István Lénárt: Nejlepší filmy
a seriály

6.7

István Lénárt: Filmy a seriály

  • 1
  • 2
  • Dealer
    Dealer (2004)
    Film
    Typický den ze života drogového dealera. Nejdřív musí sehnat kokain pro vůdce jakési sekty. Pak navštíví přítele, který se vážně spálil v soláriu a prosí ho o poslední dávku. Bývalá spolužačka, u které ukrývá drogy, mu oznámí, že už to pro něj nebude dále dělat. Bývalá milenka, ze které se také stala feťačka, se mu svěří s tím, že je otcem její dcerky. Pak hledá dealer dalšího klienta, místo něho se však setká pouze s jeho naštvanou sestrou. Nato ho o pomoc požádá jistá studentka: její spolubydlící snědla příliš mnoho halucinogenních houbiček. Dealerův starý přítel má jiný problém. Jeho matka přišla o práci, začala vyvolávat duchy a používá ho jako médium Temný a depresivní příběh, odehrávající se v hypnotické atmosféře velkoměsta, připomínajícího město duchů. Extrémně náročný, ale také totálně moderní film.
    Žánry:Drama
    69%
    Typický den ze života drogového dealera. Nejdřív musí sehnat kokain pro vůdce jakési sekty. Pak navštíví přítele, který se vážně spálil v soláriu a prosí ho o poslední dávku. Bývalá spolužačka, u které ukrývá drogy, mu oznámí, že už to pro něj nebude dále dělat. Bývalá milenka, ze které se také stala feťačka, se mu svěří s tím, že je otcem její dcerky. Pak hledá dealer dalšího klienta, místo něho se však setká pouze s jeho naštvanou sestrou. Nato ho o pomoc požádá jistá studentka: její spolubydlící snědla příliš mnoho halucinogenních houbiček. Dealerův starý přítel má jiný problém. Jeho matka přišla o práci, začala vyvolávat duchy a používá ho jako médium Temný a depresivní příběh, odehrávající se v hypnotické atmosféře velkoměsta, připomínajícího město duchů. Extrémně náročný, ale také totálně moderní film.
    Žánry:Drama
    3
  • Lůno
    Lůno (2010)
    FilmRole: Henry

    Eva Green se v roli mladé ženy Rebeccy vrací do dědečkova domu na chladném anglickém pobřeží, kde před mnoha lety prožila svou první, ještě dětskou lásku. Rebecca a Tommy, kterému zůstal rošťácký úsměv, naváží přesně tam, kde se v dětství jejich cesty rozešly. Renomovaný maďarský režisér Benedek Fliegauf však nevypráví klasický příběh o „l´amour fou", ale zamýšlí se nad podobou lásky v kontextu genetické reprodukce. Když Tommy zemře při autonehodě, rozhodne se Rebecca k umělému oplodnění za pomoci klonování lidské DNA a celý svůj život pak čelí důsledkům svého kontroverzního rozhodnutí.
    Milostné drama v mezinárodní koprodukci připomene slavné Milence ze severního pólu Julia Medema. Příběh osudové a zakázané lásky však režisér Fliegauf zasadil do velmi blízké budoucnosti, která mu dovolila rafinovaně využít prvky science fiction.

    Žánry:DramaSci-fi
    66%

    Eva Green se v roli mladé ženy Rebeccy vrací do dědečkova domu na chladném anglickém pobřeží, kde před mnoha lety prožila svou první, ještě dětskou lásku. Rebecca a Tommy, kterému zůstal rošťácký úsměv, naváží přesně tam, kde se v dětství jejich cesty rozešly. Renomovaný maďarský režisér Benedek Fliegauf však nevypráví klasický příběh o „l´amour fou", ale zamýšlí se nad podobou lásky v kontextu genetické reprodukce. Když Tommy zemře při autonehodě, rozhodne se Rebecca k umělému oplodnění za pomoci klonování lidské DNA a celý svůj život pak čelí důsledkům svého kontroverzního rozhodnutí.
    Milostné drama v mezinárodní koprodukci připomene slavné Milence ze severního pólu Julia Medema. Příběh osudové a zakázané lásky však režisér Fliegauf zasadil do velmi blízké budoucnosti, která mu dovolila rafinovaně využít prvky science fiction.

    Žánry:DramaSci-fi
    4
  • Muž z Londýna
    Muž z Londýna (2007)
    FilmRole: Morrison
    • iTunes

    Maloin pracuje jako noční strážce v přístavu, kde ho z pravidelného pracovního rytmu vytrhne zločin a on se stane jeho nepřímým spolupachatelem. Přestože stereotyp jeho rezignovaného žití zůstane nezměněn, do mužova života vstoupí hlodající existenciální otázky. Stojí za to, aby se jeho dcera plahočila, když může nosit kožešinový límec? Znamená mlčení opravdu vždy souhlas? Tarrův snímek dokazuje, že i z žánrového východiska může vzejítspirituální zážitek a že i spirituální zaujetí ponechává dostatek prostoru pro napětí. Divák je nabádán k přijetí osobitého chápání toku času, což snímek řadí jak k tvorbě Andreje Tarkovského, tak například ke snímku Davida Cronenberga Pavouk. Tarr věnuje srovnatelný čas záběrům tváří i předmětů a v rozvážnosti konání postav odráží tíhu osudu, s nímž se musí vyrovnávat. Na scénáři k filmu se podílel i autor románu a scénáře k adaptaci Satanské tango László Krasznahorkai. (43. MFF Karlovy Vary, 2008)

    66%

    Maloin pracuje jako noční strážce v přístavu, kde ho z pravidelného pracovního rytmu vytrhne zločin a on se stane jeho nepřímým spolupachatelem. Přestože stereotyp jeho rezignovaného žití zůstane nezměněn, do mužova života vstoupí hlodající existenciální otázky. Stojí za to, aby se jeho dcera plahočila, když může nosit kožešinový límec? Znamená mlčení opravdu vždy souhlas? Tarrův snímek dokazuje, že i z žánrového východiska může vzejítspirituální zážitek a že i spirituální zaujetí ponechává dostatek prostoru pro napětí. Divák je nabádán k přijetí osobitého chápání toku času, což snímek řadí jak k tvorbě Andreje Tarkovského, tak například ke snímku Davida Cronenberga Pavouk. Tarr věnuje srovnatelný čas záběrům tváří i předmětů a v rozvážnosti konání postav odráží tíhu osudu, s nímž se musí vyrovnávat. Na scénáři k filmu se podílel i autor románu a scénáře k adaptaci Satanské tango László Krasznahorkai. (43. MFF Karlovy Vary, 2008)

    5
  • 6
  • Les - vidím tě všude
    Les - vidím tě všude (2021)
    Film
    • Max

    Sedm příběhů. Sedm zdánlivě banálních rozhovorů, které však nabírají na intenzitě a naléhavosti. Sedm psychologických rozborů každodenních situací, které tvoří antropologickou mozaiku dnešní společnosti. Strojově přesný rozbor mikrokosmů, jež se zdánlivě nemohou protnout. Dědeček mlčí - je ještě naživu? Muž mluví se skříní – ale proč? Nepřítomní lidé se jako duchové vkrádají do životů a rozhovorů párů a rodin. Batole dává matce najevo, že Bůh je fiktivní postava, jakýsi Gandalf - dokáže to hluboce věřící žena strávit? A nakonec je tu šarlatán, který žene naivní nemocné lidi na smrt. Těžko říct, kdo je zde obětí a kdo viníkem. Les - vidím tě všude je návratem i odpovědí k Fliegaufově prvotině, která se stejně syrovými dokumentaristickými postupy rozebírá povahu lidského bytí. (HBO Europe)

    65%

    Sedm příběhů. Sedm zdánlivě banálních rozhovorů, které však nabírají na intenzitě a naléhavosti. Sedm psychologických rozborů každodenních situací, které tvoří antropologickou mozaiku dnešní společnosti. Strojově přesný rozbor mikrokosmů, jež se zdánlivě nemohou protnout. Dědeček mlčí - je ještě naživu? Muž mluví se skříní – ale proč? Nepřítomní lidé se jako duchové vkrádají do životů a rozhovorů párů a rodin. Batole dává matce najevo, že Bůh je fiktivní postava, jakýsi Gandalf - dokáže to hluboce věřící žena strávit? A nakonec je tu šarlatán, který žene naivní nemocné lidi na smrt. Těžko říct, kdo je zde obětí a kdo viníkem. Les - vidím tě všude je návratem i odpovědí k Fliegaufově prvotině, která se stejně syrovými dokumentaristickými postupy rozebírá povahu lidského bytí. (HBO Europe)

    7
  • Zero
    Zero (2015)
    Film

    Vycházeje z proslulého výroku „Pokud by zmizely na zemi včely, zbývají lidstvu čtyři roky existence" se režisér Gyula Nemes zamýšlí nad budoucností našeho ekosystému. Jeho svérázný pohled na boj proti globalizaci, ekologické utopie a nevyhnutelnou přírodní katastrofu je rozdělen do čtyř různorodých žánrů. S postavou někdejšího šéfa výrobny umělého medu a posléze vášnivého včelaře nás seznamuje pomocí burlesky. Následuje melodramatický příběh včelí lásky, v akčních sekvencích se rozjíždí originální guerillová válka, jejímž vyústěním je návrat lidstva ke svíčkám a koňským spřežením. Africká road movie, která celý snímek rámuje, je pak fatou morgánou zničené, ale odhodlané lidské duše. Žánrová koláž a experimenty s černobílým a barevným materiálem, komiksovými vložkami a zvukovou stopou dělají ze snímku intelektuálně výživnou a nesmírně vtipnou filmovou událost. (MFF Karlovy Vary)

    54%

    Vycházeje z proslulého výroku „Pokud by zmizely na zemi včely, zbývají lidstvu čtyři roky existence" se režisér Gyula Nemes zamýšlí nad budoucností našeho ekosystému. Jeho svérázný pohled na boj proti globalizaci, ekologické utopie a nevyhnutelnou přírodní katastrofu je rozdělen do čtyř různorodých žánrů. S postavou někdejšího šéfa výrobny umělého medu a posléze vášnivého včelaře nás seznamuje pomocí burlesky. Následuje melodramatický příběh včelí lásky, v akčních sekvencích se rozjíždí originální guerillová válka, jejímž vyústěním je návrat lidstva ke svíčkám a koňským spřežením. Africká road movie, která celý snímek rámuje, je pak fatou morgánou zničené, ale odhodlané lidské duše. Žánrová koláž a experimenty s černobílým a barevným materiálem, komiksovými vložkami a zvukovou stopou dělají ze snímku intelektuálně výživnou a nesmírně vtipnou filmovou událost. (MFF Karlovy Vary)

    8
  • Glamour
    Glamour (2000)
    Film
    Hořkokomický a poetický příběh maďarské rodiny, odehrávající se uprostřed bouřlivých historických zvratů, hřejivé lidské soudržnosti i složitých společenských konfliktů. Hlavním hrdinou je otec Imre, který chce nějak občerstvit" semitskou krev svého rodu. Řešení zná, ale před jeho realizací se rázem objeví nečekané množství problémů. Aby se Imre mohl oženit s učitelkou Gerdou, příslušnicí německého národa, vymyslí a posléze také uskuteční neuvěřitelně krkolomný plán. Čas zatím nezadržitelně běží a sled dějinných událostí se zrychluje. Kolem Imreho dochází k čím dál absurdnějším situacím, objevují se známí a příbuzní, kteří všichni spoléhají na alespoň jakési dočasné bezpečí v krámě patřícím jeho rodině. Rozvětvený děj, mapující téměř celé století, je mozaikou prožitků, živoucích ambicí a vzpomínek několika generací. Složitost dějových zápletek není zcela realistická, příběh má spíše symbolicky smysl, jakýsi spásný paprsek naděje. Originální název filmu je Glamour - samotné slovo tu neznamená jen jistou obměnu šálivého pozlátka, nýbrž i zdroj blahodárné záře, shovívavě tlumící lidské slabosti a nevlídnost světa...
    Žánry:Drama
    50%
    Hořkokomický a poetický příběh maďarské rodiny, odehrávající se uprostřed bouřlivých historických zvratů, hřejivé lidské soudržnosti i složitých společenských konfliktů. Hlavním hrdinou je otec Imre, který chce nějak občerstvit" semitskou krev svého rodu. Řešení zná, ale před jeho realizací se rázem objeví nečekané množství problémů. Aby se Imre mohl oženit s učitelkou Gerdou, příslušnicí německého národa, vymyslí a posléze také uskuteční neuvěřitelně krkolomný plán. Čas zatím nezadržitelně běží a sled dějinných událostí se zrychluje. Kolem Imreho dochází k čím dál absurdnějším situacím, objevují se známí a příbuzní, kteří všichni spoléhají na alespoň jakési dočasné bezpečí v krámě patřícím jeho rodině. Rozvětvený děj, mapující téměř celé století, je mozaikou prožitků, živoucích ambicí a vzpomínek několika generací. Složitost dějových zápletek není zcela realistická, příběh má spíše symbolicky smysl, jakýsi spásný paprsek naděje. Originální název filmu je Glamour - samotné slovo tu neznamená jen jistou obměnu šálivého pozlátka, nýbrž i zdroj blahodárné záře, shovívavě tlumící lidské slabosti a nevlídnost světa...
    Žánry:Drama
    9