Dva mladíci brutálně a bezdůvodně zabili bezdomovce. Čeští filmaři rekonstruují šokující čin
Rekonstrukce režisérů Ondřeje Nováka, Jiřího Havlíčka a producentky Dagmar Sedláčkové byla ve světové premiéře uvedena na švýcarském Mezinárodním filmovém festivalu v Locarnu v srpnu letošního roku. Tam se jako zástupce české kinematografie dostala po dlouhých 17 letech a navázala tak na předchozí úspěch režiséra Jana Němce s filmem Noční hovory s matkou (2001).
Rekonstrukce: Trailer
Krátkometrážní snímek je založen na skutečném příběhu, který se odehrál v Pardubicích. Dva znudění mladíci k smrti umučili bezdomovce spícího na lavičce v parku. „Případ se stal v létě v roce 2015. Ve stejné době se blížila první vlna migrace. V médiích se objevily hysterické reakce některých politiků, pozornost části společnosti byla upřená za hranice na imaginární nebezpečí, které přichází zvenku. Mně se zdálo, že v tu chvíli je naopak dobré ukázat, že to reálné nebezpečí leží tady, že společnost má spoustu svých vlastních problémů a má si je řešit, nezavírat před nimi oči, neignorovat je,“ popisuje genezi snímku jeden z režisérů Jiří Havlíček.
Ondřej Novák doplňuje: „Během přípravy jsme zjistili, že takové zločiny nejsou výjimečné a způsob jejich provedení je velmi podobný. Brutalita a náhodnost útoku byla šokující. Na rozdíl od možného nebezpečí, které představují uprchlíci, je toto nebezpečí skutečné.“
Zvolená forma policejní rekonstrukce umožnila neukazovat skutečný průběh mučení. Termín "rekonstrukce" odkazuje jak na policejní akt, tak na jakoukoliv skutečnou událost, která se znovu přehrává. V neposlední řadě termín rekonstrukce může znamenat také vylepšení, opravu. To je spojeno s pamětí, která je selektivní a umožňuje nám vytvořit zkreslený a vylepšený obraz našich skutků. Paměť je ve skutečnosti stejně nedokonalá a neúplná jako naše schopnost pochopit bezdůvodné násilí. Na konci filmu je použita policejní fotografie z místa činu jako kontrastní prvek k fiktivnímu svědectví o násilném činu.
Čeští diváci budou moci Rekonstrukci v premiéře vidět 3. prosince 2018 v pražském Kině Ponrepo. Na projekci naváže diskuse s tvůrci.