28. týden-kinopremiéry: Vrcholí Válka o planetu opic. Divákům se ukazuje něžný neonacista Daliborek
Poslední (a největší) bitva mezi opicemi a lidmi může začít. Do kin míří Válka o planetu opic, v níž se Caesar postaví krutému plukovníkovi (Woody Harrelson), který nezná slitování. Třetí film opětovně nastartované série zaujme - stejně jako předchozí dva - neskutečnou prací trikařů a moc-upového herce Andyho Serkise (Caesar). Překvapivě ve filmu není kladen důraz na bitvy, nýbrž na psychologii postav a působivé scenérie. Otázkou zůstává, jestli už těch dílů není příliš moc.
Trailer:
Z recenze Františka Fuky: "Nejnovější Planeta opic je vlastně velmi netradiční film, pokud bereme v úvahu, že jde o tradiční superdrahý velkorozpočtový letní spektákl. Spektákl to sice je, ale spektákl pomalý, přemýšlivý a inteligentní. A velmi málo zábavný. Poslední třetina filmu má blíže k tradičnímu válečnému thrilleru nebo "tradičnímu dramatu z koncentračního tábora", což je mírně na škodu, protože to trochu narušuje onu téměř hypnotickou atmosféru prvních dvou třetin. Ale je to zřejmě nutná úlitba nervózním producentům, kteří potřebovali nějaké akční scény, co by se hodily do trailerů."
Všechny recenze Války o planetu opic si přečtete zde. Prozatím 83 procent a velký kandidát na nejlépe hodnocený film letošního roku.
Nestává se často, aby český snímek - navíc dokument - vzbudil takovou mediální pozornost a přeskočil z kulturní rubriky na titulku. Filmu Svět podle Daliborka, který natočil Vít Klusák, se to povedlo. Dokumentárně-inscenovaný portrét prostějovského třicátníka Dalibora K. se vymyká tvůrčím přístupem, volbou respondentů a faktem, že už bylo v souvislosti s ním podáno jedno trestní oznámení.
Klusák si prostějovského lakýrníka, který bydlí u matky, ve volném čase natáčí amatérské horory a tíhne k neonacismu, vyhlédl na internetu. Dalibor se do projektu zapojil zřejmě pro to, že toužil po pozornosti. Výsledný film totiž není pouze odstrašující studií člověka, který vzývá Hitlera a popírá holocaust, ale jakýmsi tichým voláním po lásce.
Ve filmu se kromě Dalibora objevuje jeho matka, přítelkyně a matčin nový slovenský přítel. Je to vskutku zvláštní skupina, na kterou byste ztěží narazili třeba v reality show o vaření (Daliborova matka například ohřívá špekáček v mikrovlnce, jí pouze čokoládové slupky ze zmrzlin a zbylé nanuky vrací do mrazáku). Nejvíc zamrazí, jak si tito lidé mezi sebou nejsou schopní přiznat, že se v lecčem pletou, že pochybují. Zvláštním způsobem spolu koexistují a to, že má matka syna, co zastává názor, že v koncentračních táborech žádné plynové komory nebyly, je pro ně pouze mírnou vadou na charakterové kráse.
Recenzenti dávají Světu podle Daliborka78 procent.
Z karlovarského filmového festivalu se do kinodistribuce kromě "Daliborka" dostávají ještě čtyři snímky. Romantická komedie Pěkně blbě (2017) se věnuje multikulturnímu páru a kandiduje na žánrovku léta. Scénář vznikl podle životních eskapád herce Kumaila Nanjianiho. Jeho přítelkyni si zahrála Zoe Kazan, která během filmu upadne do umělého spánku. Její nastávající se setkává s její rodinou a dochází k zajímavým konfrontacím.
Trailer:
Z recenze Františka Fuky: "První polovina filmu Pěkně blbě je nejlepší romantická komedie, jakou jsem viděl za několik posledních let. Kumail i Emily jsou sympatičtí, mají správně suchý nekorektní humor a je příjemné se koukat na jejich radosti i strasti. Když v polovině filmu nastane rozchod a kóma, film začne pochopitelně být vážnější a slzopudnější a v tuto chvíli začne vyplouvat na povrch, že si toho tvůrci nabrali trochu více, než jsou schopni hladce zvládnout."
Z festivalu v Cannes a následně Karlových Varů míří do kin historický thriller Oklamaný (2017), v němž se zraněný voják války severu proti jihu (Colin Farrell) dostává do uzavřené dámské společnosti, kterou usměrňuje Nicole Kidman. Ke slovu přichází manipulace a chtíč.
Nový film Sofie Coppoly byl oceněn za režii v Cannes, jedná se o remake snímku z roku 1971, ale též o autorský počin, který si jde nekompromisně svou cestou. Jednozačně zaujme kamera, klaustrofobní prostředí a herecké výkony. Recenzenty rozděluje "ženské vidění" autorky a příběhový twist. Prozatím 58 procent.
Chtíč a manipulace najdete dost též v novince Francoise OzonaDvojitý milenec (2017), v němž se psychicky nevyrovnaná žena zamiluje do svého terapeuta. Kdo z těch dvou ale ve skutečnosti skrývá větší tajemství? Rafinovaný erotický thriller uznávaného tvůrce jde ve šlépějích žánrových klasik.
Německá drama se zvláštním názvem Axolotl Overkill (2017) je portrétem šestnáctileté dívky, která opouští svou matku a rozhodne se, že si bude užívat, co to jen půjde.
A hořká komedie Milovník po přechodu (2017), v níž se někdejší úspěšný společník dam snaží vrátit k výnosnému byznysu, náš výčet premiér uzavírá.