Proč kaskadéři stále nemají vlastní oscarovou kategorii?
Ačkoliv se svět filmu může pochlubit osobnostmi typu Toma Cruise, kteří své nebezpečné akční kousky předvádí výhradně sami, úloha kaskadérů je naprosto nezbytná a možná dokonce čím dál důležitější. V době, kdy se jako miliardové hity profilují drahé komiksové adaptace či automobilová 'sci-fi' kolem party Vina Diesela, může divák na plátně obdivovat akrobatická kaskadérská čísla stejně jako vizuální efekty. Jak je tedy možné, že takto nepostradatelná složka natáčení na Oscarech paběrkuje?
O tomto tématu se nedávno rozpovídali ti zřejmě vůbec nejpovolanější - bývalí kaskadéři David Leitch a Chad Stahelski zúročili své dlouholeté zkušenosti, které zahrnují práce na filmech jako Matrix, Trója, 300: Bitva u Thermopyl nebo Vrána (Stahelski zde nahradil na dotáčky tragicky zesnulého Brandona Lee), a roku 2014 společně jako režiséři vzkřísili zřejmě nejoslavovanější akční sérii dneška, v níž se Keanu Reeves aka John Wick oddává monumentálně synchronizované 'gun-fu' akci.
Podle nich se skutečně směřuje k tomu, aby kaskadéři svou vlastní oscarovou kategorii získali. "Řekl bych, že na tom vnitřně pracuje mnoho skvělých lidí," prohlásil v rozhovoru David Leitch. "Je mi známo, že uvnitř akademie je skupinka kaskadérských veteránů, kteří se pomalu stávají svobodnými členy - a doufejme, že brzy získáme svou vlastní divizi uvnitř akademie, načež možná budeme jen krůček od zažádání pro naše vlastní ocenění."
záležitost pro profesionální kaskadéry velmi důležitá. "Podívejte, podle mě je to věc pro debatu a myslím si, že každý bude mít zcela rozdílný názor. Ale řekl bych, že se budeme muset brzy sjednotit. Podle mě tu chybí respekt - každý rok, když sledujeme oslavy a úspěchy našich kolegů z různých filmových oborů, tak mi prostě přijde divné, že jsme z toho vynecháni, když jsme přitom stejně důležití jako makeup nebo speciální a vizuální efekty. Nemyslím, že jsme více důležití, ale určitě jsme důležití srovnatelně. Je to hlavně o tom, aby lidé měli povědomí o naší práci a abychom dostali možnost oslavit to s našimi vrstevníky, stejně jako oslavit samotný film a to, jak jsme pro něj důležití. Snad jsme už blízko, každý rok dle mého povědomí roste a mnoho lidí dělá usilovně na tom, aby se tento cíl naplnil."
Důležité postřehy přidává i Stahelski. "Souhlasím s Davem. Jsem pro všemi deseti. Ale je to těžké k porozumění - pokud máte na dohled šatník, jste hlavou toho oddělení; pokud máte na starost design produkce, jste rovněž hlava toho oddělení. My jako kaskadéři jsme velkou součástí natáčení, dokonce jednou z největších v případě některých opravdu velkých projektů. Problém tedy je, komu toho Oscara dáte? Kdo vystoupí a převezme sošku? Může na to někdo zodpovědět?"
"Nemyslím, že někdo protestuje proti tomu, abychom mohli Oscary získat. Otázka vždy je, komu ho dát? Třeba koordinátorovi? Ok, dejme ho koordinátorovi kaskadérů. Ale všechna akce nezbytně nevychází z jeho iniciativy - může ji mít na svědomí také choreograf soubojů nebo asistent režie. Třeba Spiros Razatos - jen výjimečně dělá hlavního koordinátora, ale on je ten chlápek, co má na starosti snad každou masivní autonaháněčku. Takže dáme cenu jemu za Rychle a zběsile, nebo to dostane chlápek z prvního oddělení, který jen dohlíží? Lidé si neuvědomují, že kaskadéři jsou tak početní, že u velkých filmů existují tři až čtyři oddělení - choreograf třeba nepracuje pro koordinátora, ale má vlastní oddělení."
Jak tedy případné ocenění vyřešit? Podle Leitche dobře funguje kategorie v rámci ocenění SAG, která vypichuje Nejlepší kaskadérský soubor, ale pro začátek by se na Oscarech nebránil ani onomu symbolickému rázu, kdy sošku získá jeden z koordinátorů. "Když to dáte hlavnímu koordinátorovi, je to symbol, že snímek měl skvělou akci. A pak může oceněný přinést kredit tam, kde je ho zapotřebí. Takhle to v podstatě dělají jiná početná oddělení - co se týče zvuku, pracuje na něm asi padesát designérů, ale někdo dostane cenu. Nejprve je to opravdu o tom rozpoznání a povědomí a poté to můžeme vyřešit. Myslím, že by to byl krok vpřed, kdyby cenu dostala alespoň hlava oddělení."
Jaký je váš názor na přínos kaskadérů filmovému průmyslu? Měli by také obdržet ovace při přebírání nejprestižnější ceny?