Žebříčky

Nejlepší české filmy roku 1998

  1. Česká soda
    Česká soda (1998)
    82%
    1
  2. Je třeba zabít Sekala
    Je třeba zabít Sekala (1998)
    • Max
    • Voyo
    • iVysílání
    • +2
    Drama z léta roku 1943, tedy z období, kdy okupované Československo figurovalo na mapách coby Protektorát Čechy a Morava. Odehrává se v moravské vesnici Lakotice, kde není jediný Němec, kam válečné události jako by ani nedoléhaly.... Sedlák Jura Baran, stíhaný gestapem, uprchl z rodných hor chudobného Valašska, aby se ukryl uprostřed žírné roviny Hané v Lakoticích. Jako cizinec nemá důvěru domácích. Lakotice jsou vesnička o pár staveních, kolem je mezi zlatými lány zrajícího obilí rozeseto dvanáct bohatých statků, jejichž majitelé žijí ve strachu ze Sekala. Je to nemanželský syn z jednoho statku. Má za sebou krušné dětství parchanta, kterým všichni pohrdají, nic mu nepatří, slušné děvče si ho ani nevšimne. Sekal je zatrpklý a krutý, nenávidí všechno a všechny. S Protektorátem přišel jeho čas. Udal už dva majitele statků ze zločinů proti Říši. Dostal za to jejich majetek, oni šli do koncentráku a na smrt. Z parchanta je největší sedlák a dává najevo, že dva statky mu nestačí...
    Žánry:DramaRetro
    79%
    Drama z léta roku 1943, tedy z období, kdy okupované Československo figurovalo na mapách coby Protektorát Čechy a Morava. Odehrává se v moravské vesnici Lakotice, kde není jediný Němec, kam válečné události jako by ani nedoléhaly.... Sedlák Jura Baran, stíhaný gestapem, uprchl z rodných hor chudobného Valašska, aby se ukryl uprostřed žírné roviny Hané v Lakoticích. Jako cizinec nemá důvěru domácích. Lakotice jsou vesnička o pár staveních, kolem je mezi zlatými lány zrajícího obilí rozeseto dvanáct bohatých statků, jejichž majitelé žijí ve strachu ze Sekala. Je to nemanželský syn z jednoho statku. Má za sebou krušné dětství parchanta, kterým všichni pohrdají, nic mu nepatří, slušné děvče si ho ani nevšimne. Sekal je zatrpklý a krutý, nenávidí všechno a všechny. S Protektorátem přišel jeho čas. Udal už dva majitele statků ze zločinů proti Říši. Dostal za to jejich majetek, oni šli do koncentráku a na smrt. Z parchanta je největší sedlák a dává najevo, že dva statky mu nestačí...
    Žánry:DramaRetro
    2
  3. Hanele
    Hanele (1998)

    Děj lyricky laděného příběhu je situován na Podkarpatskou Rus třicátých let do židovské enklávy - obce Polany. Žijí tu svérázní obyvatelé a ortodoxně si uchovávají staré zvyklosti, náboženské tradice a rituály, které jim dodávají sílu čelit nejrůznějším nepřízním osudu. Vyprávění se soustřeďuje na pohnutý úděl mladičké Hanele Šafarové, jejíž otec postupně přijde o majetek, a ona se tak dostává do bezvýchodného postavení chudé nevěsty. Kdysi bohatá dívka z hrdé rodiny odchází pracovat do Ostravy, kde se seznámí s příjemným a sympatickým mužem. Ivo Karadžič je původem také Žid, ale vystupuje jako bezvěrec a volnomyšlenkář. Nabídne Haně sňatek, ten však pro děvče z nábožensky přísně vedené pospolitosti nepřichází v úvahu. Pro svou lásku ke Karadžičovi se však Hanele dokáže odpoutat od víry svých předků a rozejít se se svou rodinou. Ale nejen s ní, i s celou obcí, která jí dá pocítit hrůzu zatracení...

    Žánry:Drama
    68%

    Děj lyricky laděného příběhu je situován na Podkarpatskou Rus třicátých let do židovské enklávy - obce Polany. Žijí tu svérázní obyvatelé a ortodoxně si uchovávají staré zvyklosti, náboženské tradice a rituály, které jim dodávají sílu čelit nejrůznějším nepřízním osudu. Vyprávění se soustřeďuje na pohnutý úděl mladičké Hanele Šafarové, jejíž otec postupně přijde o majetek, a ona se tak dostává do bezvýchodného postavení chudé nevěsty. Kdysi bohatá dívka z hrdé rodiny odchází pracovat do Ostravy, kde se seznámí s příjemným a sympatickým mužem. Ivo Karadžič je původem také Žid, ale vystupuje jako bezvěrec a volnomyšlenkář. Nabídne Haně sňatek, ten však pro děvče z nábožensky přísně vedené pospolitosti nepřichází v úvahu. Pro svou lásku ke Karadžičovi se však Hanele dokáže odpoutat od víry svých předků a rozejít se se svou rodinou. Ale nejen s ní, i s celou obcí, která jí dá pocítit hrůzu zatracení...

    Žánry:Drama
    3
  4. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.6 z 500+ hodnocení4.6 (500+ hodnocení)

    ZDARMA
  5. Co chytneš v žitě
    Co chytneš v žitě (1998)
    Český film, povídková trilogie o lásce v každém věku, tajemstvích a nástrahách skrytých v obilném poli v různých ročních dobách. V první povídce Osina, odehrávající se v horkém dni začátku léta, se dvojice mladých lidí vydává hledat záhadné kruhy v obilí. To je skvělá příležitost, jak se blíže poznat a snad i zamilovat. Hrají: A. Elsnerová, L. Frej a J. Maštalíř. V srpnovém příběhu Stoh prožije čtveřice kluků v tajném stohovém bunkru prázdninové dobrodružství s neznámou dívkou. Ta je za dodávky jídla a všelijaká další přilepšení odměňuje lekcemi v líbání. Hrají: D. Oliva, M. Šlechta, V. Jakoubek, K. Issová, J Sedláčková, J. Dulava a další. Podzimní epizoda Cesta zachycuje tíživé pocity starých novomanželů, kteří při nezdařeném návratu ze svatby uvíznou v rozblácené oranici... Hrají: I. Janžurová, K. Brožek a J. Vychodilová. (Česká televize)
    64%
    Český film, povídková trilogie o lásce v každém věku, tajemstvích a nástrahách skrytých v obilném poli v různých ročních dobách. V první povídce Osina, odehrávající se v horkém dni začátku léta, se dvojice mladých lidí vydává hledat záhadné kruhy v obilí. To je skvělá příležitost, jak se blíže poznat a snad i zamilovat. Hrají: A. Elsnerová, L. Frej a J. Maštalíř. V srpnovém příběhu Stoh prožije čtveřice kluků v tajném stohovém bunkru prázdninové dobrodružství s neznámou dívkou. Ta je za dodávky jídla a všelijaká další přilepšení odměňuje lekcemi v líbání. Hrají: D. Oliva, M. Šlechta, V. Jakoubek, K. Issová, J Sedláčková, J. Dulava a další. Podzimní epizoda Cesta zachycuje tíživé pocity starých novomanželů, kteří při nezdařeném návratu ze svatby uvíznou v rozblácené oranici... Hrají: I. Janžurová, K. Brožek a J. Vychodilová. (Česká televize)
    4
  6. Minulost
    Minulost (1998)

    Mladý muž v perfektně padnoucím obleku vyskočí z jedoucího vlaku do sněhu a utíká... Proč? Před kým nebo před čím? Možná před vzpomínkou na podzimní noc, kdy schovaný v křoví pozoroval blikající majáky aut , příslušníky VB, zakryté tělo na nosítkách, dívku Lízu v šoku; před vzpomínkou na noc, kdy byl zatčen... Nebo utíká před tím, co se mu stalo po návratu z výkonu trestu do reality současného světa... Utíká před svou minulostí - vzdálenou i nedávnou... Jaký je příběh muže v luxusním obleku, který běží sněhem jako štvaná zvěř? Neslyšící František strávil mnoho let ve vězení. Vše, co při odchodu z věznice má, je fotografie jeho dívky Lízy, připomínající mu šťastnější minulost. Vydává se na dlouhou, ale bezúspěšnou pouť pátrání po jejích stopách. Na konci je bezradný a osamělý. Ale ne tak docela... Nenápadně ho sleduje jakýsi muž... Františkovi v pátrání po Líze pomůže kamarád z vězení, kterého potká. Setkání ale není uplně náhodné a František se nevědomě zaplete do nečisté a nebezpečné hry . Nic z toho ale nechápe. Chce jen najít svou Lízu v tomto světě, kterému nerozumí. Stále věří, že je možné vrátit minulost zpět... Příběh o hledání smyslu v dnešním světě, neschopnosti komunikace, osamělosti a obecně i příběh o zneužívání a manipulaci. Téma zaujetí minulostí, které přináší potíže vyrovnat se s přítomností, je metaforou, kterou je celý film prodchnut. Formální ztvárnění vychází z tradic filmů označovanými jako cinema-verité. Způsob vyprávění usiluje o maximální autentičnost použitím dokumentaristických postupů při snímání, zachováním reality natáčecích míst, využitím neherců a dostatečným prostorem pro improvizaci ve všech složkách filmu a tím pronikání skutečného života do struktur hraného příběhu. Výjimečné je řešení zvukové složky, kde není mluvené slovo. Důvodem je snaha o vyvolání identického pocitu diváka s hlavním hrdinou - neslyšícím člověkem. Celý film je vyprávěn ze subjektivního pohledu neslyšícího Františka. V neposlední řadě tu jsou i důvody komunikační. Právě proto, že se jedná o příběh, dotýkající se neschopnosti komunikace, autoři by si přáli, aby film samotný jazykové bariéry překonal. Zároveň by jej chtěli zpřístupnit lidem, jež jsou stejně handicapováni, jako hlavní hrdina. To však neznamená, že se jedná o film němý. Hudba a zvuk v něm hrají důležitou emotivní roli.

    Žánry:Thriller
    64%

    Mladý muž v perfektně padnoucím obleku vyskočí z jedoucího vlaku do sněhu a utíká... Proč? Před kým nebo před čím? Možná před vzpomínkou na podzimní noc, kdy schovaný v křoví pozoroval blikající majáky aut , příslušníky VB, zakryté tělo na nosítkách, dívku Lízu v šoku; před vzpomínkou na noc, kdy byl zatčen... Nebo utíká před tím, co se mu stalo po návratu z výkonu trestu do reality současného světa... Utíká před svou minulostí - vzdálenou i nedávnou... Jaký je příběh muže v luxusním obleku, který běží sněhem jako štvaná zvěř? Neslyšící František strávil mnoho let ve vězení. Vše, co při odchodu z věznice má, je fotografie jeho dívky Lízy, připomínající mu šťastnější minulost. Vydává se na dlouhou, ale bezúspěšnou pouť pátrání po jejích stopách. Na konci je bezradný a osamělý. Ale ne tak docela... Nenápadně ho sleduje jakýsi muž... Františkovi v pátrání po Líze pomůže kamarád z vězení, kterého potká. Setkání ale není uplně náhodné a František se nevědomě zaplete do nečisté a nebezpečné hry . Nic z toho ale nechápe. Chce jen najít svou Lízu v tomto světě, kterému nerozumí. Stále věří, že je možné vrátit minulost zpět... Příběh o hledání smyslu v dnešním světě, neschopnosti komunikace, osamělosti a obecně i příběh o zneužívání a manipulaci. Téma zaujetí minulostí, které přináší potíže vyrovnat se s přítomností, je metaforou, kterou je celý film prodchnut. Formální ztvárnění vychází z tradic filmů označovanými jako cinema-verité. Způsob vyprávění usiluje o maximální autentičnost použitím dokumentaristických postupů při snímání, zachováním reality natáčecích míst, využitím neherců a dostatečným prostorem pro improvizaci ve všech složkách filmu a tím pronikání skutečného života do struktur hraného příběhu. Výjimečné je řešení zvukové složky, kde není mluvené slovo. Důvodem je snaha o vyvolání identického pocitu diváka s hlavním hrdinou - neslyšícím člověkem. Celý film je vyprávěn ze subjektivního pohledu neslyšícího Františka. V neposlední řadě tu jsou i důvody komunikační. Právě proto, že se jedná o příběh, dotýkající se neschopnosti komunikace, autoři by si přáli, aby film samotný jazykové bariéry překonal. Zároveň by jej chtěli zpřístupnit lidem, jež jsou stejně handicapováni, jako hlavní hrdina. To však neznamená, že se jedná o film němý. Hudba a zvuk v něm hrají důležitou emotivní roli.

    Žánry:Thriller
    5
  7. Postel
    Postel (1998)
    Říká se velmi nepřesně: Žijeme na tomto světě a jsme jenom lidé ... To ale není pravda. Žijeme totiž minimálně ve dvou světech: ve světě mužů a ve světě žen: a nejsme jenom lidé, ale jsme jenom muži a jsme jenom ženy. I když ... Existují dnes ještě vůbec muži? S Lubošem Urnou - čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu - se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá a tedy tento svět opouští. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Dokonce by se mohlo říci, že Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Od útlého mládí až po dospělý věk. Kdo je vlastně Luboš Urna? S jistou mírou nadsázky je možno říci, že jde o určitý charakteristický typ příslušníka mužského pokolení konce dvacátého století. V jistém slova smyslu je možno Luboše označit za předobraz či určitý prototyp velice pravděpodobného mužského živočišného druhu ve třetím tisíciletí. Luboš je, stručně řečeno, reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu - mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a si podmanil plíživě agresivní svět žen. Luboš se přitom nikterak nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost, či přímo fantazii. Dalším charakteristickým rysem jeho života je skutečnost, že žije převážně ve světě žen.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Oskar Reif
    63%
    Říká se velmi nepřesně: Žijeme na tomto světě a jsme jenom lidé ... To ale není pravda. Žijeme totiž minimálně ve dvou světech: ve světě mužů a ve světě žen: a nejsme jenom lidé, ale jsme jenom muži a jsme jenom ženy. I když ... Existují dnes ještě vůbec muži? S Lubošem Urnou - čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu - se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá a tedy tento svět opouští. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Dokonce by se mohlo říci, že Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Od útlého mládí až po dospělý věk. Kdo je vlastně Luboš Urna? S jistou mírou nadsázky je možno říci, že jde o určitý charakteristický typ příslušníka mužského pokolení konce dvacátého století. V jistém slova smyslu je možno Luboše označit za předobraz či určitý prototyp velice pravděpodobného mužského živočišného druhu ve třetím tisíciletí. Luboš je, stručně řečeno, reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu - mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a si podmanil plíživě agresivní svět žen. Luboš se přitom nikterak nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost, či přímo fantazii. Dalším charakteristickým rysem jeho života je skutečnost, že žije převážně ve světě žen.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Oskar Reif
    6
  8. Císař a tambor
    Císař a tambor (1998)
    59%
    7
  9. Pasti, pasti, pastičky
    Pasti, pasti, pastičky (1998)
    • Voyo
    • iVysílání
    • Kinobox
    • +3
    Černá komedie Věry Chytilové inspirovaná skutečnými událostmi. Dva vlivní muži a dlouholetí známí architekt Petr a poslanec Pepa se vracejí z večírku mafiána Bacha, když uvidí u cesty stopařku Lenku, které došel benzin a potřebuje pomoct. Muži ji však místo pomoci v lese znásilní a Lenka, která se při snaze bránit ztratí vědomí. Po probuzení si nic nepamatuje a tak oba pozve k sobě na chatu na skleničku. Oba ovšem po chvíli usínají, protože Lenka, která ztrátu paměti pouze předstírala, jim dala do pití sedativa, aby se jim mohla pomstít. Oba muže vykastruje, aby jim zabránila v opakování tohoto hrůzného činu. Když se pak oba probouzí, Lenka je pryč, a oni pomalu zjišťují, co se jim stalo, zatímco spali...
    Žánry:DramaKomedie
    59%
    Černá komedie Věry Chytilové inspirovaná skutečnými událostmi. Dva vlivní muži a dlouholetí známí architekt Petr a poslanec Pepa se vracejí z večírku mafiána Bacha, když uvidí u cesty stopařku Lenku, které došel benzin a potřebuje pomoct. Muži ji však místo pomoci v lese znásilní a Lenka, která se při snaze bránit ztratí vědomí. Po probuzení si nic nepamatuje a tak oba pozve k sobě na chatu na skleničku. Oba ovšem po chvíli usínají, protože Lenka, která ztrátu paměti pouze předstírala, jim dala do pití sedativa, aby se jim mohla pomstít. Oba muže vykastruje, aby jim zabránila v opakování tohoto hrůzného činu. Když se pak oba probouzí, Lenka je pryč, a oni pomalu zjišťují, co se jim stalo, zatímco spali...
    Žánry:DramaKomedie
    8
  10. Mrtvej brouk
    Mrtvej brouk (1998)
    57%
    9
  11. Čas dluhů
    Čas dluhů (1998)
    • Voyo
    • Google Play
    • SledovaniTV
    Volné pokračování příběhu Čas sluhů" cílevědomé a dominantní Dany a submisivního Milana. Milan už dosáhl slušné kariéry. Jako obchodní zástupce v Maroku má významné postavení a žije životem exkluzivního diplomata. Zatímco on poctivě pracuje, Dana si užívá se svým milencem a ve "volných chvílích" Milana samozřejmě náležitě deptá. Manželská rvačka v nejnevhodnější chvíli významné pracovní návštěvy zapřičiní jejich předčasný odjezd a Milan, který Daně v afektu způsobil četná zranění, je hospitalizován na psychiatrii. Jeho psychický šok pochopitelně Dana využije pro sebe a s pomocí posluhovačky v domácnosti Bohunky (zde navíc zdravotní sestry v tomtéž sanatoriu) a slabošského primáře, získává nad Milanem opět absolutní kontrolu. Jenomže v sanatoriu si odbývá svou stáž i mladá psycholožka Táňa, které je inteligentní pacient okamžitě velmi sympatický. Navíc si dobře uvědomuje, že je léčba velkými dávkami sedativ naprosto neadekvátní a snaží se v Milanovi naopak posílit sebedůvěru a novou chuť do života. Rodí se křehký vztah, který brzy přeroste profesionální vazby a odvede Milana z domova a hlavně od Dany. Jenomže Dana je ženou, "která se neopouští" a nehodlá svou hračku jen tak odložit. Nastává čas, v němž se Milan snaží vnitřně i navenek osvobodit a milá paní doktorka utrží četné šrámy na těle i na duši... (Náročné "bojové" scény odehrála Ivana Chýlková v prvních týdnech těhotenství).
    Žánry:DramaKomedie
    54%
    Volné pokračování příběhu Čas sluhů" cílevědomé a dominantní Dany a submisivního Milana. Milan už dosáhl slušné kariéry. Jako obchodní zástupce v Maroku má významné postavení a žije životem exkluzivního diplomata. Zatímco on poctivě pracuje, Dana si užívá se svým milencem a ve "volných chvílích" Milana samozřejmě náležitě deptá. Manželská rvačka v nejnevhodnější chvíli významné pracovní návštěvy zapřičiní jejich předčasný odjezd a Milan, který Daně v afektu způsobil četná zranění, je hospitalizován na psychiatrii. Jeho psychický šok pochopitelně Dana využije pro sebe a s pomocí posluhovačky v domácnosti Bohunky (zde navíc zdravotní sestry v tomtéž sanatoriu) a slabošského primáře, získává nad Milanem opět absolutní kontrolu. Jenomže v sanatoriu si odbývá svou stáž i mladá psycholožka Táňa, které je inteligentní pacient okamžitě velmi sympatický. Navíc si dobře uvědomuje, že je léčba velkými dávkami sedativ naprosto neadekvátní a snaží se v Milanovi naopak posílit sebedůvěru a novou chuť do života. Rodí se křehký vztah, který brzy přeroste profesionální vazby a odvede Milana z domova a hlavně od Dany. Jenomže Dana je ženou, "která se neopouští" a nehodlá svou hračku jen tak odložit. Nastává čas, v němž se Milan snaží vnitřně i navenek osvobodit a milá paní doktorka utrží četné šrámy na těle i na duši... (Náročné "bojové" scény odehrála Ivana Chýlková v prvních týdnech těhotenství).
    Žánry:DramaKomedie
    10
  12. Stůj, nebo se netrefím
    Stůj, nebo se netrefím (1998)
    Zápletka se odvíjí od drobného a celkem nepatrného zádrhele, přesněji záměny osob. Na první kolizi se pak v ztřeštěném sledu nabalují další a další nedorozumění, záměny, travestie, míjení, prolínání, zápletky, ale hlavně humor. Aniž by ovšem byla porušena kauzalita a logika! Úžasně spletitá struktura příběhu a motivů se nakonec před bedlivým zrakem diváka rozplete až do posledního detailu. Film měl velikou šanci stát se divácky úspěšným už proto, že staví na léty prověřeném principu grotesky, který šťastně kombinuje se slovním humorem. A koneckonců postavy příběhu jsou blízké i oním švejkovským rozměrem, který v sobě má většina Čechů a který naplno propuká právě v dramaticky vypjatých situacích jako v květnu roku 1945, kdy je dějiště filmu - česká vesnice - obklíčena ustupujícími Němci.
    51%
    Zápletka se odvíjí od drobného a celkem nepatrného zádrhele, přesněji záměny osob. Na první kolizi se pak v ztřeštěném sledu nabalují další a další nedorozumění, záměny, travestie, míjení, prolínání, zápletky, ale hlavně humor. Aniž by ovšem byla porušena kauzalita a logika! Úžasně spletitá struktura příběhu a motivů se nakonec před bedlivým zrakem diváka rozplete až do posledního detailu. Film měl velikou šanci stát se divácky úspěšným už proto, že staví na léty prověřeném principu grotesky, který šťastně kombinuje se slovním humorem. A koneckonců postavy příběhu jsou blízké i oním švejkovským rozměrem, který v sobě má většina Čechů a který naplno propuká právě v dramaticky vypjatých situacích jako v květnu roku 1945, kdy je dějiště filmu - česká vesnice - obklíčena ustupujícími Němci.
    11
  13. Rychlé pohyby očí
    Rychlé pohyby očí (1998)
    44%
    12
  14. Šmankote, babičko, čaruj!
    Šmankote, babičko, čaruj! (1998)
    • Voyo
    I přes to, že mladík Jakub po celý rok poctivě sloužil bohatému sedlákovi, spravedlivé odměny se nedočkal. A tak se vydal do světa, kde postupně potkal vodníka, bludičku, vílu, ale hlavně trojici svérázných čarodějnic - prababu Filoménu, babu Agátu a nejmladší Esterku. Když z nedalekého zámku přinese myška - tulačka do lesa obrázek krásné Klárky, Jakub se do ní na první pohled zamiluje. Klárce však hrozí nebezpečí ze strany knížete Darjabáda, který potřebuje její mladé srdce k tomu, aby se stal znovu mladým a hlavně nesmrtelným...
    Žánry:Pohádka
    41%
    I přes to, že mladík Jakub po celý rok poctivě sloužil bohatému sedlákovi, spravedlivé odměny se nedočkal. A tak se vydal do světa, kde postupně potkal vodníka, bludičku, vílu, ale hlavně trojici svérázných čarodějnic - prababu Filoménu, babu Agátu a nejmladší Esterku. Když z nedalekého zámku přinese myška - tulačka do lesa obrázek krásné Klárky, Jakub se do ní na první pohled zamiluje. Klárce však hrozí nebezpečí ze strany knížete Darjabáda, který potřebuje její mladé srdce k tomu, aby se stal znovu mladým a hlavně nesmrtelným...
    Žánry:Pohádka
    13