6.7

Dr. Dusán Vitanovics: Filmy a seriály

  • Dealer
    Dealer (2004)
    Film
    Typický den ze života drogového dealera. Nejdřív musí sehnat kokain pro vůdce jakési sekty. Pak navštíví přítele, který se vážně spálil v soláriu a prosí ho o poslední dávku. Bývalá spolužačka, u které ukrývá drogy, mu oznámí, že už to pro něj nebude dále dělat. Bývalá milenka, ze které se také stala feťačka, se mu svěří s tím, že je otcem její dcerky. Pak hledá dealer dalšího klienta, místo něho se však setká pouze s jeho naštvanou sestrou. Nato ho o pomoc požádá jistá studentka: její spolubydlící snědla příliš mnoho halucinogenních houbiček. Dealerův starý přítel má jiný problém. Jeho matka přišla o práci, začala vyvolávat duchy a používá ho jako médium Temný a depresivní příběh, odehrávající se v hypnotické atmosféře velkoměsta, připomínajícího město duchů. Extrémně náročný, ale také totálně moderní film.
    Žánry:Drama
    69%
    Typický den ze života drogového dealera. Nejdřív musí sehnat kokain pro vůdce jakési sekty. Pak navštíví přítele, který se vážně spálil v soláriu a prosí ho o poslední dávku. Bývalá spolužačka, u které ukrývá drogy, mu oznámí, že už to pro něj nebude dále dělat. Bývalá milenka, ze které se také stala feťačka, se mu svěří s tím, že je otcem její dcerky. Pak hledá dealer dalšího klienta, místo něho se však setká pouze s jeho naštvanou sestrou. Nato ho o pomoc požádá jistá studentka: její spolubydlící snědla příliš mnoho halucinogenních houbiček. Dealerův starý přítel má jiný problém. Jeho matka přišla o práci, začala vyvolávat duchy a používá ho jako médium Temný a depresivní příběh, odehrávající se v hypnotické atmosféře velkoměsta, připomínajícího město duchů. Extrémně náročný, ale také totálně moderní film.
    Žánry:Drama
    1
  • Takoví normální vozíčkáři
    Takoví normální vozíčkáři (2016)
    Film
    Dvacetiletý vozíčkář Zoli se spolu se svým tělesně postiženým kamarádem spojí s bývalým hasičem, který je také upoutaný na invalidní vozík, a dají se do služeb mafie, coby gang nájemných vrahů. Jak už to však v životě bývá, skutečnost je o něco prozaičtější… Maďarský režisér Attila Till v této originální, akcí nabité komedii obratně prolíná realitu s fantazií a přináší nenásilným způsobem vhled do životů hrdinů, žijících na okraji společnosti a toužících po věcech, jež jsou pro lidi bez postižení samozřejmostí. Černým humorem, jenž si nebere servítky, zdatně konkuruje deset let starému diváckému hitu Kurz negativního myšlení a má zaděláno na to, zabodovat u diváků podobným způsobem. Režiséra k natočení snímku inspirovala osobní zkušenost z dobrovolnické práce s postiženými a ke své motivaci prohlašuje: „Zásadní pro mne bylo natočit o postižených lidech konečně snímek, kde je nebudou hrát herci, ale kde dostanou příležitost hrát sami sebe a být skutečnými hrdiny.“
    Žánry:AkčníDramaKomedie
    68%
    Dvacetiletý vozíčkář Zoli se spolu se svým tělesně postiženým kamarádem spojí s bývalým hasičem, který je také upoutaný na invalidní vozík, a dají se do služeb mafie, coby gang nájemných vrahů. Jak už to však v životě bývá, skutečnost je o něco prozaičtější… Maďarský režisér Attila Till v této originální, akcí nabité komedii obratně prolíná realitu s fantazií a přináší nenásilným způsobem vhled do životů hrdinů, žijících na okraji společnosti a toužících po věcech, jež jsou pro lidi bez postižení samozřejmostí. Černým humorem, jenž si nebere servítky, zdatně konkuruje deset let starému diváckému hitu Kurz negativního myšlení a má zaděláno na to, zabodovat u diváků podobným způsobem. Režiséra k natočení snímku inspirovala osobní zkušenost z dobrovolnické práce s postiženými a ke své motivaci prohlašuje: „Zásadní pro mne bylo natočit o postižených lidech konečně snímek, kde je nebudou hrát herci, ale kde dostanou příležitost hrát sami sebe a být skutečnými hrdiny.“
    Žánry:AkčníDramaKomedie
    2
  • Houština
    Houština (2003)
    Film

    Snímek je věnovaný předčasně zemřelému režisérovi Györgyi Fehérovi, jehož poslední snímek Vášeň je také na programu letošního Febiofestu. Sledujeme dlouhé monologické a dialogické pasáže, které jsou vytrženy z nějakého smysluplnějšího celku. Většinou dvojice, maximálně trojice rozprávějí tak, že je zjevné, že jejich partneři jim zcela nerozumí, nerozumí samy sobě a podobně jim nerozumí ani divák. Kamera je zaznamenává z těsné blízkosti, jako by sama byla přítomná na scéně. Přesto její dokumentaristické postupy často nesledují logiku dramatického napětí, kamera zaujímá přes svoji prostorovou blízkost psychologickou distanci. Film originální kombinací těchto prostředků přesvědčivě navozuje pocity všudypřítomného odcizení a vykořeněnosti. (FebioFest)

    Žánry:Drama
    66%

    Snímek je věnovaný předčasně zemřelému režisérovi Györgyi Fehérovi, jehož poslední snímek Vášeň je také na programu letošního Febiofestu. Sledujeme dlouhé monologické a dialogické pasáže, které jsou vytrženy z nějakého smysluplnějšího celku. Většinou dvojice, maximálně trojice rozprávějí tak, že je zjevné, že jejich partneři jim zcela nerozumí, nerozumí samy sobě a podobně jim nerozumí ani divák. Kamera je zaznamenává z těsné blízkosti, jako by sama byla přítomná na scéně. Přesto její dokumentaristické postupy často nesledují logiku dramatického napětí, kamera zaujímá přes svoji prostorovou blízkost psychologickou distanci. Film originální kombinací těchto prostředků přesvědčivě navozuje pocity všudypřítomného odcizení a vykořeněnosti. (FebioFest)

    Žánry:Drama
    3
  • Soumrak
    Soumrak (2018)
    Film
    • Edison

    Režijní debut Saulův syn maďarského režiséra Lászlo Nemese byl absolutní senzací: snímek, který získal mj. Velkou cenu poroty v Cannes i Oscara za nejlepší cizojazyčný film, se stal nejchmurnějším a nejtvrdším obrazem Šoa v dějinách kinematografie. Nemesův snímek vyjadřoval naléhavou potřebu mladší filmařské generace vyhranit se proti vyprázdněnému melodramatickému zobrazování holocaustu a najít pro toto téma dynamický a objevný filmový jazyk, který by více zohledňoval perspektivu i traumata přímých pamětníků. Po tomto triumfu přichází někdejší asistent žijícího klasika Bély Tarra s novinkou, která se odehrává v jeho rodné Budapešti na počátku 20. století. Drama sleduje dvacetiletou Irisz Leiterovou, která přijíždí do maďarského hlavního města poté, co strávila dospívání v sirotčinci, a je náhle konfrontována s vlastní minulostí a temným tajemstvím obestírajícím její rodinu. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    59%

    Režijní debut Saulův syn maďarského režiséra Lászlo Nemese byl absolutní senzací: snímek, který získal mj. Velkou cenu poroty v Cannes i Oscara za nejlepší cizojazyčný film, se stal nejchmurnějším a nejtvrdším obrazem Šoa v dějinách kinematografie. Nemesův snímek vyjadřoval naléhavou potřebu mladší filmařské generace vyhranit se proti vyprázdněnému melodramatickému zobrazování holocaustu a najít pro toto téma dynamický a objevný filmový jazyk, který by více zohledňoval perspektivu i traumata přímých pamětníků. Po tomto triumfu přichází někdejší asistent žijícího klasika Bély Tarra s novinkou, která se odehrává v jeho rodné Budapešti na počátku 20. století. Drama sleduje dvacetiletou Irisz Leiterovou, která přijíždí do maďarského hlavního města poté, co strávila dospívání v sirotčinci, a je náhle konfrontována s vlastní minulostí a temným tajemstvím obestírajícím její rodinu. (Film Europe)

    Žánry:Drama
    4
  • Příprava k soužití na dobu neurčitou
    Příprava k soužití na dobu neurčitou (2020)
    Film

    Márta Vizyová (Natasa Storková) je maďarská neurochirurgyně, která si v USA vybudovala úctyhodnou kariéru. Po krátkém setkání s kolegou, mozkových chirurgem a spisovatelem Jánosem Drexlerem (Viktor Bodó) na lékařské konferenci v New Jersey se však její život převrátí naruby, když si uvědomí, že on je "tím, kterého hledala". Nyní je v Budapešti a čeká na setkání s mužem, jehož miluje. Když se však János nedostaví na jejich narychlo domluvenou schůzku na mostě Svobody, Márta ho vyhledá v jeho nemocnici, aby se dozvěděla, že si János na ni ani na jejich setkání nepamatuje. Mohla Márta potkat jeho dvojníka? Předstírá snad János, že ji nezná? Nebo si jejich domnělý vztah prostě jen představovala a pečlivě si vybájila každičký detail, aby sama uvěřila, že se to stalo? (HBO Europe)

    Žánry:DramaRomantický
    59%

    Márta Vizyová (Natasa Storková) je maďarská neurochirurgyně, která si v USA vybudovala úctyhodnou kariéru. Po krátkém setkání s kolegou, mozkových chirurgem a spisovatelem Jánosem Drexlerem (Viktor Bodó) na lékařské konferenci v New Jersey se však její život převrátí naruby, když si uvědomí, že on je "tím, kterého hledala". Nyní je v Budapešti a čeká na setkání s mužem, jehož miluje. Když se však János nedostaví na jejich narychlo domluvenou schůzku na mostě Svobody, Márta ho vyhledá v jeho nemocnici, aby se dozvěděla, že si János na ni ani na jejich setkání nepamatuje. Mohla Márta potkat jeho dvojníka? Předstírá snad János, že ji nezná? Nebo si jejich domnělý vztah prostě jen představovala a pečlivě si vybájila každičký detail, aby sama uvěřila, že se to stalo? (HBO Europe)

    Žánry:DramaRomantický
    5