Režisér Fernando León de Aranoa získal v roce 2002 Zlatou mušli pro nejlepší film na festivalu v San Sebastianu za své drama Pondělky na slunci. Před pár lety na sebe též upozornil životopisným snímkem Escobar o nejznámějším kolumbijském narkobaronovi. Ve svém nejnovějším filmu Dobrý šéf vážná témata vyměnil za komediální odlehčenost. Na pomoc si přizval Javiera Bardema, jenž sehrál hlavní role i ve výše jmenovaných filmech. Charismatický Španěl Bardem se sice proslavil postavami záporáků v Tahle země není pro starý, Skyfallu či posledních Pirátech z Karibiku, nechybí mu ale ani komediální zkušenosti. Dobrý šéf si tak od evropských filmových akademiků vysloužil cenu za nejlepší komedii v rámci European Film Awards.
Julio Blanco (Javier Bardem) bere vedení rodinné firmy na výrobu vah natolik vážně a zodpovědně, že mu nezbývá čas na budování vlastní rodiny. Jeho workoholismus přináší výsledky a firma prosperuje. Každým dnem navíc v továrně očekávají komisi, která rozhoduje o vítězi ceny pro nejlepší podnik. Jako naschvál nastává série katastrof; nejlepšího zaměstnance rozptylují starosti s manželkou, vyhozený pracovník hrozí vyzrazením nelichotivých tajemství a Julio narušuje svou koncentraci flirtováním s novou stážistkou. Frustrace z množících se problémů a chyb je vtipnější, když ji zažívá někdo jiný. Zvlášť když vlastní fabriku.
Čínský filmař Ruijun Li není západnímu filmovému světu zcela neznámý, jeho starší filmy již soutěžily v Cannes i v Benátkách. K tuzemskému publiku se v rámci české distribuce dostává až režisérův nejnovější počin V prach se navrátíš. A při správném rozpoložení má co nabídnout. Snímek snoubící prvky neorealismu a spirituálního filmu často prostupuje ticho a dlouhé záběry sledující zdánlivě bezvýznamné úkony čínských vesničanů, i přes svůj minimalismus však dokáže emocionálně zasáhnou nenápadným, svrchovaně lidským příběhem.
Farmář Ma a neplodná Kuej-jing žijí osamělé, mlčenlivé životy lidí středního věku na čínském venkově závislém na obdělávání půdy. Jejich domluvený sňatek nejdříve působí jako nepříjemné narušení každodennosti. Postupem času se oba skromní hrdinové navzdory počáteční nedůvěře začínají blíže poznávat a budovat silné pouto. Ruijun Li zdatně kombinuje společenská témata spojená s méně rozvinutými částmi Číny a osobní příběh ústřední dvojice do velmi citlivého celku zasluhujícího pozornost.
Řeholní řády často fungují jako značně uzavřené komunity odloučené od okolního světa. Nahlédnout do fungování těchto společenství či dokonce do osobních životů řádových sester se většinou příliš nedaří ani badatelům a novinářům. O to víc vzbuzují naši pozornost. Chorvatská režisérka Ivana Marinic Kragic našla způsob, jak se o fungování řeholnic dozvědět víc. Vyzpovídala dvě ženy, které z řádu odešly.
Její dokument staví na překvapivé zápletce. Marita a Fana totiž přestaly být jeptiškami, protože se do sebe na jednom z církevních setkání zamilovaly. Intimní výpovědi obou žen tak odhalují zneužívání uvnitř církve, zborcené ideály i nelehkou osobní cestu k pochopení, lásce a k sobě samým. Autentické rozhovory doplňují inscenované záběry ilustrující na základě vypravování obou protagonistek dění za zdmi konventu.
Ač má čtyřiačtyřicetiletý Korejec Sang-ho Yeon na kontě již devět filmů, proslavil se hlavně svým akčním zombie hororem Vlak do Pusanu z roku 2016. Ten kombinoval uzavřenost vlaku plného zombies nahánějící klaustrofobii s dynamikou akčních scén v kolosu jedoucím po kolejích a nadchnul nejen milovníky žánru a asijské kinematografie. Akčními scénami režisér nešetří ani v novém projektu vytvořeném pro Netflix. Ze současnosti zamořené nemrtvými se ale přesouvá do budoucnosti, kde hrají prim humanoidní roboti.
Píše se rok 2194 a Země postižená zvedáním mořské hladiny je čím dál hůř obyvatelná. Selhal i plán počítající s přesunutím části lidstva do vesmíru. Občanská válka trvající už mnoho let nabírá na obrátkách. Odbornice na umělou inteligenci Seohyun (jejíž představitelka Kang Soo-yeon zemřela po domácí nehodě na krvácení do mozku ještě před vydáním filmu) žije vzpomínkami na matku, slavnou elitní bojovnici, která byla ve válce zabita ještě během dceřina dětství. Aby docílila vítězství, Seohyun sestrojí model androida disponující zkušenostmi i vzhledem její mrtvé matky. Klasické morální otázky o autonomii humanoidní umělé inteligence se tak vyostřují, bezpráví totiž nezažívá jen anonymní robot, nýbrž bytost s podobou členky rodiny.
Bezpochyby se najdou i lepší způsoby, jak strávit víkendový večer, než s ucházející romantickou komedií. Stream.cz však nabízí filmy ke zhlédnutí zdarma, takže za pokus doslova nic nedáte. Snímek pochází z rukou Jamieho Lindena, který se do natočení Třídního srazu zabýval převážně psaním scénářů.
Výchozí situace jeho režijního debutu příliš nepřekvapí. Bývalí spolužáci a spolužačky ze střední školy se po deseti letech schází na večírku v domě jednoho z nich. Všichni zestárli a více či méně se změnili. Jakmile se ale ocitnou znovu pohromadě, stará vztahová dynamika jako by ožívala, což potenciálně ohrožuje manželství některých z nich. Řemeslně dobře natočenou žánrovku pozvedává přítomnost hvězd v čele s Channingem Tatumem, Oscarem Isaacem a Lynn Collins.
Kinolog: Tenhle film vyhraje Oscary. Čechy ale nezajímá. Řekneme vám proč
Fabelmanovi jsou poloautobiografické dílo režiséra Stevena Spielberga. 75letý klasik, co má za sebou přes 40 filmů, už u nás ale přestává být hvězdou a jeho zpověď je až příliš nenápadná a sofistikovaná.