Už vás také zasáhla móda sledování korejských filmů či seriálů? K-dramata se těší velké popularitě i vysokému hodnocení
Korejské filmy jsou v tomto ohledu rozmanitější, pro západního diváka skutečně jiné, ale i v mnohých ohledech otevřenější. Nestydí se ukazovat krvavé záběry operací, vyloženě trapné scény, do kterých se hrdinové dostanou. Dost časté je i zvracení, zažívací potíže či nevolnosti vlivem požití velké dávky alkoholu. A že Korejci ve své tvorbě skutečně velmi rádi a často popíjejí a jí (hlavně kimči a sodžu) a u jídla zároveň mluví. Velmi se to odlišuje od toho, jakým způsobem se zabírá stolování v amerických nebo evropských filmech.
Korejské filmy mají často i silný erotický náboj a v zobrazování heterosexuality jsou mnohem otevřenější než Západ. Přesto platí, že do mainstreamových projektů stále ještě zasahuje v tomto ohledu cenzura opatrnější přístup. Například v romanticky laděných seriálech nikdy neuvidíte sexuální scénu, vždy je jen naznačena a zbytek si musí divák vyvodit sám. Polibky jsou spíše pusami, oči musí být zavřené a žena při ní většinou doslova zkamení. Navíc tu platí názor, že líbání byl měl iniciovat muž, nikoli žena, což se snaží většinou dodržet, i když i ženy si občas svého hrdinu líbnou samy od sebe. Z tohoto důvodu se na jihokorejské filmy a seriály dívají častěji lidé unavení současnou přesexualizovanou západní kulturou.
K-dramatem se tedy rozumí jihokorejský televizní seriál, který má většinou jen jednoho režiséra a jednoho scenáristu. Scénář ani nemusí být před zahájením natáčení hotový, občas se totiž může s ohledem na sledovanost či připomínky publika měnit. Ve většině případů je seriál točen jen na jednu sezónu. Výjimkou bývají historické či kriminální seriály, kde je existence dalších sérií častější než například u romantických pořadů. Zpravidla má každá řada dvanáct až dvacet čtyři dílů o délce 60 minut (nejčastěji to bývá 16 dílů).
Ačkoli se žánry míchají dohromady, jeden vždy převládá, Vznikají tedy seriály historické, školní, právnické, kriminální, ale i z lékařského prostředí nebo horory. Téměř ve všech je ale romantická linka, kterou doplňují další tradiční témata jako přátelství, rodinné hodnoty a tradice. Nevyhýbají se ale ani vážným sociálním problémům jako šikana, domácí násilí, duševní poruchy, sebevraždy, korupce nebo i problematické vztahy se Severní Koreou či Japonskem.
Postavy jsou často idealizované a korejští muži jsou většinou zobrazování jako přitažliví, inteligentní a hledající tu pravou lásku, díky čemuž jsou K-dramata oblíbená převážně u ženského publika. Romance mezi ústředním párem navíc vzniká pozvolna a není výjimkou, když k prvnímu "intimnímu" kontaktu (většinou v podobě držení za ruce nebo polibku) dojde až v polovině seriálu. Velmi častým bývá i milostný trojúhelník, kdy do hlavní hrdinky bývají zamilovaní dva muži nebo naopak.
Pravidel a typických rysů, které se v daných seriálech opakují, je skutečně mnoho. A jelikož jsou těmi nejsledovanějšími a nejoblíbenějšími ty romantické, je tu hned několik klišé, kterých se v každém z nich dočkáte.
Prvním je, že hlavní hrdinka má sice vždy více než jednoho nápadníka, ale také má vždy nějaký nedostatek, nejčastěji to bývá původ z chudé rodiny, vada na kráse, převlékání se za kluka nebo nějaký další problém, který bude v dalších dílech představovat překážku ve vztahu hlavních hrdinů. Pokaždé také platí, že ústřední pár se v seriálu minimálně jednou vlivem těchto těžkostí rozejde. Mužský hrdina se dost často obklopuje stejně úžasnými a atraktivními mužskými přáteli.
Co se týče dalších intimností, základem je držení se za ruce, které je ale v seriálu doslova slavností, je to první krok k potvrzení vzájemného vztahu. Dále chycení za zápěstí, ať už za účelem útěku, či naopak zabránění v odchodu většinou partnerky a dlouhý detail na tento úchop. Polibky jsou statické a trvají celou věčnost (na francouzské líbání zapomeňte) a kamera většinou kolem líbajícího se páru krouží. Žena je tu většinou úplně bez pohybu, stojí jako přimrazená, jen občas zvedne paži, aby muži položila svou ruku na předloktí nebo záda, ale jemně, žádné prudké pohyby.
Poměrně častým výskytem jsou i protivné potenciální tchýně, které odmítají souhlasit se synovým výběrem partnerky. Pokud není po ruce tchýně, nahradí ji arogantní a bezohledný tchán. V každém seriálu se navíc ústřední hrdinové několikrát opijí. Druhý z páru většinou přijde svého milého či milou zachránit. Pokud je oním zachráncem muž, často odnese svou partnerku na zádech. Na zádech se partnerka nosí samozřejmě i v případě nějakého zranění nohy. Nedílnou součástí K-dramat je i nemoc někoho z páru, ten druhý o něj poté pečuje. Chybět ale nesmí ani objetí zezadu a slzy. V korejských seriálech pláčou všichni, včetně mužů. Velmi často je v nich také déšť, aby se zamilovaný pár musel dělit o deštník.
Korejci své seriály milují a spolu s nimi i většina okolních zemí, není tedy divu, že jich každý rok vzniká opravdu mnoho a že na rozpočtech se rozhodně nešetří. I kvůli tomu se seriály dost často spojí s vyhlášenými značkami na product placementu, nejčastěji jsou to řetězce rychlého občerstvení, různé kosmetické značky či druhy potravin a nápojů. 55 – 65 % z daných rozpočtů jde na platy hlavních hvězd. Důvodem je, že sledovanost pořadů je hlavně v Asii velmi úzce spojena s popularitou těchto herců, jež jsou velkými celebritami a často kolem nich propuká šílenství.
Nedílnou součástí K-dramat je také kvalitní soundtrack skládající se z tematických písní složených pro danou show. Velmi často jsou autory a interprety písní populární korejští zpěváci, zpěvačky nebo hudební skupiny. Není ale ani výjimkou, aby se na vzniknou soundtracku podíleli sami herci či herečky. Řada z nich umí totiž výborně zpívat. A jaké korejské seriály jsou nejlepší? Pojďme se na to podívat:
Arthdalská kronika (Arthdal Chronicles / 아스달 연대기, 2019, rozpočet 54 miliard wonů, tedy asi 540 milionů Kč či 26 milionů dolarů) – tento akční fantasy seriál je zatím nejdražším seriálem v produkci Jižní Koreje. Dočkal se celkem 18 dílů rozdělených do tří sezón, každá epizoda tak stála přibližně 3 miliardy wonů. Natáčení probíhalo v Bruneji a korejském Osanu. Děj zavede diváky do bájné země zvané Arth. Obyvatelé starobylého města Arthdal a jeho okolí tu budují novou společnost a soupeří mezi sebou o moc.
Taewangsasingi (The Legend / 태왕사신기, 2007) – 43 miliard wonů (cca 430 milionů Kč/21 milionů dolarů). Slavné historické fantasy drama o 24 dílech utratilo nejvíce za platy herců a speciální efekty. Bůh Hwan-woong byl vyslán na Zemi, aby tu vytvořil lepší říši jména Jyushin. Jenže láska a zrada jeho snahy zhatí. Vrací se zklamaný na nebe s tím, že novou nadějí pro Jyusin se stane nový král – chlapec zrozený pod nebem plným hvězd, který probudí sílu mocných artefaktů, jež po sobě Hwan-woong zanechal. O tisíce let později se narodí Dam-deok, prorokovaný nový král, dokáže naplnit svůj osud?
Království zombie (Kingdom/킹덤, 2019, 35 miliard wonů = 350 milionů Kč a 17 milionů dolarů) je jedním z korejských dramat, které vzniklo v produkci Netflixu. Jedná se o kombinaci historického seriálu se zombie tematikou. Královstvím se šíří podivné zvěsti o nemocném králi a korunní princ se stává jedinou nadějí lidu v boji proti záhadné chorobě, která zemi pomalu zachvacuje. Jeden díl vyšel na zhruba 2, 5 miliardy wonů. Seriál má celkem 12 dílů za dvě řady, v každé vyšlo šest epizod.
Bulmyeolui Lee Soon-shin (Immortal Yi Soon-shin / 불멸의 이순신, 2004) – 31 miliard wonů (310 milionů Kč a 15 milionů dolarů). Tento historický seriál má kromě vysokého rozpočtu i velmi vysoký počet epizod – celkem 104. Jeho hrdinou je nejslavnější korejský admirál Yi Soon-Shin, jež zachránil Koreu a Čínu před útoky Japonska v 16. století díky úspěšným strategicky vedeným námořním bitvám.
Král: Věčný panovník (The King: Eternal Monarch / 더 킹 : 영원의 군주, 2020, 30 miliard wonů = 300 milionů Kč a 14 milionů dolarů) – jeden z nejnovějších seriálů plný speciálních efektů a akčních scén pracuje s fantasy motivem cestování časem a paralelními světy. A dva z těchto světů se jednoho dne spojí, když korejský král I Kon projde tajemným portálem do světa současné korejské republiky. Zde potká policejní detektivku Čonk Te Ul, jejíž identifikační kartičku má od dětství. Tehdy ho neznámý člověk, zachránil před smrtí z rukou strýce, který mu zavraždil otce. Průkaz detektivky bylo to jediné, co po zachránci na místě útoku zůstalo. Kon musí nejdřív přesvědčit Te Ul, aby uvěřila jeho „pohádce“ o jiném světě, kde republika neexistuje a jednotná Korea (jižní i severní dohromady) je královstvím pod jeho vládou a aby mu pomohla rozplést složité klubko osudu, které svedlo jejich dva světy dohromady…
Sladký domove! (Sweet Home / 스위트홈, 2020, 30 miliard wonů) – i tento hororový seriál penězi nešetřil. I v tomto případě šlo hlavně o triky a celkovou výpravu seriálu. S celkovým počtem deseti dílů vychází na 3 miliardy wonů za epizodu. Děj se odehrává v současnosti, kdy se lidé mění v krvelačná monstra a rozsévají zkázu. Zoufalý teenager a jeho sousedi z vedlejšího bytu bojují o přežití a snaží se při tom zůstat lidmi.
Miseuteo syeonsyain (Mr. Sunshine / 미스터 션샤인, 2018, 30 miliard wonů) – další výpravný historický seriál. Celkem bylo natočeno 24 dílů, na jednu epizodu tak připadl rozpočet kolem 1, 5 miliardy wonů. V roce 1871 uniká devítiletý otrok z Koreje do Ameriky. O třicet let později se vrací s americkými vojáky do Koreje. Jeho prvotní úmysl, pomstít smrt svých rodičů, začne slábnout po setkání s mladou aristokratkou, která je vytrénována jako ostřelovač.
Youngaesomun (Yeon Gaesomun / 연개소문, 2006, 30 miliard wonů). Tento historický biografický seriál o zakladateli království Parhe, jež vzniklo v 7. století našeho letopočtu, je se 134 epizodami, jedním z nejdelších korejských seriálů.
Vagabond (Baegabondeu/배가본드, 2018, 25 miliard wonů = cca 250 milionů Kč a 12 milionů dolarů). Také jeden z novějších seriálů. I akční Vagabond vznikl v produkci společnosti Netflix a natáčel se v Maroku a Portugalsku. Kaskadérovi Cha Dal-geonovi zahyne při havárii letadla synovec. S pomocí tajné agentky Go Hae-ri se pokusí přijít pravdě na kloub.
Díky Netflixu se ke korejské tvorbě poměrně snadno dostane i český divák a na výběr má z poměrně velkého počtu nejen filmů, ale i zmíněných seriálů. Tady jsou ty nejlepší z nich:
Výše uvedený seznam, byl platný v době vydání článku, proto nezapomínejte, že aktuální informace o dostupnosti pořadu na službách VOD najdete na jeho kartě. Kompletní žebříček je zde.
Nejlepší romantické korejské seriály
Pro milovníky romancí, jsou tu i nejlepší romantické seriály: