42. týden-kinopremiéry: Tom Cruise, Toni Erdmann, Ostravak a Lichožrouti
Tom Cruise už zase někam utíká. Po Mission: Impossible, kde fanouškům a producentům nejednou zatrnulo, předvádí kejkle též v roli svérázného detektiva. Akční dobrodružství Jack Reacher: Nevracej se (2016) je pro něj druhou misí. O co v ní jde? Jack musí prokázat nevinu Susan Turnerové (Cobie Smulders), která je uvězněna za špionáž. Kolem umírají lidé a v nebezpečí je i Jackova dcera, o níž předtím neměl ani tušení. Půjde tedy o hodně.
Upoutávka:
Novinka Jacka Reachera doznala výrazných změn především angažmá režiséra Edwarda Zwicka. Oscarový autor dal filmu punc oldschoolovější podívané, kde se freneticky nestříhá, ale vládne poctivým řemeslem. Recenzenti dávají solidních 73 procent. Zaznívá nicméně i názor, že tahle série by se měla utnout dřív, než bude pozdě. Mission: Impossible je prostě jenom jedna.
Francouz Alexandre Aja proslul nekompromisním násilím a infarktovými snímky. Novinkou Devátý život Louise Draxe (2016) se odvrací od hororovému žánru k mysterióznímu thrilleru. Scénář napsal herec Max Minghella a rozehrává v něm příběh chlapce, který sice přežije smrtelný pád, ale neustále je podrobován nepříjemným událostem na pomezí reality a fantazie ohrožujícím jeho život. Recenzenti dávají "Louisi Draxovi" lehce nadprůměrných 58 procent. Co kritizují nejčastěji? Rozpolcenost režiséra a filmových výrazů. Je z toho až příliš cítit nejistota.
Nejistotou rozhodně netrpí režisérka a scenáristka snímku Toni Erdmann. Její téměř tříhodinové komediální drama o svérázném otci a dceři z korporátu pobaví situačním humorem, zabrnká na city a emoce a poukáže na absurdnost situací, které my dospělí tak často rozehráváme. Pozoruhodné dílo, které má ambici ucházet se o sošku Oscara. A kdyby vám přišlo, že těch 85 procent od recenzentů věstí úpornou artovou nudu, nevěřte tomu a běžte se přesvědčit do kina. Nebudete litovat.
Když už jsem nakousl téma artového filmu... Z těchto premiér k němu má nejblíž novinka Wima WenderseKrásné dny v Aranjuez (2016), která je autorským přepisem divadelní hry. Známý německý režisér rozehrává komorní drama jako dialog muže a ženy. O sexuálních zkušenostech, o dětství a vzpomínkách, o podstatě léta, o rozdílech mezi mužem a ženou, mezi ženskou perspektivou a mužským vnímáním. Nejde ale spíš o fantazii spisovatele sedícího na nedaleké terase? A nebo je to jinak? Zcela jistě téma, které z autorské podstaty zaujalo režiséra Wenderse. Najdou si k němu cestu i diváci?
Nebo dají přednost francouzskému dramatu o prvním černošském klaunovi Monsieur Chocolat (2015)? Baviče, kterému na počátku 20. století podlehla Paříž, ale neměl to vůbec jednoduché, hraje populární Omar Sy. Režíruje herec Roschdy Zem. Recenze snímku zatím k dispozici nejsou.
Divácký zájem jistě čekají autoři animovaného snímku Lichožrouti, který vznikl podle populárních knih o tvorech, co se živí ponožkami. Lichožrouti se dělí na dvě skupiny - jedna dodržuje pravidlo "jen jednu z páru", druhá sní, na co přijde. A právě o souboj mezi dvěma tábory jedlíků ponožek ve filmu půjde. Můžete se těšit na nebývale akční animák a celou řadu hvězdných dabérů z řad tuzemských herců. Na filmu je ale samozřejmě vidět, že mocně zainvestované americké animáky nemají po řemeslné stránce konkurenci. Recenzenti dávají Lichožroutům61 procent.
Premiéru má ještě jeden tuzemský snímek, Denikem Ostravaka inspirovaná komedie Ostravak Ostravski (2016). Hrdinu, který vyfáral až do manažerských pater černého řemesla, ztvárnil Igor Chmela. Režíroval debutant David Kočár. A recenzenti jsou rozpačití. Je ten sled scének k popukání, nebo zavání trapností? A jak to všechno souvisí s populárním blogem? Recenzenti dávají známky od 20 do 70 procent, průměr je 40. Možná vám ale spíš napoví upoutávka.
Do vybraných kin se ještě můžete vydat na koprodukční dokumentární film Cinema, Mon Amour ("Kino, má láska"), který pojednává o rumunském srdcaři a milovníkovi celuloidu, jehož doběhla éra digitalizace. Viktor Purice a jeho kolegyně se snaží za každou cenu udržet jedno z mála posledních kin v zemi v chodu. Je to ale nad jejich síly; chybí zde vytápění i podpora majitele, kterým je stát. Donquijotský boj?
V rámci obnovených premiér uvádí Národní filmový archiv restaurovanou verzi němého dramatu Takový je život (1929). Autorský snímek německého režiséra Carla Junghanse zachycuje tragický příběh stárnoucí pradleny, z jejíž dřiny žije prostopášný manžel – násilník a alkoholik. Psychologické drama bude promítáno s hudebním doprovodem. Nevšední zážitek.