Andrzej Zulawski: Nejlepší filmy
a seriály

7.0

Andrzej Zulawski: Filmy a seriály

  • Posedlost
    Posedlost (1981)
    Film
    • KVIFF TV
    73%
    1
  • 2
  • Důležité je milovat
    Důležité je milovat (1975)
    Film
    • Netflix
    70%
    3
  • Diabel
    Diabel (1972)
    Film

    Jeden z nejkontroverznějších a nejprovokativnějších filmů, který byl v Polsku zakázán plných 16 let. Stylisticky vychází z poetiky gotického románu nebo černého románu blízkého blasfemiím markýze de Sade. Samotný příběh, který je plný drastických scén a mnohovrstevnatých metafor, je však rafinovanou alegorií o stavu Polska, či o stavu duše člověka, pronásledovaného komunistickým režimem. Úvodní záběry nás zavádí do Polska v roce 1793. Pruská vojska zrovna zahajují represe proti případným revolucionářům. Během svého zásahu vyplení klášter, kde zmasakrují jeptišky. V nastávajícím zmatku a anarchii se objevuje Neznámý, který osvobodí uvězněného Jakuba, neúspěšného královraha a mladou jeptišku. Jakub je svědkem svatby své bývalé snoubenky, která je již těhotná s jeho přítelem, a vynucené soulože, při níž dostane epileptický záchvat. Neznámý dává Jakubovi do rukou břitvu se slovy: " Teď se můžeš stát Ježíšem, který bude svěť očišťovat od zla a hříchu." Jakub tak zahajuje krvavou řež. Dostává se do rodného kraje, kde nachází rozkládající se ostatky svého otce-sebevraha, Omámenou sestru, která je pod vlivem orgií, a bratra poustevníka Ezechiela. Jakub se stane aktérem v erotickém divadle, které provozuje největší kurva Polska. V okamžiku milostných hrátek se mu vyznává, že je jeho matkou. To je ale jen začátek bizarních dobrodružství, připomínajících to nejlepší z černého romantismu a E.T. (mj)

    70%

    Jeden z nejkontroverznějších a nejprovokativnějších filmů, který byl v Polsku zakázán plných 16 let. Stylisticky vychází z poetiky gotického románu nebo černého románu blízkého blasfemiím markýze de Sade. Samotný příběh, který je plný drastických scén a mnohovrstevnatých metafor, je však rafinovanou alegorií o stavu Polska, či o stavu duše člověka, pronásledovaného komunistickým režimem. Úvodní záběry nás zavádí do Polska v roce 1793. Pruská vojska zrovna zahajují represe proti případným revolucionářům. Během svého zásahu vyplení klášter, kde zmasakrují jeptišky. V nastávajícím zmatku a anarchii se objevuje Neznámý, který osvobodí uvězněného Jakuba, neúspěšného královraha a mladou jeptišku. Jakub je svědkem svatby své bývalé snoubenky, která je již těhotná s jeho přítelem, a vynucené soulože, při níž dostane epileptický záchvat. Neznámý dává Jakubovi do rukou břitvu se slovy: " Teď se můžeš stát Ježíšem, který bude svěť očišťovat od zla a hříchu." Jakub tak zahajuje krvavou řež. Dostává se do rodného kraje, kde nachází rozkládající se ostatky svého otce-sebevraha, Omámenou sestru, která je pod vlivem orgií, a bratra poustevníka Ezechiela. Jakub se stane aktérem v erotickém divadle, které provozuje největší kurva Polska. V okamžiku milostných hrátek se mu vyznává, že je jeho matkou. To je ale jen začátek bizarních dobrodružství, připomínajících to nejlepší z černého romantismu a E.T. (mj)

    4
  • 5
  • Na srebrnym globie
    Na srebrnym globie (1988)
    Film
    Jeden z nejtragičtějších osudů filmu v dějinách kinematografie srovnatelný svým rozsahem snad jen s nikdy nedokončenými snímky Ejzenštejna nebo Ericha von Stroheima. Historie realizace snímku a tragické přerušení produkce se vepsaly do chmurné historie komunistického kina. Jedna z nejnákladnějších produkcí polské kinematografie byla sabotována v okamžiku, kdy byla natočeny již plné čtyři pětiny záběrů. Mystická sága z budoucnosti tak mohla být dokončena až za dvanáct let od započetí prací, ale nikdy již nebyla dovedena do zamýšlené formy. Svým vypravěčským potenciálem, epickou šíři a kolonizací Vesmíru byl tento monument považován za průkopníka na poli sci-fi, který by v původní podobě mohl trumfnout samotné Hvězdné války George Lucase nebo postapokalyptickou sérii Mad Max. Nebýt ironie osudu, vizionář Zulawski jim mohl o pár let dříve sebrat vítr z plachet.
    Žánry:Sci-fi
    69%
    Jeden z nejtragičtějších osudů filmu v dějinách kinematografie srovnatelný svým rozsahem snad jen s nikdy nedokončenými snímky Ejzenštejna nebo Ericha von Stroheima. Historie realizace snímku a tragické přerušení produkce se vepsaly do chmurné historie komunistického kina. Jedna z nejnákladnějších produkcí polské kinematografie byla sabotována v okamžiku, kdy byla natočeny již plné čtyři pětiny záběrů. Mystická sága z budoucnosti tak mohla být dokončena až za dvanáct let od započetí prací, ale nikdy již nebyla dovedena do zamýšlené formy. Svým vypravěčským potenciálem, epickou šíři a kolonizací Vesmíru byl tento monument považován za průkopníka na poli sci-fi, který by v původní podobě mohl trumfnout samotné Hvězdné války George Lucase nebo postapokalyptickou sérii Mad Max. Nebýt ironie osudu, vizionář Zulawski jim mohl o pár let dříve sebrat vítr z plachet.
    Žánry:Sci-fi
    6
  • 7
  • Femme publique, La
    Femme publique, La (1984)
    Film

    V tomto svém ryze francouzském snímku se tvůrce obrací ke svému celoživotnímu tématu: manipulace s lidskými city a myšlenkami, a to až do posedlosti. Předlohu francouzské spisovatelky Zulawski rozšířil o politický aspekt - nebezpečí terorismu. Svůj oblíbený motiv dvojnictví a rozdvojení se tak rozvedl do politické roviny, která ve Veřejné ženě existuje rovnoběžně vedle roviny démonické. Film ve své době proslul skandálem, který byl vyvolán přílišným zdůrazněním nahoty herečky Valérie Kaprisky. "Myslel jsem, že úspěch bude větší, protože Kaprisky je velký fenomén, který by měl přitáhnout více lidí. Nebyli jsme puštěni do soutěže v Cannes, ale na jedinou půlnoční projekci v historii festivalu přišlo deset tisíc diváků, vstupní dveře do sálu praskaly ve švech." (mj)

    64%

    V tomto svém ryze francouzském snímku se tvůrce obrací ke svému celoživotnímu tématu: manipulace s lidskými city a myšlenkami, a to až do posedlosti. Předlohu francouzské spisovatelky Zulawski rozšířil o politický aspekt - nebezpečí terorismu. Svůj oblíbený motiv dvojnictví a rozdvojení se tak rozvedl do politické roviny, která ve Veřejné ženě existuje rovnoběžně vedle roviny démonické. Film ve své době proslul skandálem, který byl vyvolán přílišným zdůrazněním nahoty herečky Valérie Kaprisky. "Myslel jsem, že úspěch bude větší, protože Kaprisky je velký fenomén, který by měl přitáhnout více lidí. Nebyli jsme puštěni do soutěže v Cannes, ale na jedinou půlnoční projekci v historii festivalu přišlo deset tisíc diváků, vstupní dveře do sálu praskaly ve švech." (mj)

    8
  • Šílená láska
    Šílená láska (1985)
    Film
    Leon byl právě propuštěn z blázince. Na cestě z Maďarska do Francie potkává Mickeyho, který právě úspěšně vyloupil banku. Mickey je šéfem podsvětí a chystá pomstu konkurenčním bratrům Veninovým, kteří napadli jeho dívku, prostitutku Mary. Zobrazení nevinného člověka ve společnosti, která je zkažená, takové je hlavní téma Zulawského filmu, vytvořeného volně na motivy slavného románu Idiot od světoznámého psychologa lidských duší Fjodora Michailoviče Dostojevského. Zulawský je jeden z mála režisérů, který se nebojí přijít s klasikou v novém hávu, a to se zdařilou aktualizací na současné poměry. L'Amour Braque je tak svěží variací na dílo z konce 19. století, odehrává se však v současné Francii uprostřed vřavy hektické civilizace. Vedle Possession je opus L'Amour Braque považován za autorovo nejúplnější dílo, technicky dokonalé a režijně virtuózní. Nesmlouvavě expresívní, divoké a zběsilé, ale také hluboce lyrické a meditativní. V hlavní roli se objevila budoucí diva francouzské kinematografie, mladičká Sophie Marceau. Celému snímku vévodí obdivuhodný smysl pro tempo. Důraz se klade na dynamickou akci, balancující na hraně dobrodružných eskapád a bizarní grotesky. V úvodu sledujeme útok gangsterů na banku, kteří jsou maskovaní jako postavičky z kreslených filmů. Kamera je neustále v akci a mnoho scén se symbolicky odehrává v krouživých a vertikálních jízdách, které kontrastují se symbolickými scénami ve vlaku.
    Žánry:DramaRomantický
    63%
    Leon byl právě propuštěn z blázince. Na cestě z Maďarska do Francie potkává Mickeyho, který právě úspěšně vyloupil banku. Mickey je šéfem podsvětí a chystá pomstu konkurenčním bratrům Veninovým, kteří napadli jeho dívku, prostitutku Mary. Zobrazení nevinného člověka ve společnosti, která je zkažená, takové je hlavní téma Zulawského filmu, vytvořeného volně na motivy slavného románu Idiot od světoznámého psychologa lidských duší Fjodora Michailoviče Dostojevského. Zulawský je jeden z mála režisérů, který se nebojí přijít s klasikou v novém hávu, a to se zdařilou aktualizací na současné poměry. L'Amour Braque je tak svěží variací na dílo z konce 19. století, odehrává se však v současné Francii uprostřed vřavy hektické civilizace. Vedle Possession je opus L'Amour Braque považován za autorovo nejúplnější dílo, technicky dokonalé a režijně virtuózní. Nesmlouvavě expresívní, divoké a zběsilé, ale také hluboce lyrické a meditativní. V hlavní roli se objevila budoucí diva francouzské kinematografie, mladičká Sophie Marceau. Celému snímku vévodí obdivuhodný smysl pro tempo. Důraz se klade na dynamickou akci, balancující na hraně dobrodružných eskapád a bizarní grotesky. V úvodu sledujeme útok gangsterů na banku, kteří jsou maskovaní jako postavičky z kreslených filmů. Kamera je neustále v akci a mnoho scén se symbolicky odehrává v krouživých a vertikálních jízdách, které kontrastují se symbolickými scénami ve vlaku.
    Žánry:DramaRomantický
    9
  • Šamanka
    Šamanka (1996)
    Film

    Antropolog a vysokoškolský pedagog Michal (u nás velmi dobře známý Bogusław Linda) dostane za úkol od svého odjíždějícího bratra pronajmout jeho byt. Příležitost se naskytne brzy a v bytě ubytuje studentku s přezdívkou „Wlaška“ (vynikající Iwona Petry). Jednoho dne vykope Michal se svým asistentem a studenty v dole sošku šamana, kterému chybí kousek mozku. Symbolicky skrz tuto figurku je vyprávěn a touto optikou stylizován vztah Michala a Wlašky, které k sobě pojí neskutečné fyzické pouto, postupně vedoucí až k sebezničení. Jde o první film Andrzeje Żuławského natočený v Polsku po sametové revoluci, poté, co se autor mohl do své země vrátit z nucené emigrace. Snímek okamžitě vzbudil mohutné kontroverze v konzervativním Polsku, ať už z důvodu otevřených erotických scén, popírání náboženských konvencí, anebo stylu a živelnému tempu vyprávění. S ohledem na dobu vzniku (1996) již však nemusel skončit v trezoru, ovšem například herečka Iwona Petry se z důvodu naturalistického ztvárnění své role dlouho nemohla zdržovat v místě svého bydliště. Projekci filmu bude předcházet užitečná videopřednáška Artura Zaborského o slavném tvůrci Andrzeji Żuławském, legendě a solitérovi polského filmu, který v loňském roce zemřel ve věku 75 let krátce poté, co byl uveden jeho poslední film „Kosmos“. (3Kino)

    62%

    Antropolog a vysokoškolský pedagog Michal (u nás velmi dobře známý Bogusław Linda) dostane za úkol od svého odjíždějícího bratra pronajmout jeho byt. Příležitost se naskytne brzy a v bytě ubytuje studentku s přezdívkou „Wlaška“ (vynikající Iwona Petry). Jednoho dne vykope Michal se svým asistentem a studenty v dole sošku šamana, kterému chybí kousek mozku. Symbolicky skrz tuto figurku je vyprávěn a touto optikou stylizován vztah Michala a Wlašky, které k sobě pojí neskutečné fyzické pouto, postupně vedoucí až k sebezničení. Jde o první film Andrzeje Żuławského natočený v Polsku po sametové revoluci, poté, co se autor mohl do své země vrátit z nucené emigrace. Snímek okamžitě vzbudil mohutné kontroverze v konzervativním Polsku, ať už z důvodu otevřených erotických scén, popírání náboženských konvencí, anebo stylu a živelnému tempu vyprávění. S ohledem na dobu vzniku (1996) již však nemusel skončit v trezoru, ovšem například herečka Iwona Petry se z důvodu naturalistického ztvárnění své role dlouho nemohla zdržovat v místě svého bydliště. Projekci filmu bude předcházet užitečná videopřednáška Artura Zaborského o slavném tvůrci Andrzeji Żuławském, legendě a solitérovi polského filmu, který v loňském roce zemřel ve věku 75 let krátce poté, co byl uveden jeho poslední film „Kosmos“. (3Kino)

    10
  • Note bleue, La
    Note bleue, La (1991)
    Film
    Velké umění a velká láska George Sandové a Fryderyka Chopina. Na letním pobytu v Nohantu se v roce 1846 schází v domě baronky Dudevantové, známé spisovatelky Georg Sandové, řada osobností z řad umělců a intelektuálů. Potkáme se tu s malířem Eugenem Delacroixem, Alexandrem Dumasem mladším, Turgeněvem i s mladičkou dcerou Sandové Solange a jejím rozháraným synem Mauricem. Domem zní klavír Fryderyka Chopina, který byl blízkým přítelem Sandové po dlouhých osm let, ve kterých oba napsali mnohá svá nejlepší díla. U Chopina naplno propuká zhoubná nemoc, které za tři roky podlehne – „umírám a ještě jsem tolik plný hudby...". Polský režisér Andrzej Zulawski pojal film o dohasínající lásce Sandové a Chopina jako féerii o umění, svobodě a neutuchající touze žít, tvořit a milovat.
    Žánry:Drama
    61%
    Velké umění a velká láska George Sandové a Fryderyka Chopina. Na letním pobytu v Nohantu se v roce 1846 schází v domě baronky Dudevantové, známé spisovatelky Georg Sandové, řada osobností z řad umělců a intelektuálů. Potkáme se tu s malířem Eugenem Delacroixem, Alexandrem Dumasem mladším, Turgeněvem i s mladičkou dcerou Sandové Solange a jejím rozháraným synem Mauricem. Domem zní klavír Fryderyka Chopina, který byl blízkým přítelem Sandové po dlouhých osm let, ve kterých oba napsali mnohá svá nejlepší díla. U Chopina naplno propuká zhoubná nemoc, které za tři roky podlehne – „umírám a ještě jsem tolik plný hudby...". Polský režisér Andrzej Zulawski pojal film o dohasínající lásce Sandové a Chopina jako féerii o umění, svobodě a neutuchající touze žít, tvořit a milovat.
    Žánry:Drama
    11
  • 12
  • 13
  • Bolest lásky
    Bolest lásky (1987)
    Film
    Julie se ve vlaku cestou do Bordeaux zamiluje do mladého muže, na něho však čeká na nádraží jeho snoubenka. Julie dostane v Bordeaux práci v kadeřnictví, kde se objeví postarší doktor, prof. Raoul Bergeron, a okamžitě se do Julie zamiluje. Brzy se oba sblíží a Julie se nastěhuje do Raoulova domu. Po nějakém čase Julie potká mladíka z vlaku. Jmenuje se Clément Portel a pracuje ve stejné nemocnici jako profesor Bergeron, jeho nadřízený. Jednoho dne se Julie s Clémentem setká v nemocnici, přeskočí mezi nimi jiskra a skončí spolu v hotelovém pokoji. Netuší však, že je potají sleduje Clémentův kolega
    Žánry:DramaRomantický
    54%
    Julie se ve vlaku cestou do Bordeaux zamiluje do mladého muže, na něho však čeká na nádraží jeho snoubenka. Julie dostane v Bordeaux práci v kadeřnictví, kde se objeví postarší doktor, prof. Raoul Bergeron, a okamžitě se do Julie zamiluje. Brzy se oba sblíží a Julie se nastěhuje do Raoulova domu. Po nějakém čase Julie potká mladíka z vlaku. Jmenuje se Clément Portel a pracuje ve stejné nemocnici jako profesor Bergeron, jeho nadřízený. Jednoho dne se Julie s Clémentem setká v nemocnici, přeskočí mezi nimi jiskra a skončí spolu v hotelovém pokoji. Netuší však, že je potají sleduje Clémentův kolega
    Žánry:DramaRomantický
    14