Film o slavné vile Tugendhat: 90 kostýmů, návštěva prezidenta a premiéra v Brně
Katarína Štrbová Bieliková navrhla a vytvořila pro film Skleněný pokoj, který se odehrává na poměrně velké časové ploše, 90 původních kostýmů. Ve vile Tugendhat bude vystavena dvacítka vybraných.
„Vytvořit kostýmy pro film Skleněný pokoj, odehrávající se v rozpětí téměř čtyřiceti let, to byl pro mne jako kostýmní výtvarnici úkol snů,“ říká Katarína Štrbová Bieliková. „Vlastně to bylo hned několik úkolů snů: zachytit v kostýmech plynutí času, příběhy postav, sledovat proměny nálad, dějové vrcholy a propady, chvíle štěstí i velkého trápení. Zobrazit společenské změny, střídání módy, způsob oblékání. Kostýmem a maskou vyprávět, jak hrdinky stárnou, co ztrácejí a co si uchovávají ve svém vzhledu.“
Výstava by měla být malým průvodcem tvorby kostýmů, který předchází tomu, než divák usedne do kina a nechá na sebe působit výsledek.
„Po přečtení scénáře má první cesta vedla do vily. Tady, uprostřed té nádhery, kde člověk nevnímá, že dům zde stojí již 90 let, jsem pocítila, že i v kostýmech, které budu navrhovat, bych se měla pokusit o nadčasovost. Jak ale spojit potřebu zobrazit plynutí času a nadčasovost? Mým řešením byla stylizace, která klade důraz na dialog se současným divákem, používá moderní jazyk stejně tak, jako odpovídající dobové siluety, nerekonstruuje detaily, neklade si za cíl být striktně historicky přesná,“ poodhaluje tento proces kostýmní výtvarnice.
Katarína Štrbová Bieliková patří k předním kostýmním výtvarnicím. Navrhla a vytvořila kostýmy k více než třiceti českým a slovenským celovečerním filmům a také k řadě televizních seriálů. Byla šestkrát nominována na Českého lva, prestižní ocenění obdržela za práci na filmu Masaryk (2016) a v březnu letošního roku může být oceněna opět, tentokrát za životopisné drama Toman (2018).
Román Simona MaweraSkleněný pokoj se stal světovým bestsellerem, byl přeložen do desítek jazyků a byl nominován na prestižní literární ocenění The Man Booker Prize.