Nová feministická Barbie by podle prvních reakcí měla být jednou z nejlepších komedií za dlouhé roky
Barbie | Warner Bros.
Kdo by tušil, že jedním z nejvyhlíženějších mainstreamových filmů roku 2023 bude pro cinefily adaptace příběhu hračky od Mattelu, pověstné Barbie. Jakmile ale za kamerou stanula režisérka Greta Gerwig, se scénářem jí pomohl její partner Noah Baumbach a hlavních rolí se chopili Margot Robbie s Ryanem Goslingem, bylo jasno. Necelý půlrok před premiérou se začínají objevovat první reakce z testovacích projekcí.
Teaser trailer uvedený v půlce prosince vzbudil velké nadšení na sociálních sítích. Studia upoutávku záměrně vydala současně s novou reklamou na NolanovaOppenheimera, jenž si odbude premiéru ve stejný den a je na první pohled maskulinní film maskulinního filmaře. Vzniklého kontrastu si veřejnost rozhodně všimla a internet byl plný memů, v nichž nám Morpheus z Matrixu nabízí dvě diametrálně odlišné volby: modrá vs. růžová, Oppenheimer vs. Barbie.
Trailer: Barbie
Barbie | Warner Bros.
Nebylo jasné, co od filmu očekávat. Teaser parodující úvodní scény klasiky 2001: Vesmírná odysea měl úlohu oznamujícího statementu předávajícího dobře znějící marketingový slogan: přichází velká událost, která se vymezí vůči dosavadnímu kánonu ovládanému muži. Ze samotného filmu jsme v něm ale viděli jen několik ani ne vteřinových útržků zobrazujících hlavně davové scény, tedy nic, co by nám dovolilo hádat, o čem film vlastně bude.
Server Worldofreel.com ale konečně podal zprávu o prvních testovacích projekcích, jež se prý setkaly s nadšenými reakcemi. Publikum během filmu dokonce hlasitě tleskalo. Smyslem testovacích projekcí je nahnat do kina reprezentativní vzorek amerických diváků a divaček a zjistit, jestli výsledné dílo funguje, případně jak koncipovat jeho reklamní kampaň. V případě negativních reakcí dochází k přestřihávání, někdy dokonce k přetáčkám. Producenti Barbie si ale zřejmě mohli potvrdit, že ve filmu není co vylepšovat.
Worldofreel dostal do ruky i vyjádření některých účastníků a účastnic, již srší nadšením, ale z právních důvodů musí zůstat v anonymitě. Testovací publikum by ideálně mělo být nestranné, jinak by nemohlo podat potřebnou reflexi, přesto se při zpětném pohledu potvrzuje, že mívá tendenci nadhodnocovat čistě z radosti, že byl člověk v předstihu na očekávaném filmu. Mělo by však jít o autentické reakce.
Barbie | Warner Bros.
„Miloval/a jsem ten film. Je neohroženě feministický, a přitom k popukání. Zářivý a barevný, rozhodně vyhraje Oscara za kostýmy a design, je k nakousnutí,“ píše se v první reakci. „Jedná se o dekonstrukci ikonografie Barbie a její rekontextualizaci pro další generaci,“ pokračuje anonymní komentátor/ka a potvrzuje, že Gerwig se vydá cestou reclaimingu, kdy autorka dříve šovinistickou značku přijímá za svou a dává jí nový význam.
Další názor byl neméně pozitivní: „Jedná se o jeden z nejlepších studiových filmů za dlouhé roky a rozhodně o nejlepší komedii. Greta se dostala na úplně novou úroveň oproti své předchozí práci. Vizuálně to je jednoduše ikonické.“
Dotazovaní se nechtěli příliš bavit o příběhu, protože zmiňovat cokoliv detailního by prý bylo spoilerem – ve filmu je mnoho překvapení a zvratů. „Barbie je postava sršící osobním zájmem a agendou, zpochybňuje svůj svět a s Kenem se dohaduje o patriarchátu. Jedná se o film emocionální, a přitom politický, ovšem velmi vkusně a s rozmyslem, složitější témata nejsou vůbec pojímaná těžkopádně,“ naznačuje jeden z komentářů. Podle všeho by měl být snímek značně sebereferenční a komentovat by měl i podstatu Barbie jako multimilionového komerčního brandu.
Barbie | Warner Bros.
Pochval se dočkali i oba ústřední herci, samozřejmě především Robbie. Otazník visel v tomto ohledu hlavně nad Ryanem Goslingem coby Kenem, který podle některých na tuto postavu ve svých dvaačtyřiceti působil už poněkud nepatřičně staře. Charisma ale prý z někdejší hvězdy Zápisníku jedné lásky ještě nevyprchalo a Gosling si pro sebe krade hned několik scén. „Všechny výkony jsou ve skvělé shodě a hrají si s neodolatelnými možnostmi campu. Gosling je tu nejsilnější hráč, nikdy nebyl lepší,“ uvádí další anonymní člen/ka publika.
Barbie je pro studio Warner Bros. velkým riskem, rozpočet 100 milionů dolarů se může producentům hodně vymstít. Asi proto probíhaly testovací projekce tak brzy, aby bylo jasné, co s filmem ještě dělat a hlavně jak přesně koncipovat marketing. Barbie je netrpělivě vyhlížený film mezi menšinou těch, co chtějí netradičně pojaté snímky, takto drahý projekt ale musí oslovit i mlčící většinu. V tuhle chvíli nezbývá než držet palce. Jak to dopadne, se dozvíme 20. července.
Kinolog: Co je valentýnský film a proč se tento svátek slaví
Valentýnské filmy nejsou jenom romantické komedie, ale i melodramata. Které z nich jsou světově nejpopulárnější? Musí jít vždy o příběhy mezi mužem a ženou, nemohou tam být i zvířata a stroje? A jak se ubránit kýčovitému dojetí?