Stál za vznikem slavného auta z Návratu do budoucnosti psychopat? Netflix přináší další mimořádně zajímavou dokumentární minisérii
John DeLorean (1925-2005) vypadal jako elegantní a bystrý představitel Jamese Bonda v mladších letech (později spíš jako padouch z bondovky), miloval ženy (a ony milovaly jeho), pozornost a svět rychlých kol. Futuristický vůz DeLorean z Návratu do budoucnosti (1985), který byl pro potřeby filmu "vytuněn" strojem času a speciálními motory, má v paměti většina fanoušků. Osobnost tvůrce pozoruhodného vozu, jehož dveře se otevíraly podobně jako ty letadlové vzhůru, už tak známá není.
Nová třídílná docu-série od Netflixu se to rozhodla změnit. Život DeLoreana totíž není jen příběhem jedné mimořádné a kontroverzní osobnosti, ale též popisem toho, na čem vyrostly poválečné Spojené státy a co bylo motorem pro několik generací imigrantů, jejichž praktiky zemi vtistkly soutěživost, nesmlouvavost a intriky pod fasádou naleštěného obalu.
Mýtus a mogul: John DeLorean: Trailer
Třídílný Mýtus a mogul: John DeLoreanv první části s podtitulem "Cesta k zázraku" zrekapituluje, jak se DeLorean dostal až ke konstrukci futuristického vozu DMC DeLorean, který mu de facto srazil vaz a stál za jeho pádem coby významného konstruktéra, podnikatele v oblasti automobilového průmyslu i člověka obdivovaného ve vyšších společenských kruzích.
Důležitými jsou informace, že John byl nejmladším z dětí rumunského přistěhovalce, který v životě "nikdy nic nedokázal", měl v sobě silné puzení být úspěšnějším člověkem než jeho otec a v průběhu 50. let 20. století našel místo v detroitské automobilce General Motors, pro kterou vyhmátl ducha doby a navrhl vizuálně přitažlivé a technicky nadupané vozy pro mladé rebely.
DeLorean bral stovky tisíc dolarů ročně, ale v 70. letech se rozhodl osamostatnit, díky estetické medicíně a vůli sportovat změnil svůj "facelift" a po třech neúspěšných manželstvích si po bok vybral atraktivní herečku a modelku Cristinu Ferrare. V době svatby bylo DeLoreanovi 48 let a jeho ženě pouhých 23. Od DeLoreana to byl chytrý tah, neboť ho přitažlivá žena všude doprovázela a díky její přítomnosti na všemožných propagačních materiálech začal John budovat futuristický vůz nesoucí jeho příjmení. Po boku mladé, přitažlivé ženy po něm zatoužil doslova každý...
Jenže něco jiného je být zaměstnán v rámci korporátu GM a něco jiného postavit se na vlastní nohy a získat investice na výrobní linku vozu, který sice může budit dojem vizionářského díla, ale též velké problémové neznámé. Nerad bych v rámci děje prozrazoval více, jen nadhodím, že ikonický vůz z leštěné oceli, který známe z Návratu do budoucnosti, se nakonec vyráběl ve vyhrocených kulisách severoiského Belfastu na přelomu 70. a 80. let. Britské dotace, které tamní vláda do továrny DMC napumpovala, nicméně nestačily a z dokumentární minisérie vyšlo najevo, že DeLorean nebyl zrovna šetřílek. Když se k jednotlivým situacím vyjadřují jeho někdejší spolupracovníci, kteří tomuto zjevně psychopatickému podnikateli obětovali kromě pracovního i část soukromého života, je vám těch lidí docela líto.
Pozoruhodná docu-série čerpá jak z bohatých archivních materiálů a dobových reálií, tak z nedávno uskutečněných rozhovorů s přímými účastníky někdejších událostí, členy DeLoreanova pracovního týmu i jeho rodiny (vystupuje zde někdejší žena Cristina Ferrare, adoptovaný syn Zachary Tavia, účetní společnosti, vývojář, který byl od projektu náhle odstaven a podobně). Jak již autoři předchozích netflixovských docu-sérií nejednou prokázali, prosazují trend klipovité, nenudící podívané napěchované informacemi, emocemi a hudbou. Jdou zkrátka vstříc divákovi, ačkoliv příprava takových titulů je mravenčí prací a rovná se de facto natáčení celovečerního filmu.
Ani "Mýtus a mogul" se nespokojí s pouhým vykreslením DeLoreanova vzestupu a pádu, adorací "hrdiny" a mluvícími hlavami. Divák se díky sledování dozví mnohé nejen o osobnosti, na kterou je docu-série zaměřena, ale i o celkovém historickém kontextu, společenské náladě, politické situaci. Skoky v čase a prostřihy s mluvícími hlavami nejsou na překážku, neboť jednotlivé události z minulosti komentují a dodávají jim potřebný kontext. Tvůrci "Mýtu" pochopitelně jednotlivé emoce a dramatické události divákům náležitě dávkují, na druhou stranu nechávají výrazný prostor pro to, aby si sledující udělal na osobnost a události vlastní názor. Tento přístup se osvědčil a není důvod, aby ho Netflix v rámci své originální tvorby do budoucna měnil.