Černý kůň letošní filmové sezóny se představuje první upoutávkou. Mix Truman Show a Matrixu vypadá skvěle!
Talentovanou Olivii Wilde známe především jako herečku, a to z filmů jako Richard Jewell a Rivalové nebo ze seriálu Dr. House. Roku 2019 ale přesedlala k režii a její debut Booksmart, u nás uváděný pod nemožným distribučním titulem Šprtky to chtěj taky, si u kritiků i diváků vedl nadmíru dobře. Její novinka s názvem To nic, drahá (Don't Worry Darling) se tedy od prvního oznámení těší velké pozornosti filmových fanoušků a fanynek.
Za to vděčí jednak skvělému obsazení, které do kin přiláká spoustu platících diváků a divaček – hlavní roli ztvární populární Florence Pugh (Slunovrat) a vedle ní se objeví také Harry Styles (Dunkerk), Chris Pine (Wonder Woman), Gemma Chan (Eternals) a samotná Olivia Wilde. Zvědavost ale vzbuzuje i příběh, který nás zavede do padesátých let 20. století a do městečka uprostřed americké pouště, které je centrem utopické komunity. Jak ale naznačuje právě vydaný trailer, za nablýskaným designem a šťastnými úsměvy rezidentů, kteří byli vybráni jako účastníci tzv. Victory Projectu, se skrývá děsivé tajemství.
Upoutávka slibuje hutnou podívanou, která bude spoléhat nejen na přesvědčivé herce, ale také na nečitelnou multižánrovou zápletku a na precizní režii. Wilde už na takto malém prostoru ukazuje, že veškeré aspekty včetně pohybů kamery, nasvícení scén či inscenace pohybu má takříkajíc v oku. To nic, drahá bude jistě aspirovat na titul nejlépe vypadajícího snímku posledních let.
Retro zasazení funguje dle očekávání bravurně, Florence Pugh si půjde pro další oscarovou nominaci, a byť zatím nedostáváme konkrétní dějová vodítka, dramaturgie skoro tříminutového videa slibuje strhující jízdu. Nebezpečí číhá snad jen v jisté eklektičnosti a ve vztahování se ke klasikám jako Truman Show, na niž si vzpomeneme asi nejvíce. I tyto obavy ale zatím maskuje nádherná stylizace či odvážnější sexuální náboj, který může nakonec vést i k méně přístupné podívané.
Že půjde o snímek znepokojivý a ambiciózní, o tom ale nemůže být pochyb. Úvodní popis mužských nároků na perfektně organizovanou domácnost a motivy ve stylu „nehrabejme se v manželově práci“ pomalu přechází v psychologické inferno, do něhož je zvídavá Alice (Pugh) zatahována jednak přetvařujícím se okolím, jednak podivnými a zatím nedefinovatelnými fyzickými hrátkami s realitou. Můžeme tedy dostat i „hitchcockovský“ thriller, jehož zasazení do amerických padesátých let, kdy se středostavovský život tvářil idylicky a někteří manželé pracovali na utajovaných vládních projektech, pro změnu otevírá dveře libovolné sci-fi zápletce.
Kombinace těchto motivů zatím vypadá náramně a jistě nebudu jediný, kdo 22. září vyrazí do kina. To nic, drahá si zatím říká o velké plátno každou sekundou materiálu, a pokud výsledný film dostojí kvalitám prvního traileru, máme se na co těšit.