17. týden-kinopremiéry: Andělská tvář v nebezpečí, rudá mašina na ledě a tíha lásky v Paříži
Mistrovství světa v ledním hokeji je za dveřmi (v České republice začne 1. května) a tak není od věci podívat se do historie. Rudá mašina (2014) přibližuje legendární sovětskou sbornou, která v sestavě Makarov, Krutov, Larionov, Fetisov, Kasatonov válcovala přední světové reprezentace a respekt zaznamenala i u kolébky hokeje, Kanady. Nejednou se sborné postavili českoslovenští reprezentanti, jejichž bitvy měly silný politický náboj.
Co přináší dokument Rudá mašina? "Mluvící hlavy", archivní záběry a nahlédnutí pod roušku vojenského drilu, který stál za úspěchem sborné. Z recenze Františka Fuky: "Hlavním lákadlem mají být rozhovory se slavnými trenéry a hráči, ale mnozí z nich nemohou nebo nechtějí otevřeně mluvit a reportéra buď okázale ignorují, nebo dokonce otevřeně posílají kamsi."
Je-li tomu tak, je smutné, že se ani v roce 2015 nedozvíme o sovětském režimu více.Jako fanouškovské rozbruslení před návštěvnou letošního mistrovství světa jde ovšem o solidní lákadlo. Možná jen přesunout distribuci z kinosálů do výčepů... Recenze Rudé mašiny si přečtěte zde. Prozatím 75 procent.
Režisér Michael Winterbottom (Nonstop párty, Road to Guantanamo) má smysl pro humor, autenticitu i napětí. Což dokládá v novince S tváří anděla (2014). Ta byla volně inspirována skutečnou událostí, kdy byla v roce 2007 v italské Perugii nalezena zavražděná studentka Meredith Kercher. Jednou z obviněných byla její spolubydlící, Amanda Knox. Případu se chytla média a právě na jejich drsné praktiky, respektive na pocity aktérů, které jako kdyby nikoho nezajímaly, upozorňuje Winterbottomův film.
S tváří anděla je de facto filmem ve filmu - vše se točí kolem režiséra (Daniel Brühl) a novinářky (Kate Backinsale), kteří jedou do Itálie kvůli objasnění tragédie a přípravě filmu. Média a spletitost případu filmaře zavedou do temných zákoutí vlastní mysli. Pomůže mu najít správnou cestu na světlo láska a pozitivní přístup? Režisér Winterbottom má schopnost strhnout diváky. Snad ho neztrhají recenzenti. Ti čeští prozatím dávají necelých 50 procent.
Na závěr se hlásí o slovo koprodukční (Norsko, Německo) drama 1001 gramů (2014), které sleduje norskou vědkyni (Ane Dahl Torp) tváří v tvář iracionalitě lásky. Paříž a sympatický rodák udělá své, oui. Na rottentomatoes má snímek velmi dobré recenze. Na ty české si budeme muset počkat.