Policajt v Beverly Hills III: O čem měl původně snímek být a proč vypadla jedna z hlavních hvězd série
První díl oblíbené série stavěl především na vyřídilce Eddieho Murphyho a dobré chemii ústředních hrdinů. Dvojka přitvrdila v rámci akce (a to pořádně, ostatně ji točil Tony Scott), ale pořád nabídla hodně scén, ve kterých byl Murphyho Axel Foley středobodem komediálních situací. Foley si diváky získal tím, že byl nepředvídatelný a jeho pusa byla vždy rychlejší než rozum (v dobrém slova smyslu). Trojka už ale první scénou naznačuje jiný přístup. Hrdina s vážnou tváří plánuje razii na autodílnu a úvodní komickou vložku vytvoří mechanici tančící na hudbu z rádia (jeden dokonce udělá hvězdu!).
Původním plánem pro trojku bylo, že hrdinové předchozích dílů vyrazí do Londýna, aby zachránili kapitána Bogomila ze spárů teroristů (ti měli obsadit mezinárodní policejní kongres). Problémy se scénářem a rozpočtem ale výlet do Velké Británie zatrhly a místo toho došlo na návrat do Beverly Hills.
Hnacím motorem třetího dílu je tak nakonec vražda Foleyho šéfa Todda (Gill Hill, který ve skutečném životě opravdu sloužil jako detektiv v Detroitu). Vyšetřování Foleyho zavede do Beverly Hills, konkrétně pak do populárního zábavního parku. Samotné prostředí je docela chytrá kulisa, protože nabízí autorům nepřeberné množství atrakcí, které mohli v příběhu využít.
Trailer:
Což se ve výsledku nestalo (snad až na akci na ruském kole), ale to by nutně nevadilo. Problém je s celkovým tónem. První dva filmy, navzdory výrazné komediální složce, dobře fungují i v rámci kriminálního žánru. Jednička má sice nepřehlédnutelný improvizační nádech, své kořeny v akčních osmdesátkách ale oba snímky nezapřou. Třetí díl je v podstatě rodinnou komedií. Foley se tu nechová jako Foley, jehož známe, ale jako neškodná sitcomovská figurka, jaké Murphy od poloviny devadesátých let s chutí ztělesňoval (a jaké nikdy nedaly naplno vyniknout jeho specifické vyřídilce).
Murphyho kariéra v době natáčení Policajta v Beverly Hills III už stagnovala a podle členů štábu natáčel bez energie. Tomu se snadno věří. Foley v trojce je při nejlepším odleskem původní neřízené střely, která v předchozích filmech způsobovala svou impulsivností bolehlav Rosewoodovi a Taggartovi.
Taggart navíc bohužel z rovnice vypadl (natáčení se dlouho odsouvalo a John Ashton nakonec neměl volno v kalendáři), což pocit filmu, která tak úplně do série nepatří, jen umocňuje. Nemluvě o zbytečném posílení vedlejších postav. Je jich tu mnoho, ale opravdu přínosné jsou málokteré. A i kdyby šlo o geniální výstupy, ve výsledku by to bylo jedno, protože tady má jít o Foleyho. A ten se chudák v rámci své třetí štace žádné výrazné scény nedočká. Camea nejrůznějších slavných režiséru (včetně George Lucase!) pak vyznívají do prázdna, protože tu v rámci konceptu nedávají smysl.
Policajt v Beverly Hills III je obstojná zábava pro mladší diváky - zábavní park, pořád někdo koulí očima, hrdina se převléká za obřího slona, na padouchy používá gadgetovou zbraň, dobro na konci vyhraje a ještě dojde na lásku. Ale jako pokračování dvou výborných, komediálně i akčně našlapaných dílů, je trojka "jen" průměrná rodinná zábava. A to je zkrátka (na Foleyho) sakra málo. Murphy sám později v rozhovoru uznal, že film postrádal potřebnou jiskru předchozích dílů a doufá, že čtyřka vše napraví. Režii dostali na starost Bilall Fallah a Adil el Arbi, autoři zatraceně povedených Mizerů. Tak doufejme, že sérii vrátí na správnou kolej.