Marie, královna skotská: Trumfy oscarové kostymérky – 16. století, sexy muži a džínovina
Byrne, která již má doma jednoho Oscara za film Královna Alžběta: Zlatý věk, nejsou alžbětinské šaty cizí. "Vyrostla jsem ve Stratfordu nad Avonou, který je ponořen do shakespearovských her. Pro mě je to skvělé období, protože můžete být historicky přesní, ale zároveň je to dost dávno v čase, takže o tom nikdo neví všechno a vy máte prostor pro širší kreativní interpretaci."
Byrne již na filmech o Alžbětě pracovala, pro Marii, královnu skotskouale chtěla stvořit něco odlišného. "Byla to velmi instinktivní reakce na scénář. Věděla jsem, že to musí být jiné, protože tohle je jiné pojetí. Josie [Rourke, režisérka filmu] mi sdělila, že moje instinktivní reakce byla v souladu s tou její, takže tam jsme začaly... protože sekvence scén přeskakuje mezi oběma dvory, každá královna je vždy vnímána v kontextu té druhé. Měla jsem pocit, že Alžbětin styl byl velmi strategický. Byla si silně vědoma síly svého vzhledu. Zatímco Marie, aspoň to tak cítím, byla o dost pragmatičtější.“
I přesto, že primárně se výtvarníci soustředili na královské oděvy obou královen, Byrne se zaměřila speciálně na kostýmy mužů, které se snažila vytvořit současnější. "Chtěla jsem, aby muži ze 16. století vypadali sexy a chtěla jsem materiály, které by se s nošením vylepšovaly. Stejně jako naše oblíbené džíny, i oblečení ze 16. století se tělu přizpůsobilo působením potu, deště a větru. To pro mě představuje denim. Kostýmům to i propůjčilo jistou modernost. Většina herců přišla do kostymérny dost nervózní z alžbětinských kostýmů. Mysleli si, že to budou samé střevíce, podvlékačky a punčochy. Bylo hezké, jak dobře se cítili v denimu, jak do něj vpluli a vykračovali si."
Ismael Cruz, který se ve filmu ujal postavy přítele královny Davida Rizzio Rizzioa, říká: "Kostýmy hodně ovlivňují to, jak postavu stvořím. Struktura těchto kostýmů vám dává jistou prkennost, ale zároveň je to pohodlné, protože denim se vašemu tělu přizpůsobí. Často jsou kostýmy pro tyhle dobové filmy hodně upjaté a omezující. Ale tyhle kostýmy vám dovolí se s vaší postavou sžít a možná jí i dodat současnější a lidštější pocit."
Vlasová a make-up designérka Jenny Shircore, oceněná Oscarem za svou práci na snímcích o Alžbětě, úzce spolupracovala s Byrne: "Alex Byrne měla brilantní nápad, který nám dovolil si pohrát i s účesy a dát jim trochu modernější vzhled. Skotské muže jsme nechali trochu vlasatější v souladu s jejich divočejším prostředím. Anglický dvůr byl o něco upravenější.“
A co na podobné změny říká historik John Guy, který se natáčení filmu účastnil jako jeden z komparzistů? "Opravdu mě to bavilo. Moje postava se jmenovala Biskup číslo 1. Nemá žádné konkrétní jméno, protože nevíme, kdo Marii a Darnleyho oddal. Kupodivu nám o tom historické záznamy nic neříkají. Jsem v té scéně s recepcí odklizen na stranu u hlavního stolu. Bylo to pravdu úžasné a skvěle jsem si užil každou minutu.“