Čínské ledy polevují. Třetí Strážci Galaxie vyjevují pokles zájmu, ale i zlomení čínské sabotáže
Jde o pokles oproti minulým dílům, které v Číně otevřely za 27, respektive za 49 milionů dolarů. Po dlouhé sérii zrušených premiér, mezi něž v komunistické velmoci spadá i animovaný hit Super Mario Bros. ve filmu, nedávný marvelovský Ant-Man 3 nebo druhý Shazam! od DC, se však jedná o vítaný přivýdělek. Vstupenková aplikace Maoyan odhaduje, že tamní tržby filmu vyšplhají na 72 miliony dolarů. To je pro viditelně skomírající Marvel dobrá zpráva i přesto, že čínská kina si nechají polovinu výdělku.
Zmíněný Ant-Man 3 sice zaznamenal skvělý otevírací víkend a v USA si za první čtyři dny připsal 120 milionů dolarů, ale následné propady návštěvnosti byly nejstrmější v marvelovské éře. Na skvěle přijímané miliardové hity jako Avengers: Endgame se už jen zasněně vzpomíná, přičemž do Strážců se vkládaly značné naděje. Série Jamese Gunna se od zbytku superhrdinského vesmíru odlišuje specifickým humorem, stylem i charaktery postav a závěr trilogie zatím sklízí veskrze spokojené ohlasy. Na ČSFD má 89 % a Rotten Tomatoes hlásí 81 % pozitivních z 294 recenzí.
114 milionů z USA za první víkend značí přetrvávající úbytek zájmu o filmové komiksy v postcovidovém období. Dvojka Strážců v roce 2017 vydělala 146 milionů dolarů, monstrózní týmovky Avengers: Infinity War a Endgame šly v otevíracím víkendu v USA přes 250 milionů. Tato čísla v minulých letech osvěžil pouze Spider-Man: Bez domova, jenž v USA odstartoval za 260 milionů a celkově si dokráčel pro 1,916 miliard dolarů.
O dvoumiliardovou metu jej přitom připravila právě ignorance ze strany Číny, jejíž filmový trh reaguje na narůstající napětí mezi Pekingem a Washingtonem. Předchozí prezident Donald Trump brojil proti dovozu z Číny, nynější prezident Joe Biden omezuje v USA aplikaci TikTok a nechává sestřelovat čínské průzkumné balóny. Různé předpovědi věští nejen obchodní válku, ale i otevřený válečný konflikt.
Start třetích Strážců na Dálném východě za takřka 30 milionů dolarů je druhým největším otvírákem hollywoodské produkce po pandemii. Jasně vede nedávný Avatar: The Way of Water, jenž pouť čínskými kiny zahájil na 57 milionech dolarů a vyšplhal se až ke 246 milionům. Momentálně se americké a čínské vztahy ve filmovém průmyslu stabilizují, stejně jako před pandemií se o uvedení v Číně rozhoduje se čtyř až šestitýdenním předstihem. Data premiér se v USA i v Číně kryjí.
Hollywood navíc na tamní trh propašoval i nadcházející Rychle a zběsile 10, které se v Číně těší dlouhodobé a vysoké popularitě. Uvedení se tam dočká i komiksovka Flash.