Elvis od režiséra Velkého Gatsbyho v upoutávce slibuje, že nás nečeká uondaná nostalgie
One and only. Tak vždy představovali Elvise Presleyho. Ale stejný titul by si zasloužil i Baz Luhrmann, postmoderní australský režisér stojící za extravagantními opusy Moulin Rouge!, Romeo + Julie a Velký Gatsby. Režisér a scenárista opulentních podívaných si nyní za svůj aktuální námět vybral život „krále rock 'n' rollu“.
A zatímco čekáme na první reakce z premiéry na festivallu v Cannes, studio vypustilo novou upoutávku, která Elvisovými ústy doslova slibuje: „Tohle nebude kdejaká nostalgie! Uděláme to po svém!“
Zatímco předchozí upoutávka až na pár moderních riffů doslova citovala Elvisovy melodie, aktuální trailer se pouští do divočejších interpretací. V tuto chvíli sice ještě nevíme, jestli se to promítne do samotného filmu, nebo zda jde jen o trailerový doprovod, nicméně Luhrmannově stylu by odpovídalo, kdyby se Elvisovy melodie pokusil velmi dráždivě aktualizovat. Stačí si vzpomenout, že jeho Romeo byl místo kordu vybavený koltem, francouzská bohéma přezpívala hity druhé poloviny 20. století a „roaring twenties“ v jeho podání místo jazzu ohlušovaly hip hopem.
Přesto je jiné, když nyní Luhrman přistupuje k životopisu konkrétního, navíc notoricky známého a občas nezdravě uctívaného zpěváka. Troufne si čelit nevyhnutelnému odporu části publika, když Elvisovu hudbu výrazněji změní?
Za jeho stylem stojí teze, že abychom docenili atmosféru a energii doby, nemůžeme pouze otrocky kopírovat její audiovizuální podobu. Elvis byl ve své době rebel první třídy a jeho hudba patřila mladé generaci, zatímco tu starou rvala za uši. Dnes je Elvisova hudba retro, vzpomíná se u ní na časy dávno minulé. Abychom tedy pocítili, čím Elvis skutečně byl, musíme jeho hudbu přeložit, aby konvenovala dnešku. Pokud bude Luhrmann následovat svůj dosavadní přístup, čekejme nečekané.
Filmový Elvis ale nebude jen o hudbě, pokusí se polidštit samotného protagonistu. Zobrazí jeho celoživotní boj se slávou i komplikovaný vztah s jeho agentem, plukovníkem Tomem Parkerem. Excentrický Parker, ve skutečnosti nikoliv plukovník, ale ilegální utečenec z Evropy a bývalý kolotočář, Elvise vystřelil ke slávě a stal se jeho blízkým přítelem. Nakonec ale podle mnohých svého svěřence značně omezoval – to on přiměl Elvise narukovat do armády, to kvůli jeho rozhodnutí Elvis nikdy nekoncertoval mimo Severní Ameriku. Snažil se pro Presleyho (a sebe) vymáčknout každý dolar, který byl k mání, každým způsobem, jaký ho napadl. Přesto to byl nakonec on, kdo Elvise neúspěšně přesvědčoval, aby něco dělal se svým problémem s drogami i za cenu snížené profesní aktivity.
Šlo zkrátka o komplikovaný vztah, z nějž může vzejít skvělé a zábavné drama. Zvlášť když plukovníka ztvárňuje Tom Hanks, který si podle upoutávek užívá exotický přízvuk a méně realistický Luhrmannův přístup k vedení herců.
Elvise pak ztvárňuje neokoukaný Austin Butler. Lisa Marie Presley, Elvisova dcera, již Butlerovo ztvárnění svého otce označila za velmi dobré. Vůči pochvalám životopisů ze strany příbuzných a přátel se musíme vždy mít na pozoru – jak nás naučila Bohemian Rhapsody, čím víc jsou spokojené předobrazy postav, tím bezpečnější a zbabělejší podívaná nás čeká. Snad se ale nemusíme bát. Luhrmannovi může být vytýkáno ledacos, jistě ale ne tvůrčí zbabělost. Proto je takřka jisté, že se jeho Elvis netrefí do vkusu všem. Doufejme, že přinejmenším předvede něco, co bude stát za pozornost.