní 37 tisíc lajkujících. „Tohle není o tom, že se nežidovský herec snaží vypadat jako židovská osobnost, ale že se nežidovský herec snaží vypadat jako židovský stereotyp,“ stěžuje si uživatel Joel S. ověnčen 38 tisíci lajky.
Nikdo by se nepozastavil nad tím, že Bradley Cooper má možná o malý kus méně výrazný profil než Leonard Bernstein. Pozdvižené obočí vzbuzuje spíš implikace, že zrovna Bernsteina, oproti všem ostatním historickým postavám, které se bez prostetiky obejdou, nejde zahrát s podměrečným nosem. Možná mu je třeba dokonce přidat! Je snad velký nos nějakým neoddělitelným židovským atributem? A pokud používáme tuhle logiku, neměl by hrát Bernsteina židovský herec s autentickou tváří?
Netřeba hledat podobné konspirace či skrytou nenávist. Vysvětlení je pravděpodobně takové, že Cooper vážně hodně moc touží po Oscarovi a rozhodl se zaškrtnout všechny kolonky. Změnit pro roli výrazně vzhled a vzdát se hvězdné krásy je jednou z věcí, kterou akademici u herců a hereček milují. S trochou nadsázky se ostatně říká, že umělý nos vyhrál Oscara Nicole Kidman, když ztvárňovala Virginii Woolfovou v Hodinách. Stačí se podívat na loňský rok a Brendana Frasera ve Velrybě.
Upřímně řečeno ve chvílích, kdy ztvárňuje mladého Leonarda, evokuje Cooper v upoutávce víc některou z kreací Jima Carreyho v Masce než člověka z masa a kostí. Starší Bernstein je v jeho podání vizuálně o pořádný kus přesvědčivější. Ve filmu samotném si možná půjde na jeho podivnou plastelýnovou podobu po chvíli zvyknout. Nakonec však riskuje, že diskuze o jeho zbytečně zvětšeném nose je první kostka domina, která povede k tomu, že budou lidé k jeho make-upu přistupovat jako k směšnému ještě dřív, než film zhlédnou, a zážitek bude tímto směrem stržen a zkažen.
Samozřejmě se jedná o celkem neškodnou kauzu, jejímž jediným důsledkem je v tuto chvíli reklama na chystaného Maestra zdarma. Coopera se ostatně zastali Bernsteinovi potomci s tím, že by samotný hudebník s jeho volbou neměl problém. Takže i když je to z Bradleyho strany možná maličko hloupé a nedomyšlené, samo o sobě to je spíš úsměvné. Diskuze o reprezentaci v herectví a užívání prostetických pomůcek není úplně k zahození a zatím se zdá, že většina lidí se vyjadřuje poměrně věčně, takže proč ne. Doufejme však, že nepůjde o nejzajímavější věc na celém filmu. Na Netflixu si odbude premiéru 20. prosince.