Indiana Jones 5 se jeví jako fiasko, jímž Disney může napodobit rozklad Star Wars
Harrison Ford sice v Cannes převzal ocenění za celoživotní přínos a sotva zadržoval slzy, ale definitivní comeback Indiana Jonese mu záhy po premiéře zhořkl. Z prvních 37 recenzí, které momentálně přepočítává web Rotten Tomatoes, film doporučuje jen 49 %, a to s průměrným hodnocením 5,8 z 10. To je tristní výsledek dalece zaostávající i za problematickou čtyřkou, kterou před patnácti lety všichni považovali za finální rozlučku.
Nejkritičtější recenze se zmiňují o vyprázdněném filmu, který marně pronásleduje stylovost svých předchůdců. Podle Siddhanta Adlakha z IGN Movies je jedinou formální dominantou snímku nájezd kamery na zatoulanou Indyho fedoru, který se opakuje minimálně čtyřikrát. Stephanie Zacharek z Time Magazine si zase zoufá nad akčními scénami, jichž je sice dostatek, ale dohromady je vážou jen náznaky kvalitního děje. Navrch je prý hyzdí CGI provedení. Jednohlasná chvála směřuje pouze za osmdesátiletým Fordem, jenž neztrácí charisma a poradil si i s akčními sekvencemi, které zčásti vyžadovaly jeho digitální omlazení. Prvních 25 minut filmu totiž zabírá flashback, v němž se s nacisty potýká Indy jako čtyřicátník.
Omlazovací efekt byl jednou z mnoha věcí, které lidé po premiéře rozcupovali. Ford na tiskovce po premiéře reagoval prohlášením, že takto před 35 lety skutečně vypadal. V Lucasfilmu prý použili jeho archivní záběry, z nichž dokázali vytvořit přesvědčivou masku. „Je to jenom trik, dokud ho nepodpoří příběh. Prapodivně to vyčnívá, pokud v tom necítíme autentičnost a není to skutečné… Myslím emocionálně. Podle mě si s tím poradili velice zručně,“ bránil Ford omlazování, které čelí dlouhodobé kritice. Publiku se vůbec nelíbilo ani roku 2016 v disneyovském Rogue One: Star Wars Story.
Divákům a divačkám se ostatně dlouhodobě nezamlouvá práce Kathleen Kennedy, která převzala vůdčí roli v Lucasfilmu po odchodu George Lucase a u Indiana Jonese 5 figuruje jako producentka. Ta po kritických ohlasech v Cannes zabředla do neurčitých tvrzení o budoucnosti ságy, která je na pokraji kolapsu. Ještě nedávno se počítalo s výrobou televizní série pro Disney+, již však studio odpískalo, a pokud pátý film propadne, s dosud lukrativní značkou může být amen. Kennedy se snažila situaci uklidnit s tím, že jde pořád jen o filmy, které nikomu nezmění život. A že neúspěch jednoho titulu kompletně nerozloží celou řadu, jako se to propadáku Solo: Star Wars Story nepodařilo s Disneyho předalekou galaxií. Její výroky z festivalu sdílel a rozebíral YouTube kanál Mike Zeroh.
Tím ovšem nevědomky vykreslila paralelu k pětce Indyho, která se s problémy potýká od nepaměti. Nejenže od posledního dílu uteklo patnáct let, ale neustále se přepisoval scénář a po negativních testovacích projekcích následovaly přetáčky. Ford opakovaně potvrzuje, že bičem zapráskal naposledy, a podle všeho je s filmem osobně spokojený. Kennedy však o Indyho budoucnosti mlží a nic konkrétního v Cannes neprozradil ani šéf Disneyho Bob Iger. Ten podle webu Comicbook zdůraznil patnáctiletou propast mezi čtyřkou a pětkou. Na dotaz, co bude se sérií dále, odvětil úsečně: „Uvidíme.“
Iger tak mohl naznačovat, že dlouhé prodlevy mezi jednotlivými díly vylučují další pokračování. Anebo poukázal na to, že patnáct let po údajně poslední části se situace změnila. Forda každopádně uvidíme v dané roli naposledy a v případě, že Nástroj osudu bude opravdu fiaskem, můžeme najít útěchu v nostalgii. Celá kolekce čtyř filmů (Dobyvatelé ztracené archy, Chrám zkázy, Poslední křížová výprava a Království křišťálové lebky) zamíří koncem května na Disney+ spolu se seriálem Mladý Indiana Jones, který nebyl patnáct let nikde k sehnání.
Pokud se Indiana Jones a nástroj osudu, v němž se Indy znovu postaví nacistům v 60. letech, na konci června vzepře dosavadní kritice a finančně obstojí, minimálně seriálového spin-offu bychom se mohli dočkat. Možná by však bylo lepší, kdyby už pionýra dobrodružného žánru nechali spát. Indiana Jones zakořenil v popkultuře a vedle kinematografie se usídlil rovněž v komiksech, videohrách nebo v zábavních parcích. Je artefaktem, který hodně čerpá ze své specifické mytologie. A tu už, jak se zdá, mohou tvůrci stejně jako v případě Star Wars jen ohrozit.