Liev Schreiber alias seriálový Ray Donovan ve Varech rozebral své ukrajinské kořeny a prozradil, co právě natáčí v Praze
Liev Schreiber zavítal na karlovarský festival už podruhé. Jeho první návštěva proběhla roku 2005, kdy zde uváděl svůj režijní debut Naprosto osvětleno. Od poloviny devadesátých let, kdy se předvedl ve vedlejších rolích ve Vřískotu a v thrilleru Výkupné, patří k výrazným charakterním hercům své generace. Mezi jeho největší herecké úspěchy patří oceňované snímky RKO 281 o výrobě Občana Kanea, Odpor o židovské partyzánské jednotce za druhé světové války, X-Men Origins: Wolverine či oscarový Spotlight. Televiznímu publiku je nejvíce známý díky hlavní roli v seriálu Ray Donovan, který nasbíral už sedm sérií a nedávno byl uvedený také závěrečný celovečerní film.
V neděli od 14 hodin proběhlo v konferenčním sále hotelu Thermal hodinové povídání s touto hereckou osobností, která se ochotně podělila o některé vzpomínky na svou plodnou kariéru. A to i přesto, že paměť podle jeho vlastních slov v mládí nebývala jeho silnou stránkou. Jeho dědeček emigroval do USA z Ukrajiny a Liev s ním měl velmi blízký vztah, byť o jeho minulosti příliš nevěděl. Jak prozradil už záhy po příjezdu, celý život byl Američanem, který se zpětně dozvídal o svých ukrajinských kořenech.
O tom ostatně pojednává i Naprosto osvětleno, v němž se Američan vydává na Ukrajinu vystopovat své předky. Schreiber se po vypuknutí válečného konfliktu na Ukrajině, který trvá od konce února, cítil kvůli vlastní nečinnosti provinile. „Jsem moc velký zbabělec, abych opustil děti a odjel bojovat na Ukrajinu, jakkoli se mi to na chvíli jevilo přitažlivé,“ svěřil se ve vší upřímnosti. Pomáhat ale chtěl, proto založil neziskovou organizaci s názvem BlueCheck Ukraine, která dodává finanční i materiální podporu válkou sužovanému regionu.
Vysekl poctu ukrajinskému lidu, který nazval „statečným a odolným“, a vyjádřil obdiv všem tamním mužům, kteří s batohem vyrazí do boje i s vědomím, že už možná svou rodinu nikdy neuvidí. Ukrajinci podle něj potřebují naši pomoc a finanční zdroje, odvaha a hlavně motivace jim neschází.
Větší část povídání byla ale věnovaná jeho herecké kariéře, která začala na počátku devadesátých let v divadlech. Schreiberova matka milovala klasickou hudbu, ruskou literaturu a Shakespeara, Liev tudíž vyrůstal v sečtělého muže s vášní pro recitaci těch nejslavnějších divadelních monologů a dialogů. Mezi hollywoodskými herci prý tehdy nepanoval extrémní zájem o divadlo a Schreiber se rychle propracoval k rolím Hamleta či Jindřicha V., odkud vedl už jen krůček ke stříbrnému plátnu.
Jako první ho objevil producent Bob Weinstein, jenž mu slíbil, že „mu vysolí dvacet tisíc dolarů za to, že sejde schody a nastoupí do auta ve filmu Vřískot“, který by prý jinak Schreibera vůbec nezajímal. Moderátor Scott Feinberg se poté dotázal na jeho ztvárnění Orsona Wellese v televizním snímku RKO 281, který pojednával o komplikované produkci legendárního Občana Kanea. „Protože jsem hrál Wellese, lidé si automaticky mysleli, že mohu opravdu režírovat,“ žertoval Schreiber, jehož podobné veřejné asociace provází celý život. „Když jsem jako mladý četl Shakespeara, lidé mě považovali za chytrého, což jsem nebyl,“ doplnil s úsměvem.
Vždy se rád vrací k divadlu, neboť jeviště a kontakt s publikem jej nabíjí energií, jakou před kamerami postrádá. Bylo to znát i během rozhovoru – působil velmi uvolněně, a ačkoli by za zvuků jeho uklidňujícího a lehce chraplavého hlasu kdekdo nejraději spočinul, jeho vtipné vyprávění si žádalo plnou pozornost. A to hlavně ve chvílích, kdy zavzpomínal na natáčení X-Men Origins: Wolverine a na kolegu Hugha Jackmana, jehož popsal jako „neustále posilujícího, disciplinovaného, abstinujícího a neskonale vlídného člověka“.
„Pomyslel jsem si, že ani nemůže být skutečný. Vždyť je to herec a herci jsou hrozně komplikovaní,“ vyprávěl Schreiber. Jackman se prý podivoval, že Schreiber neposiluje, a přiměl ho začít pravidelně cvičit. To mu prý otevřelo dveře k novým lukrativním nabídkám a pomohlo rozprášit dosavadní přesvědčení, že herci posilují jen proto, že vlastně neumí hrát.
Dostalo se rovněž na jeho vztah s hereckou kolegyní Naomi Watts, s níž tvořil manželský pár v letech 2005 až 2016. „Byla tak krásná a slavná,“ poznamenal Schreiber s tím, že si neuměl představit, že by o něj hvězda filmů jako Kruh či Mulholland Drive mohla stát. Nakonec to ale prý byla ona, která za ním na jednom večírku přišla a požádala jej o tanec.
Schreiber ji navštívil také na natáčení katastrofického dramatu Nic nás nerozdělí z roku 2012, které bylo děsivou rekonstrukcí zemětřesení a tsunami, jež zasáhly roku 2004 Thajsko. Ve filmu si zahrál i tehdy šestnáctiletý představitel Spider-Mana Tom Holland, jehož Schreiber popisoval jako to „nejúžasnější dítě, jaké jste mohli potkat“. Vyzdvihl jeho úžasné taneční dovednosti – stejně jako Holland také Schreiber totiž v mládí navštěvoval taneční kurzy.
Mluvilo se pochopitelně i o seriálu Ray Donovan, v němž Schreiber ztvárňoval dlouhých sedm sérií (celkem 82 epizod) stejnojmennou postavu, která pro mocné a bohaté vykonává špinavou práci. Schreiber za něj obdržel pět nominací na Zlatý glóbus, a byť žádnou neproměnil, učinil z něj pohádkově placenou televizní hvězdu. Tento dlouhodobý závazek si prý užíval, neboť mu umožnil ponořovat se stále hlouběji do titulního charakteru. „Jako hlavní postava zastáváte pozici divácké perspektivy. Zvládnout něco takového pro mě bylo nové,“ vyjádřil se herec k seriálu, který byl navzdory plánům na finální osmou sérii zrušen. Místo ní vznikl celovečerák s názvem Ray Donovan: The Movie, jímž tento divácky nesmírně oblíbený projekt končí.
Na závěr se dobře naladěný herec podělil také o zážitek, kdy před Brianem De Palmou, režisérem Zjizvené tváře či Carrie, absolvoval tristní konkurz na jeho nejmenovaný snímek. V jeho kanceláři prý začal vášnivě pronášet naučený monolog, ovšem režisér ani nezvedl hlavu od stolu – a to ani tehdy, když Schreiber zkoušel jeho pozornost upoutat imitací prdu. Roli nedostal, ale o čtyři roky později prý dělal společně s De Palmou porotce na francouzském festivalu a zašli si na „velice zábavnou večeři“.
Prozradil rovněž, že v České republice právě pro Disney+ natáčí seriál A Small Light, v němž ztvárňuje otce Anny Frankové. „Je to skvěle napsané a v mnoha ohledech mi to připomnělo Spotlight,“ pochlubil se a vzpomněl na svou účast v oscarovém filmu o vyšetřování sexuálních zločinů uvnitř katolické církve. „Námět, k němuž se Češi jistě snadno vztáhnou, vyzdvihuje štědrost směrem k našim sousedům v těžkých časech,“ dodal.
Kinobox: Král rokenrolu Elvis čerpal z černošské kultury a měl nebezpečně smyslné pohyby pánve
Nový životopis o zpěváku Elvisovi Presleym má 160 minut, ale trvat by mohl klidně i déle. Je to film o rychlém vzestupu a pomalém pádu. Formálně je mnohem nápaditější než nedávná úspěšná, ale nudná Bohemian Rhapsody.