7.3

Anne-Louise Lambert: Filmy a seriály

  • 1
  • 2
  • 3
  • Piknik na Hanging Rock
    Piknik na Hanging Rock (1975)
    FilmRole: Miranda St. Clare
    Několik vysokoškolaček se vydá na den svatého Valentýna roku 1900 k Hanging Rock. Sopeční skalní masiv je svým neodolatelným kouzlem magicky přitahuje. Tři dívky s učitelkou vylezou na skály a nikdy už se nevrátí. Jedna z pohřešovaných se po čase vrátí, ale je pomatená a své zážitky nedokáže vysvětlit. Weir nechává diváka v nejistotě, co se ve skále stalo; klade důraz na tajuplnou atmosféru znepokojivé tísně plné erotického náboje. Od začátku 70. let vnáší australský film po desetiletích hollywoodského vlivu do filmové tvorby opět své vlastní rysy. Tento film si získal mezinárodní publicitu. (Quentin T.)
    Režie:Peter Weir
    74%
    Několik vysokoškolaček se vydá na den svatého Valentýna roku 1900 k Hanging Rock. Sopeční skalní masiv je svým neodolatelným kouzlem magicky přitahuje. Tři dívky s učitelkou vylezou na skály a nikdy už se nevrátí. Jedna z pohřešovaných se po čase vrátí, ale je pomatená a své zážitky nedokáže vysvětlit. Weir nechává diváka v nejistotě, co se ve skále stalo; klade důraz na tajuplnou atmosféru znepokojivé tísně plné erotického náboje. Od začátku 70. let vnáší australský film po desetiletích hollywoodského vlivu do filmové tvorby opět své vlastní rysy. Tento film si získal mezinárodní publicitu. (Quentin T.)
    Režie:Peter Weir
    4
  • 5
  • Umělcova smlouva
    Umělcova smlouva (1982)
    FilmRole: Sarah Talmann

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renezanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    72%

    Umělcova smlouva je první typicky greenawayovský celovečerní film, prostřednictvím kterého definoval tento solitérní tvůrce základní prvky své estetiky. V jednom z rozhovorů uvedl, že jeho filmy jsou z 90 % postaveny na výtvarných obrazech. Umělcova smlouva je první manifestací tohoto faktu, neboť výtvarné obrazy zde nevystupují pouze jako zarámované objekty či dekorace, ale vstupují v zásadní roli do dějové a výrazové struktury celého díla.
    Zápletka filmu je jednoduchá - arogantní malíř Neville po dlouhém naléhání souhlasí s vytvořením 12 kreseb jedné anglické usedlosti pod podmínkou, že dostane absolutní uměleckou svobodu a že mu bude paní Herbertová, majitelka nemovitosti, kdykoliv po vůli. Plyne den za dnem, Neville maluje a miluje a pan Herbert (odjel do Southamptonu) se nevrací a nevrací… Motiv svědectví o násilném činu ikonograficky zakódovaném do výtvarného obrazu se objevuje i v dalších Greenawayových dílech (Rembrandtova Noční hlídka/ Nightwatching, 2007), ale v lecčems může připomenout slavnou Antonioniho Zvětšeninu (Blow-Up, 1966).
    Ve snímku, který byl původně dlouhý tři hodiny (jen úvodní sekvence trvala 30 minut), je však klíčový především jeho styl. Greenawayovi se podařilo vytvořit unikátní obraz barokní zhýralosti, který je postaven na záměrně zjednodušené divadelní stylizaci, subverzivních motivech, kongeniální hudbě Michaela Nymana (čerpající především z anglického barokního klasika Henryho Purcella) a na principech kopírujících malířskou estetiku. Režisér kopíruje kompozice svých záběrů na základě kompozic (fiktivního) malíře Nevilla, který se v duchu perspektivy a renezanční tradice snaží centralizovat každou svoji kresbu a jehož základním cílem je vnutit kresleným objektům a prostorovým plánům pevný řád. Tento řád se mu však postupně rozpadá, v již hotových kompozicích se objevují nové tajemné objekty, tajemné postavy a důkazy o vraždě.
    Umělcova smlouva je první zastávkou na Greenawayově autorské cestě analyzující vztah výtvarného umění a filmu, jejich společné rysy a především jejich rozdílnost a spolehlivě rozpracovává témata, která se později objevují v celé režisérově filmografii (i přednáškové činnosti).

    Jan Jílek (LFŠ Uherské Hradiště 2014)

    6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Oddělení vražd
    Oddělení vražd (1997)
    Seriál
    Seriál o premyslených tajomných vraždách vytvorili pre austrálsku televíznu spoločnosť Nine Network Jenifer Roweová a Hal McElroy. Seriál plný tajomstiev, nebezpečenstva, lesku i ľudskosti, je nabitý zvláštnou atmosférou. Presne v štýle Agathy Christie je témou každého z fascinujúcich príbehov neuveriteľná vražda. Medzinárodne uznávaná spisovateľka detektívok Jenifer Roweová pripravila námety, ktoré zrealizoval výborný tím austrálskych scenáristov, režisérov a hercov. Seriál sa nakrúcal od augusta 1997 do októbra 2000, nakrútilo sa celkom 56 jednohodinových epizód. Vražda je najhorším zločinom, ktorý sa môže dotknúť životov tak spoločenskej smotánky, ako aj obyčajných ľudí. Vražda vrhá svoj dlhý tieň na hladkú tvár mesta a je strašidlom rozrastajúcej sa metropoly. A práve vražda je v strede záujmu dvoch detektívov zo špeciálneho oddelenia vrážd Stevea Haydena (PETER MOCHRIE) a Tessy Vanceovej (LUCY BELLOVÁ), pre ktorých je cesta k odhaleniu páchateľa cestou z tmy na svetlo. Tessa a Steve sú špecialistami vo svojom odbore, ale každý z nich má vlastný spôsob vyšetrovania. On je puntičkársky, pragmatický a prísne logický, ona pracuje intuitívne a srdcom. Dvojica však tvorí neoceniteľný tím, ktorý spoločne čelí násiliu, intrigám a nevypočítateľným mysliam zločincov. Tessa a Steve by svoje prípady nemohli riešiť bez úzkej spolupráce so svojimi kolegami, predovšetkým súdnou patologičkou doktorkou Imogen Tootsie Soamesovou (GLENDA LINSCOTTOVÁ), excentrickým súdnym znalcom, starším seržantom Lanceom Fiskom (GEOFF MORELL) a policajnou fotografkou Dee Suzeraineovou (JENNIFER KENTOVÁ). A pravdaže, nemôže chýbať ani pevná ruka šéfa detektíva inšpektora Malcolma Thornea (GARY DAY), ktorý by dokázal očariť aj samého diabla. Títo profesionáli spoločne prežívajú nielen vzrušenie z prípadov, ale aj úspechy a neúspechy. Oddelenie vrážd je však aj o iných veciach, než len o vraždách. Je to príbeh súcitných ľudí, ktorých mravné záväzky pokračujú aj mimo pracoviska a zasahujú aj do ich súkromných životov. Keďže pracujú v prostredí plnom temných osudov, ich prostriedkov na prežitie je humor a ich svätyňou domov.
    Žánry:DramaKrimiThriller
    69%
    Seriál o premyslených tajomných vraždách vytvorili pre austrálsku televíznu spoločnosť Nine Network Jenifer Roweová a Hal McElroy. Seriál plný tajomstiev, nebezpečenstva, lesku i ľudskosti, je nabitý zvláštnou atmosférou. Presne v štýle Agathy Christie je témou každého z fascinujúcich príbehov neuveriteľná vražda. Medzinárodne uznávaná spisovateľka detektívok Jenifer Roweová pripravila námety, ktoré zrealizoval výborný tím austrálskych scenáristov, režisérov a hercov. Seriál sa nakrúcal od augusta 1997 do októbra 2000, nakrútilo sa celkom 56 jednohodinových epizód. Vražda je najhorším zločinom, ktorý sa môže dotknúť životov tak spoločenskej smotánky, ako aj obyčajných ľudí. Vražda vrhá svoj dlhý tieň na hladkú tvár mesta a je strašidlom rozrastajúcej sa metropoly. A práve vražda je v strede záujmu dvoch detektívov zo špeciálneho oddelenia vrážd Stevea Haydena (PETER MOCHRIE) a Tessy Vanceovej (LUCY BELLOVÁ), pre ktorých je cesta k odhaleniu páchateľa cestou z tmy na svetlo. Tessa a Steve sú špecialistami vo svojom odbore, ale každý z nich má vlastný spôsob vyšetrovania. On je puntičkársky, pragmatický a prísne logický, ona pracuje intuitívne a srdcom. Dvojica však tvorí neoceniteľný tím, ktorý spoločne čelí násiliu, intrigám a nevypočítateľným mysliam zločincov. Tessa a Steve by svoje prípady nemohli riešiť bez úzkej spolupráce so svojimi kolegami, predovšetkým súdnou patologičkou doktorkou Imogen Tootsie Soamesovou (GLENDA LINSCOTTOVÁ), excentrickým súdnym znalcom, starším seržantom Lanceom Fiskom (GEOFF MORELL) a policajnou fotografkou Dee Suzeraineovou (JENNIFER KENTOVÁ). A pravdaže, nemôže chýbať ani pevná ruka šéfa detektíva inšpektora Malcolma Thornea (GARY DAY), ktorý by dokázal očariť aj samého diabla. Títo profesionáli spoločne prežívajú nielen vzrušenie z prípadov, ale aj úspechy a neúspechy. Oddelenie vrážd je však aj o iných veciach, než len o vraždách. Je to príbeh súcitných ľudí, ktorých mravné záväzky pokračujú aj mimo pracoviska a zasahujú aj do ich súkromných životov. Keďže pracujú v prostredí plnom temných osudov, ich prostriedkov na prežitie je humor a ich svätyňou domov.
    Žánry:DramaKrimiThriller
    10
  • 11
  • Somersault
    Somersault (2004)
    FilmRole: Martha

    Šestnáctiletá Heidi žije sama se svou matkou a má věk právě na to, aby jí vadila každá její rada a napomenutí. Když převládne pocit, že si vůbec nerozumějí, Heidi se rozhodne pro absolutní samostatnost a odejde z domova. Záhy zjistí, že život na vlastní pěst není vůbec jednoduchý a pokračování této náročné lekce ji čeká i v malebném horském středisku, kde konečně získá práci i střechu nad hlavou. Také se tu poprvé vážně zamiluje, ale mladičký Joe má se sebou problémy podobně jako ona, a tak ji místo lásky čeká trpké zklamání. Heidi se naučí vnímat krajinu a přírodu a nachází v nich útěchu, ale nejbezpečnějším útočištěm se pro ni stane opravdové přátelství několika místních lidí. Díky nim se zbaví pocitu samoty, nabude postupně sebedůvěry, naučí se rozeznávat pravé city od povrchní touhy po dobrodružstvích a najde cestu zpátky ke své matce. Aniž b to zpozorovala, překročí práh mezi dětstvím a dospělostí, vybavena tím nejcennějším tolerancí a schopností vyjít vstříc lidem kolem sebe.

    67%

    Šestnáctiletá Heidi žije sama se svou matkou a má věk právě na to, aby jí vadila každá její rada a napomenutí. Když převládne pocit, že si vůbec nerozumějí, Heidi se rozhodne pro absolutní samostatnost a odejde z domova. Záhy zjistí, že život na vlastní pěst není vůbec jednoduchý a pokračování této náročné lekce ji čeká i v malebném horském středisku, kde konečně získá práci i střechu nad hlavou. Také se tu poprvé vážně zamiluje, ale mladičký Joe má se sebou problémy podobně jako ona, a tak ji místo lásky čeká trpké zklamání. Heidi se naučí vnímat krajinu a přírodu a nachází v nich útěchu, ale nejbezpečnějším útočištěm se pro ni stane opravdové přátelství několika místních lidí. Díky nim se zbaví pocitu samoty, nabude postupně sebedůvěry, naučí se rozeznávat pravé city od povrchní touhy po dobrodružstvích a najde cestu zpátky ke své matce. Aniž b to zpozorovala, překročí práh mezi dětstvím a dospělostí, vybavena tím nejcennějším tolerancí a schopností vyjít vstříc lidem kolem sebe.

    12
  • 13
  • Napoleon
    Napoleon (1995)
    FilmRole: Spider / Earless Wallaby / Desert Mouse (voice)
    Roztomilé štěňátko zlatého retrievra má zvědavý čumáček, neposedný zadeček a stále by se jen honilo za dobrodružstvím. A taky se mu tento jeho psí sen díky jeho zvědavosti splní. Dostane se do košíku s barevnými balóny a vítr ho unese z bezpečného domova neznámo kam. Ocitne se sám a opuštěný v australské divočině. Ale nebojte se, i když je malinký, brzy si najde mnoho kamarádů, Seznámí se s jejími zvířecími obyvateli, s mnohými se skamarádí, naučí se zákonům divoké přírody, spolu s věrným přítelem papouškem překoná nejrůznější překážky a v neposlední řadě také pozná chuť opravdového života i cenu skutečného kamarádství.
    59%
    Roztomilé štěňátko zlatého retrievra má zvědavý čumáček, neposedný zadeček a stále by se jen honilo za dobrodružstvím. A taky se mu tento jeho psí sen díky jeho zvědavosti splní. Dostane se do košíku s barevnými balóny a vítr ho unese z bezpečného domova neznámo kam. Ocitne se sám a opuštěný v australské divočině. Ale nebojte se, i když je malinký, brzy si najde mnoho kamarádů, Seznámí se s jejími zvířecími obyvateli, s mnohými se skamarádí, naučí se zákonům divoké přírody, spolu s věrným přítelem papouškem překoná nejrůznější překážky a v neposlední řadě také pozná chuť opravdového života i cenu skutečného kamarádství.
    14
  • 15