Pocta režiséru Wójcikovi aneb Jak spolu souvisí karate, erotika, lékařská etika a padělaný pas?
Polský režisér a scenárista Wojciech Wójcik zemřel letos 1. února roku 2018 a obec kritiků i diváků zaujal již svým celovečerním debutem Karate po polsku (1982). Naturalistické drama od Mazurských jezer vypráví příběh dvojice výtvarníků (Petr a Michal), kteří se při výzdobě kostela dostávají do křížku s místní partou gaunerů. Když na místo přijíždí Petrova krásná přítelkyně Dorota, vše se ještě vyostří. Místní chuligáni netuší, že Petr je přeborníkem v karate... Režisér Wójcik ve své režijní prvotině zkoumá filosofii bojových sportů a hranici násilí, brutality, ponížení. Jeho snímek tématem a pojetím připomíná legendární thriller Sama Packinpaha s Dustinem HoffmanemStrašáci (1971).
Wójcik se důležitým filosofickým otázkám věnoval i ve svém zřejmě nejslavnějším filmu, dramatu Tam a zpět (2001), které se bude v pražském Kině Atlas promítat v úterý 27. března od 20:00 jako pocta nedávno zesnuvšímu režisérovi. Dvě hlavní postavy filmu, lékaře Andrzeje Hoffmanna a výtvarníka Piotra, svede dohromady zoufalá snaha postavit se životu v nesvobodném, totalitním Polsku. Oba se snaží dostat za hranice železné opony, která je tou dobou uzavřena téměř neprodyšně. Na lékaře Andrzeje čeká v Anglii již několik dlouhých let manželka s dcerou a Piotra pohání vidina života kreativního umělce ve svobodné zemi.
Film Tam a zpět byl ihned po uvedení v únoru 2002 na polských festivalech hodnocen velmi vysoko a v hlavní národní ceně Orly byl nominován prakticky ve všech kategoriích. Film sice není inspirován skutečnou událostí, ale je velmi autentický a mohl se tou dobou odehrát kdekoliv v zemích východního bloku. Navíc řeší složité dilema, když lékaře staví do pozice, kdy má volit mezi záchranou lidského života (lékařská etika) a vlastní cestou na západ.
Jako předfilm bude uveden snímek Já a můj táta (2017) režiséra Aleksandera Pietrzaka. Jeho studie vztahu otců a synů byla uvedena na MFF v Cannes a oceněna na polských festivalech v Lagowě a Solaninu. Středobodem snímku je sbližování otce a syna poté, co otec Edward onemocní Alzheimerovou chorobou. Syn Dawid se o něj zodpovědně stará a je svědkem úbytku sil kdysi statného a nezdolného námořníka.