Šéf studia Disney potvrdil, že otec Star Wars byl z Epizody VII zklamaný
Ať už je váš názor na celý fenomén Star Wars jakýkoli, musíte uznat, že jeho
stvořitel George Lucas vybudoval něco úžasného. První tři filmy se staly instantními klasikami a kulturní baštou, jejíž dopad na společnost byl bezprecedentní. Malý velký muž představil publiku promyšlené fantastické světy, ikonické postavy, bohatou mytologii a silný příběh čerpající ze všeho možného, od pradávných legend o vyvolených rytířích přes komiksy až po dobrodružné filmy, westerny a sci-fi z padesátých let. A přestože druhá trilogie mnohé fanoušky zklamala, tak na každém jejím článku bylo znát, že Lucas se nechce opakovat a vymýšlí stále nové zápletky a stále pokročilejší technologie.
Roku 2012, šest let po zkompletování celé ságy o Darthu Vaderovi, Lucas uznal, že je čas předat žezlo někomu jinému. Tím šťastným (a dostatečně bohatým) byl Bob Iger, jenž vysolil čtyři miliardy dolarů za Lucasovu produkční společnost Lucasfilm, která se kromě tvorby Star Wars, Indiana Jonese a řady dalších titulů specializuje hlavně na vývoj speciálních efektů, zvuku a počítačové animace (asi málokdo dnes ví, že Lucas stál u zrodu studia Pixar, přičemž ale neodhadl jeho potenciál a prodal ho Stevu Jobsovi). Novou prezidentkou společnosti se stala Lucasova stará známá Kathleen Kennedy, která v minulosti produkovala řadu filmů Stevena Spielberga.
Brzy byla pochopitelně ohlášena nová trilogie a k režii prvního filmu byl najat J.J. Abrams, velký obdivovatel Lucase a Spielberga, s jehož účastí byl sám otec Star Wars údajně velmi spokojen. Lucas měl u filmu pomáhat jako kreativní konzultant a přišel s vlastními nápady na nový příběh, jenže jeho přání podle všeho zůstala ležet v šuplíku a noví tvůrci se vydali vlastní cestou. Dá se to pochopit - investice byla enormní a u Disneyho potřebovali vysokou návratnost, tudíž se z velké části spolehli na osvědčené postupy z Nové naděje, na nostalgii a na Abramsovu režisérskou jistotu.
To ale inovátora Lucase zklamalo, což ve svých nových memoárech nyní potvrdil i šéf Mickeyho Mouse Bob Iger. "V každém filmu originální trilogie bylo pro Lucase důležité, aby představil publiku nové světy, nové zápletky, nové charaktery a technologie. O téhle epizodě prohlásil, že v ní nejsou žádné vizuální a technické pokroky," vzpomíná Iger na Lucasovu reakci. "Má pravdu, ale současně nebral v potaz ten tlak, pod jakým jsme byli, abychom fanouškům dodali film se ztělesněným duchem Star Wars. Záměrně jsme vytvořili svět, který byl vizuálně a tonálně propojen s předchozími snímky. Nechtěli jsme se příliš odchýlit od toho, co lidé milují a očekávají, a George nás právě za to kritizoval."
Z čistě racionálního hlediska lze říci, že pravda je na obou stranách. Disney se dlouhodobě zaměřuje na to, aby divákům dodal kvalitativní jistotu a zajistil jim komfort z bezpečné filmařiny, která brnká na strunu nostalgie a přitáhne do kin davy napříč více generacemi (typickým příkladem jsou nedávné předělávky slavných animovaných klasik). Z pohledu Lucasova a vlastně i historického se však vnucuje postoj, jenž nadržuje odvážným autorským osobnostem. Kdyby George Lucas celý život sázel na jistotu a bál se experimentovat, nikdy by se z jeho Star Wars nestal takový fenomén, zatímco současná tvorba studia Disney uměleckému pokroku kinematografie moc nepřispívá a je faktem, že Síla se probouzí opravdu jen oprášila koncept Nové naděje a sázela na návrat osvědčených aktérů. To následující Poslední z Jediů se nebál pohodlné diváky překvapit a ihned schytal značně kritičtější ohlasy, přičemž není těžké odhadnout, že Lucas z něj byl podstatně více nadšený (jak už vás informoval náš starší článek).
Co myslíte, přichází Star Wars s absencí Lucasovy tvůrčí osobnosti o původní šmrnc a kouzlo, nebo vám návrat ke kořenům vyhovuje?