Scénář psali Jaroslav Rudiš (Alois Nebel) a Štěpán Altrichter (Schmitke) hlavně v Berlíně, kde oba v současnosti převážně žijí. Scénář vznikl během roku a půl ve spolupráci s dramaturgy Ondřejem Štindlem (Pouta) a Martinem Danielem (Bába z ledu) a tvůrci se s ním v roce 2017 během letošního karlovarského filmového festivalu zúčastnili scenáristického workshopu Midpoint Intensive pod vedením zkušených lektorů ze Sundance Institute.
„Novela Jaroslava Rudiše mě zaujala hned po vydání v roce 2013, ale považoval jsem ji dlouho za nezfilmovatelnou, protože je to vlastně jen vnitřní monolog hlavního hrdiny. Nakonec jsme se ale rozhodli to přeci jen zkusit a nabídli jsme projekt mladému talentovanému režisérovi Štěpánovi Altrichterovi, který nás zaujal svým absolventským filmem Schmitke. Na scénáři k filmu se nakonec podíleli oba dva společně s Rudišem a myslím, že jejich spolupráce fungovala skvěle,“ přibližuj genezi projektu producent Pavel Strnad.
Příběh filmu Národní třída
Vandam, ač rváč z pražského sídliště, je sečtělý a zajímá se o dějiny. Každý den doma cvičí a večer chodí do hospody Severka, která je středem jeho vesmíru. Kumpáni z hospody mu přezdívají „národní hrdina“, protože dal prý 17. listopadu 1989 na Národní třídě tu první ránu, jež uvedla dějiny do pohybu. Vandamovi se líbí servírka Lucka, která točí v Severce pivo. Jednoho večera se v hospodě zjeví člověk, který převzal za Lucku dluhy a teď chce peníze zpátky. Vandam se rozhodne Lucce pomoci, ale netuší, že jde o víc, než jen o vrácení dluhu.
„Je to drama, ale trochu i temná sídlištní komedie. Mnohem větší prostor tu má vztah mezi Vandamem a servírkou Luckou. Cítíme, že ty dva to táhne dohromady, že se mají rádi, ale ty jizvy z jejich předchozích vztahů a průšvihů jsou nezahojené… A tak to nemají úplně lehké,“ říká scenárista a autor knižní předlohy Jaroslav Rudiš.
Místy humorný příběh osamělého rváče, který má svou pravdu a rád poučuje své okolí o životě, rezonuje v současné společnosti čím dál víc, a nejen v České republice. „Konzervativnější diváci se možná zpočátku leknou Vandamova slovníku, ale myslím, že postupně pochopí, že se za drsnou vrstvou skrývá lidský příběh, který vezme za srdce každého. Má to být film přímý, našláplý, vtipný, má gradovat a vyústit v zajímavý konec. A tím si doufám získá pozornost širokého publika,“ říká režisér a spoluautor scénáře Štěpán Altrichter. Ten bude i na svém druhém filmu spolupracovat s rumunským kameramanem Cristianem Pirjolem, s nímž natočil svůj absolventský snímek Schmitke.
„Kamera Cristiana Pirjola ukáže trochu jiný pohled na české sídliště, než na jaký jsme zvyklí. Ukáže ho tak, jak ho vnímá hlavní hrdina sám – v dlouhých záběrech ukazujících až nostalgicky 'krásu' architektury dřívějších časů,“ upřesňuje Altrichter. Točit se bude i v centru pražské metropole včetně Národní třídy, v moderní vilové čtvrti, v Kunratickém lese a jako sídlištní lokace zvolili filmaři Opatov a Háje na Praze 11.
Národní třída vzniká v česko-německé koprodukci, hlavními producenty jsou Negativ a německá společnost 42film, koproducenty Česká televize a německá televizní stanice ZDF. Natáčí se za podpory Státního fondu kinematografie, německého Mitteldeutsche Medienförderung a evropského fondu Eurimages.