Vasil, který právě ztratil manželku Ivanku, uvěří, že se mu zemřelá prostřednictvím telefonu snaží něco sdělit, a s pomocí známého senzibila hodlá se ženou navázat kontakt. Syn Pavel se ho snaží přivést k rozumu, otec ale zarputile trvá na svém… Intimní rodinné drama o nelehkém hledání cesty k našim nejbližším, v němž nechybí pečlivě vystavěné absurdní či komické situace, charakteristické pro rukopis této bulharské tvůrčí dvojice.
Patrick je synem majitele nudistického kempu, kde zastává funkci údržbáře. Jeho dílna je uspořádaná stejně přehledně jako jeho život, ale nic netrvá věčně. Ztráta kladiva Patricka zasáhne s nečekanou silou a spustí řetězec událostí, ze kterého zádumčivý Patrick vyjde jako nový muž. Tragikomedie o tom, jak důležité je hlídat si vlastní nářadí, o (nejen) existenciální nahotě a o lidech, pro něž přívěs znamená celý jejich svět.
Zestárlý řidič kamionů Michelsen vyjíždí na poslední cestu s nákladem na jih chilské Patagonie. Náročná dlouhá jízda mezi nádhernou bujnou přírodou jezer a pásmem ledových hor se proměňuje v rekapitulaci vlastního života, když jeho cestu nenadále zkříží dospělá dcera, kterou od dětství neviděl.
Manažer farmaceutické firmy Onur dostává výpověď. On se života v nezaměstnanosti nebojí, jeho manželka Bahar ano. Onur ji neposlouchá a stává se lhostejným nejen k jejím obavám, ale i ke zbytku světa. Raději by měl kolem sebe více zeber. Drama s prvky absurdní komedie o události tak nehumorné, jakou je životní a potažmo manželská krize.
Laře je právě šedesát. Mimořádný den má slavnostně završit zásadní klavírní koncert jejího syna. Viktor je však nedostupný a matčiny opakované pokusy navázat komunikaci selhávají. Německá herecká legenda Corinna Harfouchová v titulní roli precizně zkomponované psychologické studie, kterou jeden z nejúspěšnějších německých tvůrců své generace Jan-Ole Gerster navazuje na ceněný debut Sakra, kluku!(2012).
Mlžně hypnotický příběh o těhotné čtrnáctileté dívce, která na údajného otce dítěte ukáže překvapivým směrem, se opírá spíše o zádumčivé zámlky než o slova. Mladý čínský režisér navazuje na tvůrce tzv. šesté generace, když z útržků vjemů a nálad skládá trudný obraz raněné hrdinky, hrdé a silné, přesto – a možná proto – obklopené hlubokou propastí odcizení.
Monzun Režie: Hong Khaou Velká Británie, 2019, 85 min, Světová premiéra
Na rodný Vietnam nemá Kit mnoho vzpomínek. Když se po třiceti letech ocitá v zemi zlaté hvězdy, nedokáže místní realitu vnímat jinak než pohledem západního turisty; vše je mu vzdálené a cizí. Subtilní snímek zaznamenává cestu muže k vlastním kořenům a sugestivně zprostředkovává jeho (znovu)objevování vlastní identity.
Budiž světlo Režie: Marko Škop Slovenská republika, Česká republika, 2019, 93 min, Světová premiéra
Slovenská vesnička se připravuje na Vánoce a čtyřicátník Milan se za rodinou vrací z Německa, kde pracuje. Poklidnou sváteční atmosféru naruší podezření, že jeho syn je coby člen polovojenské mládežnické skupiny zapleten do šokující události, jež otřásla místní komunitou. Působivé drama o síle a křehkosti rodinných pout, o individuální zodpovědnosti ve světě, kde xenofobie vítězí nad soucitem s bližním.
Zdá se, že rutinu Sonyina života už nic nenaruší. Nikomu už na postarší majitelce márnice nezáleží a okolí je dobrá jen na to, aby dala slevu na květiny či rakev. Jednoho dne ale do márnice doputuje tělo, které nepatří nikomu, a Sonya si k němu najde velmi neobvyklý vztah. Mysteriózně něžný a hořce humorný snímek o touze nebýt sám.
Nevlastní sestry, které k sobě nikdy neměly blízko, jsou okolnostmi donuceny sdílet spolu byt v Lublani… Přední slovinský režisér se vrací do Karlových Varů s obdivuhodně přesnou studií o odcizení i neschopnosti komunikovat, jíž dominují vycizelované dialogy, prosycené černým humorem, i zcela přirozené herecké výkony.
Zatímco pro Iris, zakřiklou dívku, jež je terčem posměchu svých spolužáků, je život na malém městě utrpením, pro čerstvě přistěhovalou sebevědomou Maggie se stává příležitostí, jak před ostatními zazářit. S citem pro drobnokresbu režírovaný snímek nás zavádí do 60. let, kdy genderovými předsudky svázaná společnost viděla osobitost u žen jen velmi nerada.
V horkých letních měsících, kdy „madrileños“ houfně opouštějí nesnesitelnou výheň svých domovů, zůstávají v centru španělské metropole jen turisté a hrstka odvážných. Nebo ti, kteří v životě tápou, jako půvabná třicátnice Eva. S přívětivou jemností vyprávěný film se odehrává v době srpnových městských slavností, kdy lze vnitřní zmatek ukotvit v letmých setkáních i nečekaných dobrodružstvích.
Článek vznikl za použití oficiálních festivalových textů a fotografií.