Zemřel Tobe Hopper, režisér kultovního hororu Texaský masakr motorovou pilou
Fanoušci hororů a jejich ikonických pionýrských tvůrců mají další důvod smutnit. Po nedávném skonu George A. Romera odchází další velikán, který spoludefinoval žánr. Pokud Romero stojí za zrodem "zombie filmů", potom je Tobe Hooper jedním ze zakladatelů takzvaného exploatačního subžánru hororu.
Hooper se proslavil Texaským masakrem motorovou pilou (1974), snímkem, který natočil s lidmi austinské univerzity, na níž předtím učil. "Texaský masakr" pojednává o jedné rodině kanibalů (Leatherface a spol.), do jejichž domu na samotě omylem zavítá nevědomá skupinka lehkovážných mladých turistů. A spustí se krvavá jatka. Autoři se inspirovali skutečným příběhem Eda Gaina, který v 50. letech minulého století řádil ve Wisconsinu.
Hooper natočil snímek za 300 tisíc dolarů, přičemž utržil přes 30 milionů a otevřel si tím dveře do první filmařské ligy. Předcházelo tomu ale značné nepochopení ze strany distributora a několika zemí, které odmítly řádění muže s motorovou pilou uvádět (například v Británii dostal povolení od cenzorů až v roce 1999!).
Něco na tom samozřejmě bude, neboť Texaský masakr motorovou pilou ve své původní verzi (film se dočkal hned několika remaků, sám Hooper natočil komediálně laděné pokračování v roce 1986) děsí i dnes. Navíc je odkaz "Texaského masakru" stále živý, filmaři již pracují na originu obávaného řezníka s motorovkou Leatherface.
Druhý film Tobe Hoopera, který ho zapsal do encyklopedií a duší hororových fandů, je duchařský Poltergeist z roku 1982, na němž pracoval se Stevenem Spielbergem a dlouhou dobu se řešilo, kdo vlastně film ve skutečnosti režíroval. Na Kinoboxu jsme se tomuto tématu věnovali zde.
Hooperův odkaz zůstává stále živý, mezi vyznavači béčkových filmů pro otrlé diváky i těmi z takzvané první ligy. Patří mezi ně i režiséři. Například Ridley Scott prohlásil, že jeho práci na Vetřelci z roku 1979 ovlivnil Texaský masakr motorovou pilou víc než kterýkoliv jiný žánrový film takzvané "béčkové produkce".