Trilobit 2017 předal ocenění za tuzemskou filmovou a televizní tvorbu
Trilobit je symbolem cen, které v 60. letech uděloval Svaz československých filmových a televizních umělců – FITES nejlepším uměleckým počinům za uplynulé roční období ve filmu a v televizi. Po karlovarském festivalu se tak jedná o jedno z nejstarších ocenění svého druhu v České republice. Ve svém oboru patří mezi nejprestižnější a současně je nejobtížnější je získat. Cena TRILOBIT byla poprvé udělena v roce 1966 a dále v letech 1967, 1968 a 1969. V lednu 1970 byla činnost FITESu zakázána, tím se i udělování cen TRILOBIT na dlouhá léta přerušilo. Cena byla obnovena až v roce 1991.
Od roku 1999 se slavnostní udílení audiovizuálních cen TRILOBIT v Berouně stalo tradicí, jubilejní 30. ročník se zde 14. ledna 2017 uskutečnil po sedmnácté.
PŘEHLED CEN
HLAVNÍ CENA TRILOBIT 2017 - scenáristovi Štěpánu Hulíkovi a režisérům Ivanu Zachariášovi a Alici Nellis za osmidílné kriminálně-psychologické drama Pustina (z produkce HBO). Porota oceňuje v kontextu naší současné dramatické tvorby zcela výjimečnou, svébytnou poetiku a naléhavou společenskou a mravní výpověď o našem světě. Promyšlený scénář, nekonvenční režie, emotivní kamera i hudba a strhující herecké výkony z něj činí dílo světových parametrů.
CENA TRILOBIT 2017 - Emílii Vášáryové za brilantní ztvárnění titulní role ve filmu Eva Nová. V režii Marko Škopa vytvořila sugestivní psychologickou studii zestárlé herečky-alkoholičky na strastiplné cestě k sebepoznání, odpuštění a naději.
CENA TRILOBIT 2017 - Vitaliji Manskému, Vítu Klusákovi a Filipu Remundovi za dokument V paprscích slunce. Porota oceňuje dramaturgickou originalitu a otřesnou výpovědní sílu obrazu, s níž se tvůrcům podařilo proniknout pod propagandistickou fasádu severokorejského režimu, kdy tvůrci skutečnost apriorně nehodnotí, ale nechávají, aby se sama odhalila zevnitř, vlastním jazykem a vlastními prostředky.
CENA TRILOBIT 2017 - Pavlu Štinglovi za filmový dokument Odvaha. Porota oceňuje unikátní zobrazení tvůrčího procesu i okolností vzniku osmimetrové jezdecké sochy Jošta Lucemburského v Brně, která je zásluhou jejího autora, sochaře Jaroslava Róny, originálním zhodnocením městského veřejného prostoru; mimořádně zdařilá je i obrazová složka filmu, tj. kamera a střih.
ZVLÁŠTNÍ CENA POROTY - režisérům Tomáši Bojarovi a Rozálii Kohoutové za celovečerní dokument FC Roma. Porota oceňuje humor a zralý nadhled, s jakým se tvůrci pustili do příběhu romského fotbalového mužstva, se kterým „nikdo nechce hrát“. Téma xenofobie sledují bez předpojatosti a reakce řady fotbalových fanoušků kolem premiéry naznačily, že česká dokumentaristika stále ještě může být činem občanské statečnosti.
CENA VLADISLAVA VANČURY - kameramanovi Jaromíru Šofrovi za celoživotní dílo, jímž tvůrce přispěl ke kultivovanosti české audiovizuální tvorby a k jejímu mezinárodnímu věhlasu. Podílel se na vzniku celé řady nezapomenutelných československých komedií. Spolupracoval například s režisérem Jiřím Menzelem.
CENA FERDINANDA VAŇKA - za přínos rozvoji občanské společnosti Lukáši Landovi a Jiřímu Krejčíkovi za reportáž Účastníci zájezdu z pořadu Reportéři ČT. Porota oceňuje občanskou i dokumentaristickou odvahu a vynalézavost, s níž snímek obrazově usvědčujícím způsobem zvěčnil zdánlivě bagatelní událost jedné utajené návštěvy na Pražském hradě, organizované lidmi pohrdajícími českými zákony; snímek na malém detailu odhaluje nebezpečné metody populismu s dalekosáhlejší platností.
CENA JOSEFA ŠKVORECKÉHO - za audiovizuální adaptaci literárního díla režisérce Tereze Kovářové za film ZOO. Mladá režisérka skvělým způsobem rozvedla základní motivy hry nedávno zesnulého amerického dramatika Ewarda Albeeho Stalo se v ZOO, když komorní příběh převedla do mozaiky prolínajících se mikropříběhů v jedoucím vlaku mezi Ostravou a Prahou. Daří se jí moderní vyprávěcí formou zachytit pocity absurdity a samoty současného člověka.
CENA DĚTSKÉ POROTY – BEROUNSKÝ MEDVÍDEK 2017 - filmu Lichožrouti. Matyáš Levíček, 13 let: "Film o ponožkových banditech. Skvělé výtvarné zpracování postaviček i úžasné Prahy. Jediné na co příště pozor – byla odporná voda."
ZCELA ZVLÁŠTNÍ CENA – ZLATÝ CITRÓN - Ministerstvu kultury České republiky za neschopnost jasně a kvalifikovaně rozsoudit spor o způsobu digitalizace filmů ze Zlatého fondu kinematografie. Problematická podoba patnácti filmů zdigitalizovaných NFA za 26,5 milionů korun, na níž se samo ministerstvo finančně spolupodílí, přitom dokazuje akutní potřebu za účasti zúčastněných stran věc odborně posoudit a závazně rozhodnout.