Bastardi čtyřka odkazují na Kajínkovský mýtus. Magnuskovo ždímání antiromských nálad neustává ani po deseti letech
Pokud by mělo jít o reparát v jeho řemeslných dovednostech, těžko podle ukázky soudit, zda by prošel aspoň se čtyřkou, nebo jestli by opět propadnul. Rozdíly v neumětelství jsou oproti přechozím dílům takřka neznatelné. Stejně jako kdykoli minule jde především o přehlídku nechtěného humoru, jako když například Magnusek vychází z vězení v zeleném nátělníku jako Jiří Kajínek, aniž by na jeho postavě bylo vidět, že by za celou dekádu udělal v cele jediný klik.
Je ale zřejmé, jak po deseti letech chce navazovat. Přestože ani jeden z dílů Bastardů nebyl vyloženě diváckým hitem (první snímek vidělo v kinech průměrných 86 tisíc lidí, druhý 52 tisíc a třetí slabých 24 tisíc), trailer se snaží budit dojem, že kolem hrdiny se vytvořila jakási mstitelská mytologie. Muž, který sprovodil ze světa výrostky, co znásilnili a zabili jeho sestru, se stává podobně výjimečnou figurou jako usvědčený nájemný vrah, jemuž k milosti od populistického prezidenta pomohl i zavádějící hraný film.
Trailer nabízí především dlouhatánskou přehlídku starých i nových tváří, z kontextu vytržených vulgarit a minimální představu, o čem by mohl být děj. Tomáš Majer se nejspíš znovu chce stát učitelem, což je ale zcela nesplnitelná záležitost. Navazuje to na podobně nesmyslné představy o právu a spravedlnosti jako předcházející díly, kdy mladí vrazi mohli dál chodit do školy a šikanovat učitelský sbor.
K Bastardům jsme se průběžně naučili vztahovat jako k bizarně nepovedeným dílům, jejichž exploatační obsah nebereme vážně. Zároveň v nich zůstává něco autenticky zlého, hluboko uložená nenávist a odpor. To, že se po dekádě zjevují znovu, zatímco se Magnusek snažil budovat si přívětivější tvář v různých rodinných seriálech (Stopy života, Krejzovi) nebo v příbězích o handicapovaných lidech (Kluci z hor), ale není moc dobrá zpráva o prostředí zdejšího showbyznysu.
Jak je možné, že hlavní autor opět sehnal peníze na projekt, který nejenže nemá žádnou uměleckou hodnotu nebo společenský přesah, ale dokonce ani nejde o komerční záležitost? Proč mu v takovém filmu také kdokoli hraje? Je evidentní, že herec Zdeněk Godla potřebuje umořit dluhy z exekucí, takže se dovede nekonečně ponížit a svou tváří zaštítit špatně zpracovanou sadistickou fantazii jednoho bývalého zakomplexovaného učitele.
Z traileru zatím můžeme jen tušit, že hlavní hrdina bude ještě víc obětí a pokusí se z nás vyždímat lítost. Tu však budí stále jenom to, že někdo neumí své frustrace ani pořádně vyjádřit.
Kinobox: Houboví lidé chtějí sežrat naše mozky. V The Last of Us nás zachrání Pedro Pavel
Devítidílný seriál The Last of Us, jenž je dostupný na HBO Max, vychází ze slavné stejnojmenné videohry. Povyšuje žánr postapokalyptického zombie hororu z pouhé akční vyvražďovačky na psychologické drama. Obsazení ani celkové provedení nemohlo být lepší.