Hodně bizarní "muzeum lidských kuriozit" aneb Šokující film o masovém vrahovi se představuje
Oficiální popis filmu:Pro sériového vraha Jacka (Matt Dillon) je každé zabití uměleckým dílem. Své temné mistrovství se snaží během let vybrousit k dokonalosti. I přes jeho vysokou inteligenci se policie pomalu přibližuje, zatímco Jack víc a víc riskuje na cestě k dokonalé vraždě. Ponurý, chytrý i groteskně humorný snímek nás zavádí do USA 70. let. V hlavních rolích se objeví Matt Dillon a Bruno Ganz, ve filmu účinkují také Uma Thurman či Riley Keough. Kontroverzní génius Lars von Trier jej poprvé představil na festivalu v Cannes.
Nebývale explicitní násilí na jedné straně a černý humor na té druhé. Tvorba Larse von Triera, která mu je často též osobní terapií, není rozhodně pro každého.
Jack staví dům: Trailer (18+)
Stát se distributorem takového snímku není vůbec jednoduché; mnozí krok odsoudí touhou šokovat a na to nalákat potenciální diváky a získat tak jejich peníze. Proč se tuzemská distribuční společnost Aerofilms rozhodla novinku Larse von Triera Jack staví dům do kin uvést? Vysvětluje Jan Noháč.
„Dalo by se napsat třeba proto, že Lars von Trier je génius, který posouvá hranice kinematografie a točí filmy, které by nikdo jiný natočit nedokázal. A asi by to jako důvod stačilo. Přidám ale ještě osobní zážitek ze světové premiéry v Cannes. Nedaleko nás seděl jedinec, který se smál a reagoval na scény tak nahlas, až trošku rušil okolí. Vyklubala se z něj známá firma a další zlobivý chlapík evropského filmu, Gaspar Noé. Docela jsem mu rozuměl – od filmu jsem čekal leccos, nejvíc mě ale překvapilo právě to, jak je zábavný (že je hodně chytrý, to asi žádné překvápko není). Daly by se najít paralely s Tarantinem: násilí zobrazené s porcí nadsázky, sarkasmus a ironie, vtipné a chytré dialogy, formát pěti povídek, retro hudba (zde v čele s Davidem Bowiem) a vynikající Uma Thurman. A samozřejmě orgiastická filmařina.”
Když jsem černohumornou sérii doprovodných plakátů k filmu viděl prvně, vybavila se mi díla malíře Hieronyma Bosche, na nichž se taktéž objevují démonická a nadpozemská stvoření v těžko představitelných situacích, pozicích a výjevech. Trier se inspiroval vraždícím maniakem a na plakátech uvádí ženské oběti a další postavy v pozicích, kterých těžko dosáhne i dobře školený gymnasta (dobře školený grafik a postprodukce to jistí). A mimochodem, Trier je fanouškem díla Hieronyma Bosche.