Legendární Godzilla a Kong zachraňují stagnující kina. Hollywood zřejmě zažívá úsvit monster filmů
Když se studio Warner Bros. roku 2014 spřáhlo s produkční společností Legendary a natočilo atmosférickou Godzillu, šlo o počátek vůbec prvního hollywoodského pokusu o zažehnutí vlastního vesmíru filmových monster. Snímek Garetha Edwardse sice nebyl přijat zcela kladně, ale globální zájem o ikonickou ohnivou ještěrku oživit dokázal, přičemž do karet Warnerům hrála také aktuální 'nečinnost' japonského studia Toho, jež u zrodu Godzilly a všech jeho tamních dobrodružství stálo - to za celou minulou dekádu vyprodukovalo jen jediný 'kaiju' film. Americký MonsterVerse se tak brzo rozšířil ještě o hollywoodského klasika King Konga a trilogii uzavíral opět Godzilla, jenž se v Královi monster postavil svým dlouholetým asijským sokům King Ghidorahovi či Rodanovi.
Navzdory rostoucím ambicím a stále širší škále přítomných monster však
série zaznamenala úpadek, a Král monster odcházel s poněkud tristními výsledky od kritiků i diváků, kteří za návštěvu kin utratili mnohem méně, než se očekávalo. Situaci měl zvrátit velkolepý crossover, který konečně svede dohromady dvě vůbec nejslavnější filmová monstra, japonského Godzillu a amerického King Konga - a to poprvé od roku 1962, kdy se tito titáni střetli v japonském originále King Kong vs. Godzilla. Letošní čtvrtý díl MonsterVersa s názvem Godzilla vs. Kong čelil té nevýhodě, že jeho premiéra nastala v tuhém období globální pandemie koronaviru, která takřka na celý rok obrala kina o skutečně velké studiové projekty - výjimkou byl pouze TenetChristophera Nolena, který se divákům představil během letního uvolněnějšího režimu a vydělal slušné, byť nijak závratné peníze. Očekávaný monster-film navíc spadal pod novou krizovou taktiku Warner Bros., podle níž budou všechny letošní velké produkce uváděny simultánně v kinech i na HBO Max.
Toto rozhodnutí, proti němuž se vzbouřil zmíněný Christopher Nolan a těžce jej nesl třeba režisér DunyDenis Villeneuve, se však v případě Godzilla vs. Kong ukázalo jako prozřetelné. Nejenže se filmu Adama Wingarda daří na HBO Max, kde na hlavu porazil i očekávanou Ligu spravedlnosti Zacka Snydera a stanovil nový rekord ve sledovanosti, ale především přiměl diváky, aby se znovu vrátili do kin. Dokonce i skeptičtí Američané nechali v pokladnách kin za první víkend krásných 32 milionů dolarů, čímž přeplatili jak Tenet (20 milionů), tak i prosincovou Wonder Woman 1984 (necelých 17 milionů). Kaiju tematika ovšem dle očekávání táhne především v Číně, kde už se kina zotavují delší dobu a kde si Godzilla vs. Kong za první víkend připsal hned 70 milionů. Blockbuster, jehož rozpočet se odhaduje mezi 155 a 200 miliony dolarů, má na svém kontě momentálně skoro 360 milionů a je suverénním králem pandemické box office.
A to znamená, že ještě nedávno nejistá budoucnost MonsterVersa náhle vzkvétá. Před premiérou posledního filmu byla dalším oznámeným projektem v rámci daného univerza pouze anime-série Ostrov lebek, která má zamířit na Netflix. Po aktuálním překvapivém úspěchu to ovšem vypadá, že Hollywood zažívá opravdový úsvit kaiju, jenž v padesátých a šedesátých letech minulého století charakterizoval japonský trh - tehdy došlo k nastartování nesmírně rozsáhlé série, jejímž protagonistou byl Godzilla, proti němuž postupně vyrukovala nepřeberná armáda různorodých záporných monster. A ačkoli není jisté, že po případném návratu k normálu a opětovném uvedení dalších konkurenčních projektů budou diváci stále tak prahnout po monstrózních crossoverech, momentálně by u Warner Bros. byli hloupí, pokud by znovuzrozenou sérii dále nerozvíjeli. Toho si je vědom také výkonný ředitel Legendary Josh Grode, podle nějž společnost prozkoumává nové příběhové možnosti a má 'spoustu nápadů pro další filmy.'
A skutečně, kdo má alespoň základní přehled v japonských kaiju příbězích, ten dobře ví, že studia Warner Bros. a Legendary dosud představily publiku pouhou špičku ledovce. Velký zvrat v Godzilla vs. Kong, který odhalil zcela nový svět monster, pak k dalším velkolepým dobrodružstvím vyloženě vybízí. Na to, zda se následující hollywoodská dekáda opravdu ponese ve znamení klasických monster, si však musíme teprve počkat. Rozběh je každopádně mnohem nadějnější, než kdokoli očekával.