Holanďan Paul Verhoeven oslnil sci-fi akčňáky Robocop (1987) a Hvězdná pěchota (1997) nebo erotickým thrillerem Základní instinkt (1992). Jenže to už je hezkých pár let zpátky. Autora zřejmě semlela nekompromisní kola hollywoodského byznysu. Novinku Elle natočil v ryze evropské koprodukci a představil ji na festivalu v Cannes. Snímek, kde nahání kůži nekompromisní výkon herečky Isabelle Huppert, pojednává o pomstě za znásilnění. Souhrn recenzí na Rotten Tomatoes hodnotí snímek vysoko - 81 procenty. Českého distributora Elle zatím nemá.
80 letý Brit ani ve svém novém filmu, který získal nejvyšší ocenění v Cannes, nepolevuje v kritice sociálního systému a třídní společnosti. V "Danielu Blakeovi" se Loach zaměřil na situaci, která by se mohla stát komukoliv - padesátník prodělá infarkt a těžko se vrací do každodenního života. Systém státních dávek a byrokratická kafkárna mu to vůbec neulehčí. Při čekání se setká se svobodnou matkou Katie a jejími dětmi. I ta řeší dost složitou životní situaci. Já, Daniel Blake se do českých kin podívá v únoru 2017. Recenze z Rotten Tomatoes hodnotí průměrnou známkou 77 procent.
K ženským dramatům se vrací Pedro Almodóvar ve filmu, na který byly fronty na letošním festivalu ve Varech. Julieta vychovává svou dceru Antíu po tragické smrti manžela zcela sama, což má nedozírné následky. V osmnácti dcera matku opouští a Julieta přemýšlí o tom, co udělala špatně a jak by mohla vztah k dceři obnovit. V českých kinech měl film premiéru 21. července. Recenze si přečtěte zde. Průměrná známka 70 procent.
Z letošního udílení Oscarů si sugestivní film irského autora odnesl cenu pro herečku v hlavní roli (Brie Larson). Drama o matce a synovi, kterého vychovává za nejasných okolností v zahradním domku, z něhož nemohou ven, zaujme atmosférou, kamerou a hlavními představiteli (Jacob Tremblay má obrovský talent). V českých kinech měl Room premiéru v prosinci loňského roku. Recenzenti snímku dali 71 procent.
Zřejmě největší favorit evropských cen. Proč? Důvodů je hned několik. Z festivalu v Cannes vyšel snímek pohříchu naprázdno. Recenzenti se nad ním přitom rozplývají (87 procent). Nejde o nepřístupný art, nýbrž o situační komedii/drama, která popisuje vztah otce a dcery v kulisách korporátního světa v současném Rumunsku. Má to spád, i když se snímek délkou blíží ke třem hodinám. Je to uvěřitelné. Autorka má velmi dobrý smysl pro detail a situace odpozorované z každodenního života. Na Toni Erdmanna stále můžete vyrazit do českých kin.