Seriály 18. 8. 2016
Geoffrey Rush se stane géniem Albertem EinsteinemFuturistický seriál Carnival Row amerických společností Amazon Studios a Legendary Television o detektivovi (Orlando Bloom) podezřelém z vražd byl jednou z nejnákladnější produkcí natáčených v České republice od zavedení filmových pobídek. Točit se začal v říjnu 2017 a poslední klapka padla dnes.
Děj osmidílného seriálu se odehrává ve fiktivním neo-viktoriánském městě, kde po boku lidí žijí mýtické bytosti, které byly nuceny uprchnout ze své válkou zmítané země. Mezi zvyšující se populací uprchlíků a místními vrůstá napětí. Příběh zachycuje vyšetřování série vražd, které městu nedají spát a obírají jej o poslední známky vrtkavého míru. V hlavní roli detektiva jménem Rycroft Philostrate uvidí diváci Orlanda Blooma (Piráti z Karibiku, série Hobit, Troja, Království nebeské). Cara Delevingne (Valerian a město tisíce planet) představuje vílu Vignette, která se potýká s lidskými předsudky vůči svému vlastnímu druhu, ale i s tajemstvím, které ji všude pronásleduje.
Režie se jako obvykle u seriálů ujalo více osobností, v tomto případě Paul McGuigan, Jon Amiel, Andy Goddard a Anna Foerster, která u nás režírovala celovečerní film Underworld: Krvavé války (2016).
Nejnovější seriál společnosti Amazon Studios je dokladem trendu o nákladných a filmově pojatých „televizních“ seriálech a filmech, které dnes netočí jen klasické televizní stanice, ale ve stále větší míře i společnosti zaměřující se na online vysílání.
„Práce na seriálech je produkčně hodně náročná. Natáčení trvá několik měsíců a je mnohem komplikovanější než u filmů, protože zatímco točíte scény do jedné epizody, píší se nové scénáře a vy připravujete natáčení dalších dílů. Je to vlastně jako točit dva a více filmů naráz,“ vysvětluje David Minkowski, který v uplynulém roce se Stillking Features tímto způsobem točil například i první řadu seriálu Génius (2017), jehož hrdinou byl Albert Einstein a který úspěšně odvysílala stanice National Geographic.
Náročnost práce ale není pro české filmové profesionály něco nezvládnutelného. Americký producent Gideon Amir si český štáb nemůže vynachválit: „Česká republika má doslova fantastickou filmařskou základnu. Co se týče uměleckých rukodělných profesí, neexistuje žádné zadání, se kterým by si čeští filmaři neuměli poradit.“
„Ve dvou hlavních štábech paralelně pracovalo kolem 900 lidí, z nichž jen asi 60 tvořili zahraniční filmaři. Předpokládaná útrata na našem území je přes 1,5 miliardy a alokovaná pobídka přesahuje 261 milionů korun,“ uvádí ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková a dodává to nejdůležitější: jedná se o finance ze zahraničí, za které jsou nakoupeny české služby a materiál, odváděny daně. Dlouhodobý projekt v podobě celé jedné řady seriálu navíc dává práci několika stovkám lidí po dobu téměř jednoho roku.
„Seriál se točil kompletně v České republice, měli jsme tu celkem 108 natáčecích dnů a přípravy zabraly dalších pět měsíců, začaly už v květnu 2017. Ze 60 % jsme točili v ateliérech, na pozemku barrandovských studií vyrostly kulisy fiktivního viktoriánského města a v ateliérech řada dekorací. Na jejich stavbě jsme zaměstnali kolem čtyř stovek řemeslníků. Točili jsme ale třeba i v Prachovských skalách, v Liberci, na zámcích Frýdlant a Krnsko,“ uvádí producent David Minkowski ze společnosti Stillking Features, která natáčení v ČR zajišťovala.