37. týden-kinopremiéry: Štvanici na diváka vedou youtubeři, americký zabiják a sci-fi klasiky
Po zajímavé žánrové hříčce Polednice (2016) režisér Jiří Sádek představuje film z docela jiného soudku, a sice ze světa youtuberů. Nejsledovanější (2017) natáčel metodou časosběru po dobu jednoho roku a nyní divákům představuje životy zázračných dívek a chlapců s chytrými telefony a kamerami, kteří tolik znamenají pro dnešní teenagery. Nebo zadavatele reklamy, když už jsme u toho.
Trailer:
Sádkův snímek je třeba vnímat jako vhled do světa pro ty, co se fenoménu příliš nevěnují. Dojde na "nejsledovanější" tuzemské scény, kteří leckoho překvapí (například politicky angažovaný Kovy). Otázkou nicméně zůstává, kdo na snímek do kina půjde. Youtubeři se představili na premiéře, že by ale jejich fanoušci vzali kina útokem, to si s povahou internetového média zrovna netyká. Nechme se překvapit. Odsoudit tenhle dokument jako snímek, který pouze využívá publika, aby se od svých mobilů a počítačů vydalo do kina, rozhodně nelze.
Z docela jiného soudku je Americký zabiják (2017), inspirovaný knižní předlohou Vince Flynna. Snímek pojednává o muži (Dylan O'Brien), jemuž islamisté zabijí přítelkyni, a on se jim to rozhodne vrátit i s úroky. Zaplete se ale se CIA (šéf Michael Keaton) a je mu nabídnuto, aby pod její patronací působil na blízkém východě.
Amerického zabijáka režíroval autor seriálů Michael Cuesta a výsledek je poněkud rozpačitý. Nechybí brutální scény, poutavá kamera a solidní vedení. Největší slabinou je naivní scénář. Z recenze Františka Fuky: "...vznikla prazvláštní podívaná, která je řemeslně zcela současná, ale svým námětem strašlivě naivní, zcela předvídatelná a roztomile xenofobní... Jako kdyby se tenhle filmu propadl do roku 2017 časoprostorovou dírou z minulosti a cestou na sebe napatlat současný vnější nátěr, který mu úplně nesedne. Je to zvláštní kočkopes, ale nejedna jeho scéna správně šlape a skoro pořád je na co se koukat."
Zahraniční web RottenTomatoes shromáždil pouhých 36 procent kladných recenzí.
Herečka a spisovatelka Hallie Meyers-Shyer představuje režijní debut Který je ten pravý? (2017). Otázku si pokládá oscarová herečka Reese Witherspoon (Walk the Line). Ve filmu je jí právě čtyřicet, má dvě děti, rozešla se s manželem a vrací se do rodného města, aby s kamarádkami oslavila jubileum. A jak to tak na večírcích bývá, začnou se kolem velmi dobře vypadající "maminy" stahovat mladší nápadníci.
Recenzenti dávají debutu Meyers-Shyer prozatím 41 procent. Dle jejich slov není snímek ničím nápaditý. Navíc mu chybí žánrová vyhraněnost a roztěkanost (komedie x romantika x lehké drama) také škodí.
Pro milovníky francouzské krajiny, kultury a vinařství je tady komediální drama Víno nás spojuje (2017), novinka Cédrica Klapische. Snímek pojednává o jedné rodině, kde vztahy nefungují tak, jak by mohly. Když ale otec tří dětí vážně onemocní, vydává se trojice sourozenců na rodinnou vinici, aby se postarala o zděděný vinohrad. Bude se vzpomínat na dětství a přemýšlet o tom, zda rodinnou usedlost dále obhospodařovat, nebo prodat.
Po novinkách se ke slovu dostávají obnovené premiéry kultovních kinematografických děl. A je jich opravdu požehnaně. Do kin se v digitalizované verzi vrací první hraný film Miloše FormanaČerný Petr (1963). Autor v něm předznamenal svůj cit pro práci s (ne)herci a dokonale vystihl náladu mladých lidí k komunistickém Československu. Jako memento doby dokonalé.
V rámci Projektu 100, který do kin každoročně vrací ikonická díla, se vrací hned pětice kultovek. Tentokrát jde o žánr sci-fi a na seznamu je též jedna československá klasika, ZemanovaCesta do pravěku (1955). Ve vybraných kinech ji doplní MélièsovaCesta na Měsíc (1902), Planeta opic (1968), Brazil (1985) a přelomový Matrix (1999). Pro fanoušky vědeckofantastického žánru napříč dekádami učiněný Ráj.