Susan Baker: Nejlepší filmy
a seriály

6.2

Susan Baker: Filmy a seriály

  • 1
  • 2
  • Tommy
    Tommy (1975)
    FilmRole: Nurse #2 (uncredited)

    Rocková opera Tommy vypráví o hluchém, slepém a němém chlapci, který se navzdory otřesným prožitkům i handicapu stane světovým šampiónem v pinballu (kuličkovém hracím automatu). Tuto "duchovní alegorii" vydala v květnu 1969 skupina The Who, údajně nejhlasitější rocková skupina všech dob, v podobě dvojalba. Autorem pod kůži se zadírajícího příběhu o chlapci, který v šoku ze smrti svého otce ztratil smysly a hvězdná popularita jej vynesla až na post celebrovaného mesiáše sekty hráčů pinballu, je jeden z nejmagičtějších kytaristů rockové historie Pete Townshend. Po řadě uchvacujících jevištních provedení se Tommy stal kultovním bestsellerem a vůbec nejúspěšnějším albem The Who. Pro filmovou adaptaci Tommyho byl osloven nonkonformní režisér Ken Russell, jenž tuto operu označoval za "největší uměleckou práci vyprodukovanou ve 20. století". Russellův snímek zůstává celkem věrný původnímu námětu, přestože režisér s adaptovanou látkou pracoval poměrně volně a učinil v ní i podstatné změny. Pro film bylo navíc dokomponováno několik sladeb a pořadí písniček bylo pozměněno s ohledem na logickou návaznost vyprávění. Vinou režisérova efektního přístupu k adaptaci je částečně narušeno klíčové poselství příběhu: úvaha o absurditě pop-kultury a bezduchém oslavování jejích hvězd a katastrofálních následcích jejich "vůdcovství". Russell pro vyprávění zvolil volně zřetězené pásmo dráždivých, místy poněkud perverzně naturalistických epizod, které hýří pouťově-automatovými barvami. Některé kritiky a recenze dokonce režiséra obviňovaly, že filosofii Townshendova podobenství rozmělnil do podoby cirkusové atrakce. Uhrančivá vizuální stylizace opery totiž využívá estetiky rychlých střihů, triků, zkratky a tehdy neobvyklých výrazových prostředků hudebního videoklipu. Klíčovým symbolem celého snímku je kruhové zrcadlo. Hudebním vrcholem opery je Tommyho osvobozující árie Iřm Free a závěrečný majestátně vypjatý hymnus Listening To You. Navzdory některým výhradám je Tommy místy oslňujícím, energií překypujícím dílem, při jehož sledování i diváci ztrácejí řeč a sluch a přechází jim zrak.

    67%

    Rocková opera Tommy vypráví o hluchém, slepém a němém chlapci, který se navzdory otřesným prožitkům i handicapu stane světovým šampiónem v pinballu (kuličkovém hracím automatu). Tuto "duchovní alegorii" vydala v květnu 1969 skupina The Who, údajně nejhlasitější rocková skupina všech dob, v podobě dvojalba. Autorem pod kůži se zadírajícího příběhu o chlapci, který v šoku ze smrti svého otce ztratil smysly a hvězdná popularita jej vynesla až na post celebrovaného mesiáše sekty hráčů pinballu, je jeden z nejmagičtějších kytaristů rockové historie Pete Townshend. Po řadě uchvacujících jevištních provedení se Tommy stal kultovním bestsellerem a vůbec nejúspěšnějším albem The Who. Pro filmovou adaptaci Tommyho byl osloven nonkonformní režisér Ken Russell, jenž tuto operu označoval za "největší uměleckou práci vyprodukovanou ve 20. století". Russellův snímek zůstává celkem věrný původnímu námětu, přestože režisér s adaptovanou látkou pracoval poměrně volně a učinil v ní i podstatné změny. Pro film bylo navíc dokomponováno několik sladeb a pořadí písniček bylo pozměněno s ohledem na logickou návaznost vyprávění. Vinou režisérova efektního přístupu k adaptaci je částečně narušeno klíčové poselství příběhu: úvaha o absurditě pop-kultury a bezduchém oslavování jejích hvězd a katastrofálních následcích jejich "vůdcovství". Russell pro vyprávění zvolil volně zřetězené pásmo dráždivých, místy poněkud perverzně naturalistických epizod, které hýří pouťově-automatovými barvami. Některé kritiky a recenze dokonce režiséra obviňovaly, že filosofii Townshendova podobenství rozmělnil do podoby cirkusové atrakce. Uhrančivá vizuální stylizace opery totiž využívá estetiky rychlých střihů, triků, zkratky a tehdy neobvyklých výrazových prostředků hudebního videoklipu. Klíčovým symbolem celého snímku je kruhové zrcadlo. Hudebním vrcholem opery je Tommyho osvobozující árie Iřm Free a závěrečný majestátně vypjatý hymnus Listening To You. Navzdory některým výhradám je Tommy místy oslňujícím, energií překypujícím dílem, při jehož sledování i diváci ztrácejí řeč a sluch a přechází jim zrak.

    3
  • Cestou na fórum se stala divná věc
    Cestou na fórum se stala divná věc (1966)
    FilmRole: Geminae #2
    • Google Play
    • iTunes
    Slavný komik Zero Mostel si zde zopakoval svou roli Pseudola, mazaného římského otroka, který je ochoten udělat cokoli, jen aby získal svobodu. Zápletka se točí okolo tří sousedících římských domů. Jeden z nich patří Pseudolovým majitelům: záletnému Senexovi (Michael Hordern), jeho přísné manželce Domině (Patricia Jessel) a jejich pohlednému, leč nepříliš inteligentnímu synovi Herovi (Michael Crawford). Druhý z domů je nevěstinec a patří úlisnému Lycovi (Phil Silvers). Třetí dům je již delší dobu prázdný, neboť jeho majitel, senilní Erronious (Buster Keaton), odjel hledat své děti, které brzy po narození unesli piráti. Když Pseudolovi majitelé na den odjíždějí, zjišťuje otrok, že mladý pán se zamiloval do dívky z Lycova domu. Přichází tedy s návrhem, že pokud mladému Herovi dívku přivede, dostane za to svobodu. Jak se dá čekat, nic nepůjde hladce a jeden problém stíhá druhý. Ve filmu se objeví také akrobaté, transvestité, falešný pohřeb a obrovská závěrečná honička.
    66%
    Slavný komik Zero Mostel si zde zopakoval svou roli Pseudola, mazaného římského otroka, který je ochoten udělat cokoli, jen aby získal svobodu. Zápletka se točí okolo tří sousedících římských domů. Jeden z nich patří Pseudolovým majitelům: záletnému Senexovi (Michael Hordern), jeho přísné manželce Domině (Patricia Jessel) a jejich pohlednému, leč nepříliš inteligentnímu synovi Herovi (Michael Crawford). Druhý z domů je nevěstinec a patří úlisnému Lycovi (Phil Silvers). Třetí dům je již delší dobu prázdný, neboť jeho majitel, senilní Erronious (Buster Keaton), odjel hledat své děti, které brzy po narození unesli piráti. Když Pseudolovi majitelé na den odjíždějí, zjišťuje otrok, že mladý pán se zamiloval do dívky z Lycova domu. Přichází tedy s návrhem, že pokud mladému Herovi dívku přivede, dostane za to svobodu. Jak se dá čekat, nic nepůjde hladce a jeden problém stíhá druhý. Ve filmu se objeví také akrobaté, transvestité, falešný pohřeb a obrovská závěrečná honička.
    4
  • Casino Royale
    Casino Royale (1967)
    FilmRole: Le Chiffre's Assistant (uncredited)
    • Google Play
    • iTunes
    Pro britskou tajnou službu se situace nevyvíjí vůbec dobře. Zločinecká organizace Smersh začíná narušovat světovou stabilitu, tajné služby přišly nejméně o 11 agentů a co je ještě horší, nejlepší tajný agent na světě - 007 odchází do důchodu. Pan M společně s CIA a KGB sází vše na jedinou kartu. Musí donutit Jamese Bonda (David Niven), aby se vrátil. Proti přesile ohromné síly - armádě škemrajících agentek a vášnivému hráči karetní hry Baccarat (Orson Welles) a neurotickému megalomanovi (Woody Allen) - nezbývá Bondovi než použít jeho brilantní plán a najít si záskok. Nastupuje Evelyn Tremble (Peter Sellers), expert na Baccarat a muž s šarmem větším než dva agenti 007.
    50%
    Pro britskou tajnou službu se situace nevyvíjí vůbec dobře. Zločinecká organizace Smersh začíná narušovat světovou stabilitu, tajné služby přišly nejméně o 11 agentů a co je ještě horší, nejlepší tajný agent na světě - 007 odchází do důchodu. Pan M společně s CIA a KGB sází vše na jedinou kartu. Musí donutit Jamese Bonda (David Niven), aby se vrátil. Proti přesile ohromné síly - armádě škemrajících agentek a vášnivému hráči karetní hry Baccarat (Orson Welles) a neurotickému megalomanovi (Woody Allen) - nezbývá Bondovi než použít jeho brilantní plán a najít si záskok. Nastupuje Evelyn Tremble (Peter Sellers), expert na Baccarat a muž s šarmem větším než dva agenti 007.
    5
  • 6