Ousmane Sembene: Nejlepší filmy
a seriály

7.3

Ousmane Sembene: Filmy a seriály

  • Camp de Thiaroye
    Camp de Thiaroye (1987)
    Film
    Píše se rok 1944 a do vojenského tábora v Thiaroye v Senegalu se vrací prapor černošských pěšáků, hrdých na svá evropská vítězství. Jejich pýcha se pomalu rozplývá tváří v tvář nesplněným slibům, rasismu a ponižování ze strany francouzských důstojníků. Nakonec násilí zvítězí nad zdravým rozumem. Tato tragická událost by upadla v zapomnění, kdyby ji Ousmane Sembene nepřevedl na filmové plátno. Mezi vojáky byli kromě Senegalců i Čaďané, Kamerunci, Súdánci a další. Šlo o vojáky rekrutované ve francouzských koloniích, z nichž mnozí byli v koncentračním táboře. Film nebyl ve Francii dlouho uváděn, až v době revize pohledu Francie na dějiny svých kolonií mohl být uveden na DVD.
    Žánry:DramaVálečný
    75%
    Píše se rok 1944 a do vojenského tábora v Thiaroye v Senegalu se vrací prapor černošských pěšáků, hrdých na svá evropská vítězství. Jejich pýcha se pomalu rozplývá tváří v tvář nesplněným slibům, rasismu a ponižování ze strany francouzských důstojníků. Nakonec násilí zvítězí nad zdravým rozumem. Tato tragická událost by upadla v zapomnění, kdyby ji Ousmane Sembene nepřevedl na filmové plátno. Mezi vojáky byli kromě Senegalců i Čaďané, Kamerunci, Súdánci a další. Šlo o vojáky rekrutované ve francouzských koloniích, z nichž mnozí byli v koncentračním táboře. Film nebyl ve Francii dlouho uváděn, až v době revize pohledu Francie na dějiny svých kolonií mohl být uveden na DVD.
    Žánry:DramaVálečný
    1
  • Moolaadé
    Moolaadé (2004)
    Film

    Téma je výsostně aktuální, týká se ženské obřízky, která se dosud praktikuje u některých afrických kmenů. Ve filmu se střetávají dvě základní historické hodnoty: Moolaadé, což je respektování práva na azyl a Salindé - odvěká tradice ženské obřízky, jakési očištění. Hlavní hrdinka filmu Collé Ardo žije v jedné africké vesnici. Před sedmi lety odmítla obřízku své dcery, protože považuje tento zvyk za barbarský. Nyní se k ní uchýlilo sedm dívek, které odmítají podstoupit tento ponižující rituál a žádají jí o azyl. Mají na něj právo.

    74%

    Téma je výsostně aktuální, týká se ženské obřízky, která se dosud praktikuje u některých afrických kmenů. Ve filmu se střetávají dvě základní historické hodnoty: Moolaadé, což je respektování práva na azyl a Salindé - odvěká tradice ženské obřízky, jakési očištění. Hlavní hrdinka filmu Collé Ardo žije v jedné africké vesnici. Před sedmi lety odmítla obřízku své dcery, protože považuje tento zvyk za barbarský. Nyní se k ní uchýlilo sedm dívek, které odmítají podstoupit tento ponižující rituál a žádají jí o azyl. Mají na něj právo.

    2
  • Noire de..., La
    Noire de..., La (1966)
    FilmRole: The Teacher (uncredited)
    72%
    3
  • Faat Kiné
    Faat Kiné (2000)
    Film

    Faat-Kiné opustili dva manželé a po každém jí zůstalo dítě. Dokázala se o ně postarat a dovést je až k maturitě a pomoci jim do života. Sama je také úspěšná. V tuto chvíli se objeví oba otcové, ani Faat-Kiné, ani její děti se nechtějí podvolit jejich požadavkům. Film by měl být součástí trilogie, pracovně nazvané Všední hrdinství. Ousmane Sembene se opět zaměřil na ženskou hrdinku. Chtěl zdůraznit statečnost mnoha Afričanek, jež musí vychovávat své děti bez otce. Kromě jiného kritizuje společenské zlozvyky zavedené diktátory po celé Africe. Pro režiséra je žena symbolem budoucnosti kontinentu, stejně jako mladá generace. Film nicméně není vážnou obžalobou systému, ale je plný optimismu, životní energie a naděje.

    71%

    Faat-Kiné opustili dva manželé a po každém jí zůstalo dítě. Dokázala se o ně postarat a dovést je až k maturitě a pomoci jim do života. Sama je také úspěšná. V tuto chvíli se objeví oba otcové, ani Faat-Kiné, ani její děti se nechtějí podvolit jejich požadavkům. Film by měl být součástí trilogie, pracovně nazvané Všední hrdinství. Ousmane Sembene se opět zaměřil na ženskou hrdinku. Chtěl zdůraznit statečnost mnoha Afričanek, jež musí vychovávat své děti bez otce. Kromě jiného kritizuje společenské zlozvyky zavedené diktátory po celé Africe. Pro režiséra je žena symbolem budoucnosti kontinentu, stejně jako mladá generace. Film nicméně není vážnou obžalobou systému, ale je plný optimismu, životní energie a naděje.

    4
  • Peněžní poukázka
    Peněžní poukázka (1968)
    FilmRole: Public Writer at the Post Office (uncredited)
    • iTunes
    Spořádaný muslim Ibrahim Dieng, jeho ženy a jejich děti obdrží jednoho dne poukázku na peníze od synovce z Francie. Ovšem pokus o vyzvednutí peněz na poště roztočí kolotoč útrap a odhalí podstatu senegalské společnosti. Ibrahim Dieng musí bojovat s byrokracií a úplatkářstvím. Mnozí z něj chtějí podvodně vylákat část peněz. Přesný obraz senegalské společnosti, zmítající se v křečích postkolonialismu, dostal očima Ousmana Sembeneho další rozměr: kritiku mužů, kteří nejsou schopni postarat se o základní potřeby své rodiny ze strachu, že utrpí jejich mužská čest. Sembene tak dříve než mnozí západní tvůrci ukázal, že patriarchální společnost je uměle udržovaná, neplodná a přežitá.
    Žánry:DramaKomedie
    71%
    Spořádaný muslim Ibrahim Dieng, jeho ženy a jejich děti obdrží jednoho dne poukázku na peníze od synovce z Francie. Ovšem pokus o vyzvednutí peněz na poště roztočí kolotoč útrap a odhalí podstatu senegalské společnosti. Ibrahim Dieng musí bojovat s byrokracií a úplatkářstvím. Mnozí z něj chtějí podvodně vylákat část peněz. Přesný obraz senegalské společnosti, zmítající se v křečích postkolonialismu, dostal očima Ousmana Sembeneho další rozměr: kritiku mužů, kteří nejsou schopni postarat se o základní potřeby své rodiny ze strachu, že utrpí jejich mužská čest. Sembene tak dříve než mnozí západní tvůrci ukázal, že patriarchální společnost je uměle udržovaná, neplodná a přežitá.
    Žánry:DramaKomedie
    5
  • Emitai
    Emitai (1971)
    Film

    V roce 1942 pochytají francouzští vojáci ve vesnici Casamanka v Senegalu skupinu mužů a pošlou je na francouzsko-německou frontu do severní Afriky. Hodlají také zabavit zásoby rýže. Místní lidé se chtějí bránit, ale mají jen holé ruce... Tento Sembeneho film je významný především tématem: je to epizoda z druhé světové války a zároveň první feministický snímek v dějinách afrického filmu, natočený mužem. Odvaha, s níž autor přistupuje k obraně žen a k otevřenému obvinění Francie z nelidského jednání se Senegalci, zůstává dodnes příkladem velké osobní angažovanosti.

    Žánry:DramaRetro
    69%

    V roce 1942 pochytají francouzští vojáci ve vesnici Casamanka v Senegalu skupinu mužů a pošlou je na francouzsko-německou frontu do severní Afriky. Hodlají také zabavit zásoby rýže. Místní lidé se chtějí bránit, ale mají jen holé ruce... Tento Sembeneho film je významný především tématem: je to epizoda z druhé světové války a zároveň první feministický snímek v dějinách afrického filmu, natočený mužem. Odvaha, s níž autor přistupuje k obraně žen a k otevřenému obvinění Francie z nelidského jednání se Senegalci, zůstává dodnes příkladem velké osobní angažovanosti.

    Žánry:DramaRetro
    6
  • Ceddo
    Ceddo (1977)
    FilmRole: Ibrahima

    Děj se odehrává v 17. století, do západní Afriky proniká islám a křesťanství. Pro obě náboženství jsou k naplnění kostelů i mešit dobré všechny prostředky. Nikdo se neštítí ve jménu víry použít zbraně, alkohol nebo uplácet bezcennými cetkami. Islám získá na svou stranu královskou rodinu i šlechtu, ale narazí na odpor lidu Ceddo. Pro tuto etnickou skupinu původních obyvatel by změna náboženství znamenala zavržení tradičního afrického spiritualismu. Ousmane Sembene shromáždil dokumenty o historii lidu Ceddo a natočil film založený na skutečných událostech. Dílo je jedním z klíčů k pochopení kořenů africké společnosti a zároveň poctou ženám, protože i tentokrát to bude žena, kdo se vzepře útlaku. (LFŠ 2006)

    68%

    Děj se odehrává v 17. století, do západní Afriky proniká islám a křesťanství. Pro obě náboženství jsou k naplnění kostelů i mešit dobré všechny prostředky. Nikdo se neštítí ve jménu víry použít zbraně, alkohol nebo uplácet bezcennými cetkami. Islám získá na svou stranu královskou rodinu i šlechtu, ale narazí na odpor lidu Ceddo. Pro tuto etnickou skupinu původních obyvatel by změna náboženství znamenala zavržení tradičního afrického spiritualismu. Ousmane Sembene shromáždil dokumenty o historii lidu Ceddo a natočil film založený na skutečných událostech. Dílo je jedním z klíčů k pochopení kořenů africké společnosti a zároveň poctou ženám, protože i tentokrát to bude žena, kdo se vzepře útlaku. (LFŠ 2006)

    7